Novinky

  • 20.05.2024 Good Verstappen v neděli kromě Imoly opanoval také Nürburgring - v simulátoru

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

Facebook Instagram

Představení účastníků MS F1 2008: 2.díl

Představení účastníků MS F1 2008: 2.díl

Force India: Nová naděje

Beznadějné účinkování na chvostu pole

Vedení týmu bylo optimistické, jde-li o výsledky, když bylo očekáváno více bodů navzdory chmurným vyhlídkám. Vůz výkonnostně zaostávající za svými soupeři byl poměrně spolehlivý takže nabízel pilotům možnost projet cílem, pokud jej ovšem nedokázali poškodit během některé z havárií. Mírné zlepšení přinesla upravená verze F8-VII B poprvé nasazená v Belgii, čtrnáctém závodě sezony, s níž Sutil dokázal vybojovat v chaotickém závodě v Japonsku první bod ve své kariéře. Jednalo se také o první a jediný zápis týmu, tehdy ještě působícím pod názvem Spyker.

Zkušenějšího Alberse zastínil nadaný nováček Sutil, který tak v polovině sezony dostal nového týmového kolegu, Sakona Yamamota, poté, co jeden z Albersových sponzorů neplnil své závazky. Během VC Evropy si svých pět minut slávy užil také Markus Winkelhock, když při svém jediném startu v závodě před domácím publikem na Nürburgringu vedl díky šťastné a bleskové reakci stratégů na náhlou průtrž mračen.

Tabulku pilotů, kteří získali nějaký bod, uzavíral na devatenáctém místě celkového pořadí Adrian Sutil se ziskem jednoho bodu. Christijan Albers v devíti závodech a Sakon Yamamoto v sedmi závodech nezískali žádný bod, v celkovém hodnocení byli uvedeni na 23. respektive 24. místě. Markus Winkelhock jediný závod nedojel a byl klasifikován celkově 25. Se ziskem jednoho bodu se předchůdce Force Indiy umístil desátý před McLarenem vyřazeným z týmového hodnocení.

Jediným týmem, který v minulé sezoně nasadil dvě specifikace vozu byl Spyker. Dle původních plánů měla první verze monopostu vyjet naposledy v Maďarsku, nakonec se tak stalo o dva závody později v Monze. Důvodem zdržení byly problémy s povinnými bezpečnostními zkouškami, jimiž upravený vůz napoprvé neprošel.

Sázka na talent a zkušenost

Koupí britského týmu holandskými investory měl mít v roce 2007 zdánlivý klid již ve své třetí sezoně Christijan Albers. Doplnit jej měl nováček Adrian Sutil, jenž v týmu ze Silverstone zaujal coby testovací pilot, což mu dopomohlo k dlouhodobé smlouvě závodního pilota.

Neuspokojivé Albersovy výkony brzy začaly ohrožovat jeho pozici v týmu a nebýt probíhající arbitráže ohledně platnosti smlouvy testovacího pilota Gieda van der Gardeho, reálně hrozilo, že finančně dobře zajištěný van der Garde vystrnadí svého krajana ze závodní sedačky ještě v počátcích sezony 2007. Jeho další hrozbou byl testovací pilot Markus Winkelhock s finančním balíkem petrolejářů Liqui-Moly, nicméně německý pilot se nakonec svezl pouze jednou, a to poté, co byl Albers vyhozen po závodě v Silverstonu. Důvodem údajně nebyly špatné výsledky a incident při pitstopu ve Francii, když odjel z boxů i s tankovací hadicí, ale neplnění závazků jedním z jeho sponzorů, čínskou stavební společností Mingya.

Po Albersově vyhazovu tým uvažoval i o dalších závodnících mimo vlastní řady, jednalo se o testovací piloty jiných stájí se zkušenostmi ze závodů, Christiana Kliena z Hondy, Marca Geného z Ferrari nebo Naraina Karthikeyana z Williamsu. Pilot Hondy měl naději i pro další sezonu, ale nakonec nebyl úspěšný a ve zbytku roku usedl do závodní sedačky testovací jezdec Super Aguri, Sakon Yamamoto, který zaskakoval v závodech již loni. Dle zákulisních informací zaplatili sponzoři japonského pilota za sedm závodů částkou 15 milionů dolarů.

Přestože Sutilův manažer po prodeji týmu v září potvrdil platnost smlouvy na rok 2008, prohlášení týmu byla mnohdy protichůdná a německý pilot získal jistotu až v lednu. Pozornost směřovala na indické piloty, testovacího jezdce Williamsu Naraina Karthikeyana a nevýrazného účastníka série GP2 Karuna Chandhoka. Nakonec ani jeden z nich nepostoupil do užšího výběru. V něm se v listopadu ocitli Klien, Fisichella, Liuzzi, ale také Ralf Schumacher. V půli prosince spolumajitel týmu, Vijay Mallya, oznámil potvrzení jezdecké sestavy před vánočními svátky, přitom naznačil kombinaci zkušenosti a talentu. Dle spekulací španělského tisku si měl Fisichella zvětšit své šance desetimilionovým sponzorským příspěvkem.

K potvrzení nakonec došlo až v půlce ledna, kdy bylo oznámeno složení závodních pilotů Sutil-Fisichella doplněna bývalým pilotem Toro Rosso Vitantoniem Liuzzim na pozici testovacího jezdce. Italský pilot má zároveň sloužit jako motivace závodních pilotů pro podávání maximálních výkonů, protože tým prostřednictvím Mika Gascoyna naznačil jeho možný posun do pozice závodního pilota.

Rodák z Gräfelfingu má za sebou první sezonu, v níž si dokázal poradit se zkušenějšími piloty, Albersem a Yamamotem, nicméně ani jeden z nich prozatím nepředstavoval výzvu jako tomu bude v případě ostříleného mazáka Fisichelly. Vzhledem k horší stránce loňské sezony v podobě několika odstoupení po haváriích a kolizích čeká německého jezdce nelehký úkol zapracovat na své spolehlivosti. To totiž může podpořit případný zájem manažerů lepších týmů, které loni Sutil zaujal rychlostí, ale zároveň dokázal znejistět řadou incidentů.

Předávání bohatých zkušeností své dvanáctileté kariéry očekává Force India od římského rodáka Giancarla Fisichelly. Ten v týmu ze Silverstone již působil. Nejprve v počátcích své kariéry v roce 1997 a později v letech 2002-2003, ale britská stáj za čtyři roky mezitím prošla bouřlivým vývojem při několika změnách majitelů. V minulosti si dokázal poradit se svými týmovými kolegy, což přestalo platit v době působení u Renaultu a nelze očekávat, že Sutil bude představovat pro italského pilota snadného soupeře. Bude muset spoléhat na svůj čistý jízdní styl šetrný k pneumatikám a i na spolehlivější výkony, kterých je schopen.

Návrat dalších ztracených synů

Neúspěch při bezpečnostních zkouškách Spykeru F8-VII B měl být údajně za srpnovým sesazením z funkce šéfkonstruktéra Johna McQuilliama, který působil v silverstonském týmu od jeho počátku v roce 1991.

Do Silverstonu se po tříletém působení v Renaultu na pozici šéfkonstruktéra a po dvou letech v Red Bullu coby technického ředitele (později zástupce Adriana Neweye), vrací Mark Smith. Původně měl být v RBR přesunut do nespecifikované seniorské pozice v technickém oddělení, ale nespokojenost s narůstající administrativou jej přivedla k rozhodnutí hledat práci jinde. V prosinci se stal vedoucím odpovědným za návrh vozu, bude podřízen Miku Gascoynovi a bude v pozici vedle technického ředitele Jamese Keye. Britský technik pracoval v Jordanu od jeho počátků až do konce roku 2000, od návrháře se zde vypracoval až do pozice šéfkonstruktéra.

Spolu s ním přišel z Toyoty další bývalý spolupracovník Gascoyna a Smithe z úspěšné éry silverstonské stáje, inženýr Ian Hall, který bude mít na starosti přípravu vozu pro rok 2009 a bude úzce spolupracovat s technickým ředitelem. Zodpovědnost za letošní vůz má Akio Haga, vedoucí návrhu mechanických částí.

Od dubna tým disponuje novým aerodynamickým tunelem, který jim spolu s posílením technického týmu měl dopomoci k výkonnostnímu vzestupu v letošním roce.

Nastane již konec rošád vlastnických vztahů?

Pracovníci obchodního oddělení uzavřeli v dubnu 2007 dlouhodobou smlouvu s výrobcem softwaru Maxcredible. O měsíc později dohodl tehdy ještě holandský tým spolupráci s domácím pivovarem Heineken, který se měl stát dodavatelem pro nově otevřený společný bar v Holandsku. V červenci došlo k předání štafety mezi společnostmi podnikajícími ve stavebnictví, kdy neplatící Mingyu.CN vystřídal Twins Investments.

Další vlnu významných přeměn přinesla změna vlastnických vztahů v týmu, když v lednu předčasně ukončili působení v týmu titulární partneři letecká společnost Etihad Airways a Aldar podnikající prodejem pozemků. S týmem se rozloučila také řada menších sponzorů, někteří i předčasně, kteří byli nahrazeni novými partnery. Při odhalení nového vozu oznámil tým zahájení spolupráce s investiční společností Kanyan Capital, indickou bankou ICICI a organizacemi patřící majiteli týmu v podobě výrobců alkoholických nápojů, Royal Challenge a Dalmore. Náhradou za výrobce závodního oblečení a výbavy Sparco se stala firma Alpine Stars, mezi nové partnery se zařadil výrobce elektronických systémů pro automobily Magneti Marelli. Řady sponzorů rozšířila společnost vyrábějící zdravotní pomůcky Rofil, výrobce dopravních letadel Airbus a indická průmyslová skupina Reliance.

Své ovoce přinesl protest proti vozům Super Aguri a Toro Rosso, jejichž monoposty se pohybovaly na hranicích legality. Panovalo podezření, že se ve skutečnosti jedná o tzv. zákaznické vozy, Hondu RA106 v případě japonské stáje a Red Bull RB3 u týmu Toro Rosso, což jsou spřízněné stáje svých chudších bratříčků. Současná podoba dohody Concorde, kterou se účastníci mistrovství musí řídit, však podobnou možnost vylučuje – tým musí zkonstruovat vlastní vůz, případně jej lze vytvořit tzv. třetí stranou na něž se zmíněná dohoda nevztahuje. Obě stáje využily druhou variantu a k převodu vlastnických práv konstrukce vozu došlo fiktivně přes vývojové středisko Hondy v Tochigi, respektive přes společnost Red Bull Technology. Tým Spyker, který podobnou možnost neměl a byl nucen investovat do nákladného vývoje vlastního vozu, podal protest při technických přejímkách v úvodním závodu v Austrálii. Ten komisaři zamítli s tím, že nespadá do jejich pravomocí a doporučili stáji využít arbitráže u Obchodní komory, která řeší spory týkající se concordské dohody. Další neúspěšné šetření proběhlo v Malajsii, kde komisaři dostali k dispozici od Spykeru nákresy konkurenčních vozů STR2 a RB3 ! Arbitráž však přinesla úspěch a jejím výsledkem bylo přiznání 25 milionů euro jako mimořádný příjem z televizních práv, které obohatí rozpočet stáje v letošním roce.

Hlavním tématem se však stala již takřka tradiční změna vlastnických struktur v týmu. Nelehká finanční situace jednoho ze spolumajitelů, automobilky Spyker, a blížící se patnáctimilionová splátka za loňskou koupi týmu donutila holandské investory vedené Michielem Molem přistoupit na spoluvlastnictví týmu s indickým podnikatelem Vijayem Mallyou, který zaplatil částku ve výši 88 milionů euro (123 milionů dolarů). Mallya navíc přislíbil významnější navýšení rozpočtů jednoho z nejchudších týmů F1 ze 70 milionů dolarů na částku 120 milionů v roce 2008.

Prchavé i bleskové okouzlení F1

Odhodlání holandských majitelů vstoupit do F1 započalo na jaře 2006, kdy skupina nizozemských firem sdružená v tzv. M-Constortiu vedená Michielem Molem projevila zájem o koupi týmu sídlícího v Silverstonu vlastněnou kanadským podnikatelem ruského původu Alexem Shnaiderem. Kanadský podnikatel kupoval v lednu 2005 finančně strádající tým za výhodnou cenu jako spekulaci a poté, co mu M-Consortium , které přizvalo i malosériového výrobce vozů Spyker, nabídlo částku ve výši 106,6 milionů dolarů, došlo v září 2006 k dohodě. Při podpisu dohody dostal 68,6 milionů, další splátka ve výši 15 milionů měla následovat v září 2007 a zbylých 23 milionů by mělo být splaceno v září 2008.

V prvním pololetí roku 2007 dosáhla ztráta v automobilce Spyker výše 29,9 milionů euro oproti 1,1 milionovému schodku o rok dříve, k čemuž přispěl také třináctimilionový deficit týmu Spyker. Navíc se blížil termín 15. září coby druhé splátky za koupi týmu F1, na jejíž zaplacení nebyly na účtech Spykeru prostředky. Tato situace vyústila v třenice mezi členy M-Consortia, jehož hlavní představitel Michiel Mol se se svojí investiční společností Strongwind dohodl s firmou Watson Limited indického miliardáře Vijaye Mallyi a jejich společné sdružení Orange India Holdings koupilo v září podíl v týmu za 123 milionů dolarů.

Indický miliardář Vijay Mallya vstoupil do F1 v loňském roce, když podpořil svého přítele Ralfa Schumachera a stal se sponzorem Toyoty. Po vypršení smlouvy s japonským týmem na konci roku 2007 se jeho letecká společnost Kingfisher stala sponzorem týmu, v němž je od září 2007 podílníkem, nyní přejmenovaném na Force India.

Důkladná modernizace

V případě prvního monopostu indické stáje se nejedná o zcela nový vůz. Základem letošního modelu je důkladně přepracovaná druhá verze vozu Spyker F8-VII B, jež si odbyla svoji premiéru na okruhu umístěném poblíž belgických lázní Spa-Francorchamps konající se v září 2007. Změnami prošla aerodynamika i mechanické skupiny.

Zatímco přední zavěšení s koncepcí nulového kýlu nedoznalo mnoha změn, v případě zadního zavěšení se změnila jeho geometrie a stávající lineární tlumiče byly nahrazeny méně obvyklými rotačními.

Velkou pozornost věnovali konstruktéři chlazení motoru, které je nyní nejen účinnější, ale také lehčí a zabírá méně místa, což ocení návrháři v aerodynamickém oddělení.

Konzervativní přístup použila stáj ze Silverstonu u návrhu předního křídla, kde použila pouze dvoupatrovou konstrukci a nástavce uchycené na nosní části místo jejího překlenutí, jak se stává standardem. Stejný přístup jako u McLarenu použili konstruktéři při návrhu svislých nástavců na bočnicích spojených spolu s komíny na odvod horkého vzduchu.

Veřejnosti byl nový monopost se změněným zbarvením představen 7. února 2008 v Bombaji, na okruhu byl poprvé odzkoušen při závěrečné sérii předsezónních testů 25. února v Barceloně, kde jej poprvé vyzkoušeli Adrian Sutil a Vitantonio Liuzzi.

Smělé cíle

Úkoly pro letošní rok byly odkryty v lednu při představení jezdeckého složení, místo obvyklejšího prezentování při premiéře nového vozu. Stáj, která v roce 2007 získala po ročním půstu jeden bod za osmé místo Sutila v Číně, pomýšlí nyní na zisk hned několika bodů. Z vyjádření obou jezdců vyzařoval optimismus, nicméně konkrétní cíle nenaznačili.

Výkonnost v testech byla závislá mnohdy na pilotech, když v podzimní části dal tým šanci i nezkušeným jezdcům. V rukou zkušenějších závodníků se občas Force Indii podařilo zaskočit i několik soupeřů z chvostu pole. Indickou stáj testující v přechodném zbarvení však trápilo množství drobnějších technických problémů. Poměrně krátké vystoupení nového vozu během 2 178 kilometrů naznačilo posun ve výkonnosti, kterou však provázela neplánovaná výměna motoru u Sutilova vozu a závada na výfuku u Fisichellova monopostu. Celkovou ujetou vzdáleností 11 708 kilometrů se tým zařadil před obě stáje spojené s Hondou.

Na cestě k vytouženému cíli může tým klopýtnout především kvůli řadě technických problémů, s nimiž se mechanici potýkali v zimní přípravě, které mohou zhatit výsledky stoupající výkonnosti. Navýšený rozpočet, posilovaná sestava odhodlaných techniků a využívání odpovídajícího zázemí mohou napomoci týmu dychtícímu navázat na v minulosti úspěšný odkaz stáje ze Silverstonu. Ve startovním poli, z něhož pomalu mizí finančně zajištění, ale zpravidla výkonnostně slabí jedinci, představuje jezdecká sestava odpovídající konkurenci vůči svým soupeřům. I když se zraky mnoha pracovníků upírají spíše do přespříští sezony, již letos je možný alespoň výkonnostní průnik mezi stáje na chvostu startovního pole, kde budou soupeři indického týmu finančně strádající Super Aguri a po technické stránce tápající Honda. Cíl v podobě sbírání bodů bude dosažitelný spíše v chaotických závodech.

Force India Formula One Team

Startovní číslo 20: Adrian Sutil
Startovní číslo 21: Giancarlo Fisichella
Testovací pilot: Vitantonio Liuzzi
Ředitel: Michiel Mol
Šéf týmu: Colin Kolles
Týmový manažer: Andy Stevenson
Vedoucí technického oddělení: Mike Gascoyne
Technický ředitel: James Key
Vedoucí konstrukce: Mark Smith
Vedoucí oddělení aerodynamiky: Simon Philips
Vůz: VJM01
Motor: Ferrari 056
Pneumatiky: Bridgestone
Palivo: Elf
Web: www.forceindiaf1.com