Novinky

  • 29.04.2024 Neutral Rozhodnutí o změně bodovacího systému bylo odloženo

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

Facebook Instagram

Juan Pablo Montoya s odstupem času o formuli 1

Juan Pablo Montoya s odstupem času o formuli 1

"Se svým rozhodnutím jsem spokojený."

V Evropě si na start nejpopulárnější motoristické série budeme muset ještě chvíli počkat, ale v Americe se už NASCAR rozjíždí v podobě předehrávky na Nextel Cup Budweiser Shootout na oválu v Daytoně.

Mezi několika desítkami startujících nebude chybět ani nedávny pilot McLarenu Juan Pablo Montoya, který za mírně dramatických okolností zanevřel na svět formule 1 a odešel závodit do Ameriky.

Ačkoli se ozývají mnohé hlasy, podle nichž Kolumbijec v Evropě neuspěl, Juan Pablo Montoya podle vlastních slov nemá co dokázat navzdory skutečnosti, že nedosáhl mety nejvyšší - na titul.

"Mým cílem bylo vždy vyhrát titul," řekl Montoya při testech v Americe. "A když jsem pochopil, že se tak nestane, i kdybych ve formuli 1 zůstal několik dalších let, nemělo smysl zůstávat.

Myslím, že talent na to jsem měl, ale vyhlídky, alespoň z pohledu týmu a vozu, nedávaly realistickou šanci na to, abych dosáhl kýžených výsledků. Ta léta strávené v top sérii nebyla na dosažení takového výsledku dost. Musel jsem být realistou, nemělo smysl dál v té sérii zůstávat.


Foto: Petr Horák

Abych podával 100% výkony, musím si to užívat, musím být v pohodě, musím mít kolem sebe lidi, kteří mi věří, kteří věří v to, co dělám. Poslední měsíce v McLarenu jsem se necítil dobře, nebylo příliš důvodů být spokojený."

Juan Pablo Montoya se do Ameriky vrátil ke svému týmu Chipa Ganassiho, se kterým slavil úspěchy na oválech před příchodem do Evropy, nyní se svou posádkou vyhrál prestižní závod 24 hodiny Daytony. Právě tyto závody znovu utvrdily Montoyu v tom, co formuli 1, ve které má jen malý počet týmů šanci na vítězství, chybí.

"V posledním závodě NASCAR, ve kterém jsem závodil, jsem provedl 70 předjížděcích manévrů," řekl Montoya. "Tolik jsem jich neudělal za celou svou kariéru ve formuli 1 s McLarenem. V posledních měsících jsem dostal nabídku od Toro Rosso, před podpisem s Ganassim byla ještě jednání s Red Bullem, Toyotou a Williamsem.

Všechny tyto týmy jsou konkurenceschopné, jsem si jist, že letos budou mít dobré vozy. Oni nejsou ten problém, bylo to o tom, co jsem chtěl ve svém životě dělat. Se svým rozhodnutím jsem spokojený."

Montoya ještě dodal:

"Auto formule 1 je naprosto úžasná věc. Je naprosto fantastické jej řídit. Pro závodníka je to to nejlepší, tlačit tohle auto na limit, ze všech sérií na světě. Ale auto je jedna věc, závody pak druhá. A v současné době není podíváná nabízena velkými cenami až tak zajímavá.

A to si vemte, že lidé v Americe říkají, že závody NASCAR nejsou vyrovnané a dost zajímavé, i když se tam předjede sedmdesátkrát v jediném závodě! Co by se pak dalo říci o podívané ve velkých cenách.

Co bylo ve formuli 1 hodně frustrující, byla skutečnost, že bez vítězného auta bylo úplně jedno jak moc dobře jste jezdili, mohli jste být Ayrton Senna, Michael Schumacher nebo Alain Prost nebo kdokoli: neřídíte-li vítězné auto, jste mimo hru.

V NASCAR je 36 závodů v sezoně, 50 aut bude mít v průběhu sezony svou šanci vyhrát. Odstup mezi prvním a třicátým je malý, špatně si nastavíte auto a skončíte na chvostu pole.

Ve srovnání s formulí 1, jestli má pilot auto dobré tak na páté místo a zajede závod svého života, dojede čtvrtý, a když se mu ne úplně zadaří, dojede šestý. Rozdíly jsou minimální, vše záleží na efektivnosti auta."