Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Představení účastníků MS F1 2007: 3.díl

Představení účastníků MS F1 2007: 3.díl

Ferrari: Na prahu nové éry.

Tituly takřka na dosah

První řadou na startovním roštu obsazenou rudými vozy, chtěl italský tým ukázat návrat do pozic, které byl nucen vyklidit po nepříliš vydařené předchozí sezoně. Pořadí dvou hlavních aktérů v cíli jakoby předznamenalo výsledek celé sezony, poté co Michael Schumacher dojel druhý v závěsu za Alonsovým renaultem. V dalších závodech měl navrch lépe připravený francouzský protivník, navzdory dvou strategickým vítězstvím Schumachera. V polovině šampionátu tak Ferrari ztrácelo na suverénní Renault 34 bodů a Michael na Fernanda 25 bodů, bilance vítězství byla 2:6 ve prospěch španělského pilota.

I když se to zatím neprojevovalo ve výsledcích, stáj z Marranella i její dodavatel pneumatik úspěšně pokračovali s vývojem, zatímco konkurenci z Enstone její vylepšení nepřinesly kýžený efekt. Jakmile se šampionát přehoupl do své druhé poloviny, došlo k obratu a dvojitým vítězstvím v USA zahájilo Ferrari drtivý útok na titul, v němž propáslo šanci pouze v Maďarsku. I díky Alonsově výpadku v Itálii a po nečekaném impozantním vítězství Michaela v Číně, nastala dva závody před koncem rovnost bodů mezi oběma soupeři (tým sice přišel o první místo mezi konstruktéry, zaostával o jeden bod).

V Japonsku Michael bezpečně vedl před Fernandem, došlo k překvapivému a zřejmě klíčovému okamžiku – 17 kol před cílem se nečekaně zakouřilo ze zádě Michaelova monopostu, který musel odstavit mimo trať a Fernando měl značně usnadněnou cestu nejen k vítězství v závodě, ale také k druhému titulu. V závěrečném závodě Schumacherovi zkomplikovala zbylé šance na titul nejprve závada palivového čerpadla, která mu znemožnila startovat lépe než z desáté pozice. V závodě po takřka nepostřehnutelném kontaktu s Fisichellou, se s defektem pneumatiky propadl až na poslední 19. místo s více jak minutovou ztrátou, po famózní stíhací jízdě skončil čtvrtý. Tímto nezapomenutelným výkonem se po necelých 16-ti letech rozloučil s kariérou závodního pilota s těžko překonatelnou bilancí – 7 mistrovských titulů a 91 vítězství v 249 startech.

Odvrácenou stranu úspěchů marranelské stáje představovala celá řada kontroverzních situací – v úvodním závodě poutalo pozornost zadní křídlo, které sice prošlo přejímkou, dle konkurence však bylo v částech, kde neprobíhalo měření, nadmíru ohebné. Podezření na ohebnost křídel se mezitím rozšířilo na několik dalších týmů, když přišel v druhém závodě šok v podobě záběrů z televize, které naznačovaly ohebnost horního elementu předního přítlačného křídla – muselo být na popud FIA přepracováno do následujícího závodu. Velkou bouři nevole vyvolal Michael Schumacher, poté co v závěru třetí části monacké kvalifikace diskutabilním zastavením v Rascasse, pravděpodobně po chybě, způsobil vyvěšení žlutých vlajek. Komisaři dospěli k názoru, že se jednalo o úmyslné zastavení a omezení ostatních jezdců a přistoupili k tvrdému trestu – dle článku 116 mu odebrali všechny dosažené časy, takže s pole-position putoval na samotný konec startovního pole. Přestože se spekulovalo, že Ferrari patří ke špičce v oblasti používání ohebných křídel, přidání výztuhy před kanadskou GP, která měla tento efekt omezit, se na výsledcích neprojevilo. I když Italové používali závažové tlumiče, jejich zákaz jim spíše napomohl v umocnění převahy nad zákazem postiženým francouzským rivalem. Další penalizaci si vysloužil Schumacher v Maďarsku, kde v tréninku nepochopitelně předjel Alonsa a Kubicu při vyvěšených červených vlajkách – ke kvalifikačním časům mu byly přičteny dvě vteřiny (stejnou penalizaci zde dostal Alonso, ale za nebezpečnější a úmyslný manévr), startoval nakonec dvanáctý. V dalším závodě použilo kryty na zadních kolech (dle Ferrari zařízení vylepšující chlazení brzd zadních kol), které vzbudilo pozdvižení v padoku – FIA protest nezamítla (poté je použila Toyota i Toro Rosso).

Propadákem skončilo vystoupení v Melbourne – oba vozy nepokračovaly po druhé části kvalifikace, Massa poté co havaroval. V závodě Felipe skončil v první zatáčce po kolizi v postartovním mumraji a Michael bojující s nedostatečným zahřátím pneumatik, při stíhání  Buttona jej chyba při najetí na obrubník katapultovala na blízkou zeď, o níž roztříštil svůj monopost. Vylepšený vůz i pneumatiky rozdrtily konkurenci dvojitým vítězstvím nejprve v USA (zde navíc napomohla konzervativní strategie Michelinu po fiasku v roce 2005), poté v Německu. Se ziskem 201 bodů skončila italská stáj na druhém místě, Michael Schumacher získal 121 bodů, 7 vítězství a 4 pole-position, což stačilo na celkové druhé místo, Massa skončil třetí se ziskem 80 bodů, dvou vítězství a třech triumfů v kvalifikacích.

První triumf v roce 2006 se Schumacherovi a Ferrari podařil v taktické bitvě na okruhu v Imole. Zpočátku vše vypadalo jako snadné vítězství německého pilota, po zastávce v boxech však nové pneumatiky nefungovaly optimálně, takže Alonso brzy snížil sedmivteřinovou ztrátu. Když Ferrari vyprovokovalo Renault k předčasnému pitstopu, zajel Schumacher rychlé kolo, které mu umožnilo po následné zastávce u mechaniků vrátit se těsně před španělského pilota. Do konce závodu nedal Michael precizní obranou šanci na úspěšný útočný manévr Fernanda.

Bez Michaela v kokpitu

Oběma pilotům Ferrari končily na konci sezony jejich smlouvy – Massovi jednoletá, Michaelu Schumacherovi tříletá. Netrpělivě očekávaným rozluštěním hádanky se stalo, zda Michael bude pokračovat anebo ohlásí konec závodnické kariéry. Poté co se objevovaly zvěsti o již podepsaném kontraktu Räikkönena s Ferrari visel otazník i nad budoucností Massy. Tyto spekulace podpořil v červnu šéf Renaultu Briatore tvrzením, že i když sami usilovali o Kimiho, zjistili, že je v Marranellu předběhli. Začátkem září Ferrari potvrdilo, že po závodě v Monze oznámí jezdeckou sestavu pro rok 2007.

Nedělní tisková konference byla očekávána netrpělivěji než vlastní závod, v němž si Michael připsal jubilejní 90. vítězství v kariéře. Radost z triumfu zkazilo řadě jeho fanoušků prohlášení o ukončení závodnické kariéry po skončení sezony. Krátce nato bylo jasno o sestavě Ferrari na další roky: Kimi Räikkönen bude oblékat rudý overal až do roku 2009 a Felipe Massa prodloužil spolupráci s italskou stájí o další dva roky. Ve stínu změn vedoucích techniků zůstalo v listopadu prodloužení smluv s dvojicí testovacích pilotů: Lucou Badoerem (ten bude navíc třetím pilotem) a Marcem Geném (bude více spolupracovat s techniky a méně testovat).

Když brazilský pilot debutoval v roce 2002 v Sauberu, překvapil nejen svojí rychlostí, ale také množstvím chyb, jichž se dopouštěl. Ačkoliv ujeté kilometry anebo škola jménem Ferrari (kde v roce 2003 testoval) zklidnily jeho divoký jízdní styl, chyb se především v prvních závodech nevyvaroval. Během roku Felipe svými výkony držel krok s vzestupem italského týmu, ale navíc se začal přibližovat i svému zdatnějšímu týmovému kolegovi. Dva triumfy (z toho jeden před domácím publikem), zvedly jeho sebevědomí natolik, že se bude chtít utkat s novým týmovým partnerem o pozici jedničky v týmu anebo o mistrovský titul.

Rodák z finského Espoo bývá považován za jednoho z nejrychlejších pilotů, přesto mu doposud nebylo souzeno získat očekávaný mistrovský titul. Jedním z důvodů bylo množství technickým poruch, které jej pronásledovaly při působení ve Wokingu, naučily jej však větší psychické odolnosti ve vypjatých chvílích, než kterou disponuje jeho hlavní rival Alonso. I když je chválena jeho zpětná vazba a schopnost komunikace s techniky, jako slabina je brána jeho menší pracovitost a obětavost.

Ve své první sezoně s italskou stájí se brazilský pilot dočkal prvních dvou vítězství. Letos bude chtít využít možností stáje k útoku na mistrovský titul. K tomu mu může pomoci i rovnocenné postavení pilotů na počátku sezony.

Personální zemětřesení

Jednou z mála dobrých zpráv bylo prodloužení spolupráce s Rory Byrnem do února 2009, bývalého šéfkonstruktéra, který od března 2006 pracuje v pozici konzultanta. Michael Schumacher sice ukončil kariéru závodního pilota, ve Ferrari však zůstal v roli poradce.

Krátce po skončení sezony oznámila Scuderia rozsáhlé změny na řadě vedoucích míst. Technický ředitel a uznávaný stratég Ross Brawn oznámil odchod na odpočinek na konci roku 2006 – není však vyloučeno, že se pravděpodobně po roční odmlce do Ferrari vrátí. Novým technickým ředitelem byl jmenován Mario Almondo, který působí ve Ferrari od roku 1991. Přišel z pozice vedoucího osobního oddělení Ferrari, předtím v letech 1995-2005 byl v týmu F1 odpovědný za kvalitu a výrobu dílů, nákup a IT. Při závodních víkendech by měl Brawnovu práci nově zastávat Luca Baldisserri (šéf závodních inženýrů Ferrari). Odchod ohlásil rovněž dlouholetý technický ředitel oddělení motorů Paolo Martinelli, který bude stejnou funkci zastávat u automobilky FIAT. Jeho místo zaujal bývalý vedoucí konstrukce a vývoje Giles Simon.

Změny postihly i nejvyšší vedení: Jean Todt přenechá pozici generálního ředitele Amedeo Felisovi (ve Ferrari od roku 1990 ve funkci generálního ředitele oddělení GT, k níž v roce 2004 přibyla funkce zástupce generálního ředitele Ferrari), kromě pozice šéfa týmu F1 bude nově výkonným ředitelem Ferrari.

Přehlížené ambice při reorganizaci vedly v lednu technického manažera Nigela Stepneyho k prohlášením o případném odchodu z týmu, nepostoupí-li v hierarchii výše – v únoru bylo přání vyslyšeno a Stepney se stal vedoucím oddělení zabývajícího se rozvojem výkonnosti. Jeho místo zaujme David Lloyd.

Na vytváření závodní strategie se nyní bude podílet již jen Luca Baldisserri (vlevo), který byl pravou rukou Rosse Brawna (vpravo)

Střídání stráží

V prosinci 2005 oznámený přestup firmy Vodafone (mobilní operátor, od 2002-konec 2006) k McLarenu, nabídl možnost prezentovat své služby společnosti Alice (telekomunikace, media, internet) patřící společnosti Telecom Italia Group. Sponzorská smlouva byla podepsána na tříleté období.

V září bylo oznámeno odkoupení 29% akcií Ferrari od Mediobanky automobilkou FIAT (podíl je nyní 56%). Další z podílníků, investiční společnost Mubadala Investment (investiční společnost vlastněná vládou Abu Dhabi,vlastní 5% akcií Ferrari, patřila mezi společnosti účastnící se koupě Midlandu) ohlásila letos v lednu sponzorství italského týmu, které potrvá tři roky.

Konec jednoho kýlu

Italská stáj dlouho zůstávala věrná klasické jednokýlové konstrukci předního zavěšení, zatímco konkurenti s většími či menšími úspěchy hledali jiná řešení v této části vozu. Ferrari se nejvíce zamlouvala nejrozšířenější bezkýlová konstrukce, kterou zvolila u nového vozu. V souvislosti s touto změnou zvedli konstruktéři spodní trojúhelníkové rameno (upevněné ke spodní části šasi), aby napomohli lepšímu proudění vzduchu pod vozem. Zadní zavěšení je podobné verzi z předchůdce, ale je v plánu jeho přepracování poté co stáj pochopí vlastnosti nových bridgestonů.

Rozvor byl mírně prodloužen (z 3 050 mm na 3 135 mm), tvar zádě je užší a nižší z důvodu jiné stavby převodovky, což by se mělo projevit na lepší účinnosti zadního křídla. Nová bezpečnostní pravidla se projevila na zvýšení hmotnosti o necelých deset kilogramů.

Přepracována byla přední část bočnic, které mají o něco menší vstupní otvory, bočnice jsou více vykrojené. Upravený sklon chladičů a žebrování na horní části karoserie jsou výsledkem změn k vylepšení chlazení motoru. Svislé nástavce umístěné u sacích vstupů na bočnicích, které mají vést proud vzduchu okolo bočnic, byly zúženy a jsou navrženy pro příznivé působení s křidélky umístěnými za komíny pro odvod horkého vzduchu.

Křídla s nimiž byl vůz představen jsou podobná těm z předchůdce, nicméně ještě doznají změn před prvním závodem v Austrálii.

Novinkou je podélně uložená sedmistupňová převodovka s řazením bez prodlev (quick-shift systém). Při výběru ze dvou variant dostala přednost jednodušší a lehčí varianta z důvodu spolehlivosti.

Podle limitů pravidel týkajících se motorů byly přepracovány spalovací komory, válce, ventily a klikové ústrojí na pohonné jednotce vycházející z loňské ho modelu, typu 056 s omezenými otáčkami. Od 1. března bude vývoj zaměřen pouze na sací otvory a na vylepšování vlastností paliva a maziva.

Představení vozu proběhlo za zavřenými dveřmi ve Fioranu 14. ledna 2007, o den později zde Felipe Massa absolvoval první jízdy F2007. Na okruhu ve Vallelunze brazilský pilot zahájil testování 23. ledna. 

Smělé plány nové sestavy

Přestože tým prošel významnými změnami v personálním obsazení, představy prezidenta Ferrari, Montezemola, předpokládají Kimiho útok na toužebně očekávaný titul, od jeho kolegy jsou také očekávána umístění na předních místech.

V testech se Ferrari většinou pohybovalo v popředí, ať už se jednalo o modifikace vozu 248F1 nebo nový F2007. Testy v Bahrajnu, jehož teplotní podmínky více odpovídají velké části závodů, rudé vozy ovládly. Občasné technické problémy nového vozu se týkaly závad na elektroinstalaci (způsobily i menší oheň), převodovce, motoru a neupřesněných technických závad. Jak je u italského týmu zvykem, patří mezi více testující týmy, v přestávce ujeli piloti Scuderie 18 178 kilometrů (4.), z toho na nový F2007 připadlo 10 960 kilometrů (4.).

Hrozbu pro soupeře představuje dvojice rychlých a dostatečně zkušených pilotů, vyzbrojených rychlou a poměrně spolehlivou technikou. Prozatím nevyjasněné rozdělení rolí jezdců by mohlo vést ke konfliktním situacím při snaze získat podporu týmu na svojí stranu. Vše je umocněno možnými dopady na kariéry obou pilotů na více než jen jednu sezonu. Větší naděje má Montezemolem podporovaný Räikkönnen, bez šancí není ani v týmu déle zabydlený Massa, jehož manažerem je syn Jeana Todta (šéfa týmu), Nicolas Todt. 

Dlouholetá stabilní sestava doznala značných změn – nástupci nyní ještě těží z výsledků práce svých úspěšných předchůdců, s postupujícím časem se ukáže zda jsou schopni vyrovnat se s vysokými nároky, jimž budou vystaveni.

Slibné výsledky testů naznačují reálnost nejen triumfů v závodech, ale i způsobilost v boji o mistrovské tituly. Na počátku roku visí nad týmem případná hrozba interního souboje pilotů, v polovině roku může případně vyrovnaná situace v šampionátu naplno zvýraznit kvality anebo odhalit slabiny přebudovaného týmu.

Budou Kimiho pronásledovat technické problémy i ve spolehlivějších rudých monopostech? Dokáže Felipe využít rok strávený v Marranellu, aby si na svoji stranu získal větší podporu týmu? Podaří se změněné sestavě vůdčích techniků navázat na úspěchy svých předchůdců? Využije Ferrari dokonalé znalosti pneumatik Bridgestone, získaných z předchozí úzké spolupráce?

Scuderia Ferrari Marlboro

Startovní číslo 5:  Felipe Massa
Startovní číslo 6:   Kimi Räikkönnen
Testovací pilot, třetí jezdec:   Luca Badoer
Testovací pilot:    Marc Gené
 
Prezident:  Luca di Montezemolo
Šéf týmu:  Jean Todt
Generální ředitel:    Amedeo Felisa
Sportovní ředitel: Stefano Domenicali
 
Technický ředitel:  Mario Almondo
Vedoucí konstrukce a vývoje:  Aldo Costa
Šéfkonstruktér: Nicholas Tombazis
Hlavní aerodynamik:   John Iley
 
Technický ředitel – motory: Giles Simon
 
Vůz:  Ferrari F2007
Motor:  Ferrari 056
Pneumatiky: Bridgestone
Palivo:  Shell
 
Web:  www.ferrariworld.com