Pirelli v Belgii poprvé přeskočí směs

Riskovat začne už na Silverstonu.
Již víme, které pneumatiky bude mít Pirelli v nabídce pro čtyři závody zbývající do velké letní přestávky. Ohledně Red Bull Ringu a Hungaroringu není nic nového, okruhy jsou ideální pro využití tří nejměkčích směsí (C3, C4 a C5).
Už příští týden ve Spojeném království však dodavatel pneumatik zariskuje. Opět jednou tam přiveze prostřední kombinaci (C2, C3 a C4) místo osvědčené kombinace tří nejtvrdších směsí (C1, C2 a C3). Vzpomeňme na rok 2013, kdy selhání pneumatik zásadně ovlivnilo závod, Pirelli si ušilo z hanby kabát a následně se raději vrátilo ke starší specifikaci svých pneumatik. Čerstvější příklad je z pandemii poznačené sezony 2020, kdy se na Silverstonu jely dvě velké ceny (pro nedostatek jiných možností), přičemž Pirelli souhlasilo ozvláštnit druhý závod měkčí kombinací pneumatik, které pak byly na konci delších stintů náchylné k delaminaci. Pirelli ovšem nepochybuje, že letošní pneumatiky vydrží.
Důvodem k experimentování byla přemíra jednozastávkové strategie na začátku letošní sezony, s pár nepříliš vzrušujícími závody. Z toho důvodu se bude experimentovat i na belgickém Spa-Francorchamps. Poprvé za mnoho let nebudou v nabídce tři směsi následující v tabulce tvrdosti jedna po druhé. Stejně jako loni budou ve Spa v nabídce pneumatiky C4 a C3, ale místo C2 Pirelli přiveze své nejtvrdší C1. Účelem je zvětšit rozdíly mezi dvěma primárními závodními pneumatikami (C4 bude nejrychlejší, jenže rychlé zatáčky jí nesvědčí, takže nevydrží dlouho a bude vidět hlavně v kvalifikaci). V ideálním případě by díky tomu měli někteří jezdci využít dvouzastávkové strategie a jiní jednozastávkové.
"Týmy vždy najdou způsob, jak vydržet s jednozastávkovou strategií," řekl šéf Pirelli, Mario Isola. "Není to tak, že se je snažíme dotlačit ke dvouzastávkové. Jedná se však o to, že když jsou v nabídce tři podobné směsi, týmy se vždy snaží využít tvrdou a středně tvrdou k jednozastávkové strategii."
Pokud měkká směs (C4) moc dlouho nevydrží a tvrdá směs (C1) nebude rychlá, pravděpodobně uvidíme většinu jezdců se strategií dvou dlouhých stintů na středně tvrdých pneumatikách (C3) a jednoho krátkého na měkkých. Hlavně proto, že na rovince Kemmel se výborně předjíždí, což jednozastávkové strategii značně ubírá na atraktivitě.
Pirelli se pouští do experimentování. Foto: Pirelli
Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Pirelli