Novinky

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

Facebook Instagram

Čeští účastníci o uplynulém závodu na 1000 km v Monze

Čeští účastníci o uplynulém závodu na 1000 km v Monze

Druhého dějství série Le Mans.

TŘÍDA LMP1:

Jeden z nejdramatičtějších závodů moderní historie sportovních vozů, 1000km Monzy, přinesl posádce Jan Charouz, Stefan Mücke bod za osmé místo v královské kategorii LMP1. Zcela nový vůz LMP1 s motorem Aston Martin byl po hodině a čtvrt absolutně v čele, nicméně závada na palivovém systému motoru je nadlouho zdržela v boxech. Po opravě pak česko-německá dvojice ve strhující stíhací jízdě dosáhla na bodovanou příčku.

Dvacetiletý Pražan a o šest let starší závodník z Berlína patřili k hrdinům druhého závodu Le Mans Series 2008. Po dlouhém zdržení při opravě v boxech klesli na samý konec početného a výjimečně pestrého pole vozů, ale nevzdali se. Stefan Mücke dokonce v závěru zajel v jednom z kol čas, který byl lepší než jeho výkon z kvalifikace.

Jezdci i další členové týmu Charouz Racing System se už nyní těší k dalšímu závodu  LMS za dva týdny v belgickém Spa Francorchamps. Až na potíže s palivovým systémem totiž byl zcela nový prototyp LMP1 s motorem Aston Martin velmi rychlý i spolehlivý. V druhé polovině závodu zajížděli týmoví jezdci rovnocenné časy s turbodieselovými prototypy.

Aston Martin Racing se radoval také z výkonu Tomáše Engeho a jeho španělského kolegy Antonia Garcii. Posádka Astonu Martin DBR9 totiž po znamenitém výkonu vyhrála třídu LMGT1.

Druhý závod Le Mans Series vedle divokých soubojů poznamenala i řada drsných havárií. Tu nejděsivější předvedl Stephane Ortelli s vozem Courage Oreca, jenž se v rychlosti okolo 300km/h vznesl a diváci viděl několik salt. Monacký závodník havárii přečkal s šokem a zlomeným kotníkem.

Stefan Mücke: „Dnes nám nebylo štěstí zrovna nakloněno. Náš vůz byl přitom neuvěřitelně rychlý, po hodině a čtvrt od startu jsme byli v provizorním vedení, naše šance na stupně vítězů byly veliké, ale technika byla bohužel proti. Vůz zničehonic začal ztrácet výkon, téměř se zastavil, byl jsem dost nervozní, abych vůbec dojel k mechanikům. Ti nakonec vše dali do pořádku a na nás s Honzou pak bylo dohánět ztrátu, Naštěstí jsme zcela vyrovnaná dvojice, tak jsme se probili až k bodu za osmé místo.“

Jan Charouz: „Musím  říct, že to bylo opravdu velké drama. Pocit beznaděje, kdy vám auto opakovaně samo od sebe zastavuje, je skutečně hodně silný. Stejné potíže, které měl Stefan, potkaly i mě, ale naštěstí to mechanici opravili. V okamžiku závady jsem musel na trati co tři vteřiny vypínat a zapínat celou elektroniku motoru, což mohli diváci u televizorů poznat podle světel, která jednou svítila, jednou ne. Nebýt poruchy, byli jsme hodně vysoko. Ale to už jsou závody.“

Antonín Charouz, šéf stáje: „Potíže s palivovým systémem nás dnes srazily z našich vysokých a myslím oprávněných ambicí. Je to velká škoda, ale to už k motorsportu patří. Je důležité, že se nám vyhnuly divoké havárie, kterých dnes bylo v Monze ažaž. Při pomalé jízdě jsem měl o oba jezdce strach, jde totiž o velmi nebezpečnou situaci. Když ale celý víkend shrnu, jsem velmi spokojen s naší rychlostí. Nesmíme zapomenout, že náš vůz je zcela nový, takže nějaký ten technický problém k novým autům vždy patří.“

George Howard-Chappell, technický šéf Aston Martin Racing: “Samozřejmě jsme zklamaní, že se nám nepodařil dnes lepší výsledek, ale s  menšími  problémy jsme v našem programu počítali. Budeme ovšem i nadále vytrvalí v naší tvrdé práci. Uděláme vše pro napravení drobných potíží, z nichž si pro příští závod bereme ponaučení.”

TŘÍDA GT1:

Byla to jedna z ozdob dnešního závodu. Tomáš Enge s Antoniem Garciou v Astonu Martin DBR9 versus Olivier Beretta a spol.v corvetě. Šlo o vítězství ve třídě LMGT1. Posádky bojovaly v závodě na 1000 kilometrů v Monze ve vteřinách, dlouhé pasáže dokonce v pouhých desetinách vteřiny. Z tvrdě vybojované výhry se nakonec radovala česko-španělská dvojice.

Většinou to byl především souboj Enge proti Berettovi. Oba expiloti formule 1 se dobře znají z bitev v American Le Mans Series i ve 24 hodin Le Mans. Čech jako tovární jezdec Aston Martin Racing, monacký pilot coby tovární závodník týmu Corvette. Diváci na tribunách v Monze jen koukali, co tito dva bojovníci předváděli za těsnou řež.

Tomáš Enge: „Byl to pro nás výborný závod. Vše fungovalo bezvadně. Tentokrát jsem jel větší část závodu já, byl jsem na trati něco přes tři hodiny a musím říci, že jsem si to pořádně užil. Souboj s Olivierem Berettou byl velmi tvrdý a já jsem rád, že s vítězným koncem pro nás. Diváci se snad bavili, protože velkou část bitvy jsme byli jen ve vteřinách.“

Výsledky, 1000km Monzy, 2. z  5 závodů Le Mans Series
LMP1

1. Lamy, Sarrazin (Por.Fr./Peugeot 908 HDi FAP) 173 kol 
2. Premat, Rocknefeller (Fr., Něm./Audi R10 TDI) -47,672
3. Primat, Tinseau (Švýc., Fr./Pescarolo Judd) -4 kola
4. Kerr, Hall, Jouanny (oba Brit.,Fr./Creation –Aim) -4 kola
5. M. Gene, Minassian (Špa. Fr./Peugeot 908 HDi FAP) -6 kol
6. Capello, McNish (It.Brit./Audi R10 TDI) -7 kol
7. Tappy, Ickxová, Short (Brit., Belg, Brit/Pescarolo Judd) -7 kol
8. Charouz, Mücke (ČR, Něm./Lola Aston Martin) -15 kol
LMGT1
1. Enge, Garcia (ČR, Špa./Aston Martin DBR9) 159 kol
2. Beretta, Moreau, Goueslard (Mon., oba Fr/Corvette C6R) -12,254
3. Blanchemain, Dumez, Manopoulos (Fr/Corvette C6R) -4 kola
Celkem startovalo 44 vozů

Průběžné pořadí LMS – LMP1 jury dosud nevydala – zde je po 1. závodě
1. Team Peugeot Sport No. 7 10 bodů
2. Audi Sport Team Joest No. 2 8
3. Charouz Racing System No. 10 6
4. Pescarolo Sport No. 16 5
5. Audi Sport Team Joest No. 1 4
6. Pescarolo Sport No. 17 3
7. Rollcentre No. 18 2
8. Team Peugeot Total No. 8 1
Jezdci
1. Gene, Minassian 10
2. Premat, Rockenfeller 8
3. Charouz, Mücke 6
4. Boullion, Collard 5
5. Capello, McNish 4
6. Primat, Tinseau 3
7. Barbosa, Ickxová, Short 2
8. Lamy, Sarrazin 1