Kirkwood vítězí. Palou poprvé bez stupňů vítězů

Chevrolet Detroit Grand Prix – závod
Kyle Kirkwood si v Detroitu připsal čtvrté vítězství v kariéře a druhé v letošní sezoně. Závod vyhrál přesto, že velkou část absolvoval s poškozeným předním přítlačným křídlem. Drží si unikátní sérii – všechny závody v kariéře vyhrál na silničních okruzích. Lídr šampionátu Álex Palou poprvé letos nedojel na stupních vítězů. „Pomohl“ mu k tomu David Malukas, který jej zezadu postrčil do bariéry z pneumatik.
Pořadí po startu se pořádně promíchalo. Herta sice udržel vedení, na druhé místo se dostal Lundgaard, na třetí Palou. Kirkwood se propadl na čtvrté místo, Malukas byl pátý. Ve druhém kole Kirkwood předjel Paloua a byl třetí a v dalším kole se dostal před Lundgaarda na druhou příčku.
Otázkou bylo, jakou zvolit v Detroitu strategii. Nabízelo se jet na dva nebo na tři pit stopy. Strategie dvou zastávek ale předpokládala, že jezdec zvládne 20 kol na měkkých pneumatikách a po 40 kolech na tvrdých. Velký otazník visel zejména nad měkkou sadou a její životností. Jezdci z čela závodu na ní startovali.
Ale už v 11. kole Malukas a Lundgaard zamířili do boxů. Jejich měkké pneumatiky byly za hranou životnosti. Kirkwood se měkké sady zbavil v dalším kole, Herta a Palou v tom následujícím.
Herta se z boxů vrátil do souboje se Siegelem, který jej předjel. Využil toho také Kirkwood a protáhl se před svého stájového kolegu.
V 15. kole dostal hodiny a narazil do bariéry Felix Rosenqvist. Poprvé nad tratí zavlály žluté vlajky. Akorát ve chvíli, kdy do boxů zamířil Power, který se vrátil mezi Kirkwoodem a Hertou. Na čele byl McLaughlin, ale jeho pit stop bezprostředně čekal. Novozélanďan využil toho, že je v Detroitu extrémně krátká pit lane, zastavil ve chvíli, kdy se boxy otevřely, propadl se sice na 14. místo, ale byl před Kirkwoodem, tedy nejvýše z jezdců, kteří startovali na měkké sadě pneumatik a tím pádem si odbyli povinnost ji nasadit.
Restart přišel v 19. kole. McLaughlin ale záhy zahodil skvělou pozici, kterou si akorát vydobil – zezadu postrčil Siegela, který se roztočil, vyhnul se ale kontaktu s bariérou. McLaughlin následně dostal penalizaci. Siegel sice žlutou fázi nezpůsobil, ale ta se objevila záhy – po výjezdu z boxů ztratil DeFrancesco kolo.
Restart přišel ve 23. kole. Na čele byli jezdci, kteří do závodu startovali na tvrdé sadě pneumatik – Rasmussen, Rahal, Foster, Ericsson, Dixon a Rossi.
Dobře rozjetý závod pro Rahala skončil ve 34. kole. O jedno kolo dříve zastavil poprvé v boxech, v dalším kole byl ale zpět. Tým měl zjevně potíže s upevněním pravého zadního kola, že na to mechanici vzali kladivo.
Rasmussen vydržel na dráze do 37. kola. Ještě o dvě více odkroužil Dixon. Po jeho zastávce se do čela vrátili jezdci, kteří předtím stavěli při žluté fázi – Kirkwood a za ním se zhruba vteřinovými rozestupy Power, Herta, Palou, Malukas a Rasmussen. Ten byl po pit stopu na měkké sadě a vydržel na ní do 49. kola, pak zajel do boxů.
Hned v dalším kole stavěli Power a Palou. Pak následovali Kirkwood a Herta. Kirkwood se do čela vrátil v 56. kole po zastávce Rosenqvista a Armstronga. Pořadí bylo Kirkwood, Power, Herta, Palou, Malukas, O’Ward.
V 68. kole po výjezdu z boxů narazil do zdi Ilott a znovu zapříčinil výjezd zpomalovacího vozu. To ovšem znamenalo několik věcí – že se slijí obě strategie, protože to bylo v okně pro poslední pit stop závodu. Ten už ale těsně před žlutou absolvovali Ferrucci, Simpson a Armstrong, takže když zbytek jezdců zamířil do boxů, posunuli se do čela. A pro jezdce, kteří jeli strategii tvrdé – tvrdé – měkké, to znamenalo, že buď budou muset ještě jednou do boxů, nebo budou potřebovat hodně kol pod žlutou vlajkou, nebo budou v závěru trpět. Takovou strategii jel třeba Josef Newgarden.
Restart v 73. kole ukončil sérii skvělých výsledků Álexe Paloua. Španěla zezadu postrčil David Malukas, lídr šampionátu skončil v bariéře z pneumatik a na trati byl opět zpomalovací vůz. Po restartu pak na Malukase čekala penalizace.
Restart přišel v 77. kole a pole vedl Ferrucci. Kirkwood se dostal před Armstronga, v dalším kole při souboji se Simpsonem ale neodhadl vzdálenost, došlo k drobnému kontaktu, který nalomil Kirkwoodovi přední přítlačné křídlo. To levou stranou dokonce drhlo o dráhu, Američan ale pokračoval bez zastávky v boxech.
Detroit je ale zrovna trať, kde zhoršené aerodynamické podmínky nehrají až tak fatální roli. A tak v 79. kole si Kirkwood uzmul zpět vedení. Dál postupovali i ostatní. V 84. kole Power předjel Ferrucciho a byl druhý.
V 85. kole se ale přestalo závodit. Foster na dlouhé protilehlé rovince najednou narazil do zdi, a to kvůli tomu, že samo od sebe prasklo zavěšení pravého předního kola. Stalo se to na konci nejdelší rovinky. Fosterův nekontrolovatelný vůz narazil do Rosenqvista, kterého poslal do bariéry a pak tvrdě narazil do bariéry v únikové zóně.
Pilot týmu Rahal Letterman Lanigan Racing byl v pořádku. Rosenqvist si stěžoval na bolest nohy a záchranáři jej naložili do sanitky.
Poškození bariéry bylo tak velké, že IndyCar vyvěsila červené vlajky, aby závod nebyl dokočen dříve, než se bariéru podaří opravit. Znovu závodit se začalo 10 kol před koncem.
Powerův útok na vedoucího Kirkwooda se ale nekonal. Australan zřejmě lehce opřel svůj vůz o zeď, čehož využili Ferrucci a Herta, aby se před něj dostali. Ferrucci byl pod velkým tlakem svého krajana. Tým Andretti Global chtěl double, zvlášť poté, co měl za sebou diskvalifikace dvou vozů z Indy500, ke kterým došlo v pondělí.
Ale Ferrucci dokázal Hertu držet za zády a jel si pro nejlepší výsledek v kariéře. Tím doposud bylo třetí místo z Indy500. Na silničních a městských okruzích bylo jeho maximem dokonce šesté místo. Kirkwood mohl poodjet na zhruba čtyři vteřiny a pak si už jen držel náskok.
Ferruccimu ale pomohl Power, který se po propadu po restartu zmátořil, a naopak to byl on, kdo tlačil na Hertu. Američan tak místo útoků musel myslet na obranu. Power využíval toho, že měl výhodu ve zbývajícím čase systému push-to-pass, ale v posledních kolech na Hertu nenašel recept.
Poprvé od covidového ročníku 2020, konkrétně od závodu v Ohiu, tak domácí jezdci obsadili kompletní stupně vítězů. Před pěti lety to v Ohiu byla sestava Herta, Rossi a Hunter-Reay, teď Kirkwood, Ferrucci a Herta.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | ![]() |
Andretti Global | Honda | 02:00:20,0264 | 100 | 50+3 |
2. | ![]() |
A.J. Foyt Enterprises | Chevrolet | + 3,5931 | 100 | 40+1 |
3. | ![]() |
Andretti Global | Honda | + 4,9427 | 100 | 35+2 |
4. | ![]() |
Team Penske | Chevrolet | + 5,4488 | 100 | 32+1 |
5. | ![]() |
Chip Ganassi Racing | Honda | + 6,2189 | 100 | 30 |
6. | ![]() |
Meyer Shank Racing | Honda | + 8,5237 | 100 | 28 |
7. | ![]() |
Arrow McLaren | Chevrolet | + 9,1683 | 100 | 26+1 |
8. | ![]() |
Arrow McLaren | Chevrolet | + 9,7823 | 100 | 24 |
9. | ![]() |
Team Penske | Chevrolet | + 18,7691 | 100 | 22 |
10. | ![]() |
Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 19,4492 | 100 | 20 |
11. | ![]() |
Chip Ganassi Racing | Honda | + 19,9431 | 100 | 19+1 |
12. | ![]() |
Team Penske | Chevrolet | + 20,4172 | 100 | 18+1 |
13. | ![]() |
Andretti Global | Honda | + 20,7988 | 100 | 17 |
14. | ![]() |
A.J. Foyt Enterprises | Chevrolet | + 21,5169 | 100 | 16 |
15. | ![]() |
Juncos Hollinger Racing | Chevrolet | + 22,1711 | 100 | 15 |
16. | ![]() |
Prema Racing | Chevrolet | + 29,0575 | 100 | 14 |
17. | ![]() |
Juncos Hollinger Racing | Chevrolet | + 33,6641 | 100 | 13 |
18. | ![]() |
Dale Coyne Racing | Honda | + 48,9180 | 100 | 12 |
19. | ![]() |
Arrow McLaren | Chevrolet | - 2 kola | 98 | 11 |
20. | ![]() |
Rahal Letterman Lanigan | Honda | - 3 kola | 97 | 10 |
21. | ![]() |
Meyer Shank Racing | Honda | Havárie | 83 | 9+1 |
22. | ![]() |
Rahal Letterman Lanigan | Honda | Havárie | 83 | 8+1 |
23. | ![]() |
Rahal Letterman Lanigan | Honda | Porucha | 83 | 7 |
24. | ![]() |
Ed Carpenter Racing | Chevrolet | Porucha | 20 | 6+1 |
25. | ![]() |
Chip Ganassi Racing | Honda | Havárie | 28 | 5 |
26. | ![]() |
Prema Racing | Chevrolet | Havárie | 34 | 5 |
27. | ![]() |
Dale Coyne Racing | Honda | Porucha | 94 | 5 |
Zdroj: Původní článek redakce, úvodní foto: Penske Entertainment