Novinky

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

  • 29.04.2024 Neutral Rozhodnutí o změně bodovacího systému bylo odloženo

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

Facebook Instagram

Rozsáhlý rozhovor s Kimim Räikkönenem

Rozsáhlý rozhovor s Kimim Räikkönenem

O bezpečnosti v F1, jeho motivaci, budoucnosti a rallye.

Jste spokojený s takovým výsledkem?

Je to přece čtvrté místo, není moc důvodů k radosti, ale s tím, co máme, musíme být spokojení i se čtvrtou pozicí.

Na startu jste nezískal žádnou pozici, přestože jste měl k dispozici KERS. Není to zklamání?

Není. Rozhodli jsme se startovat s tvrdší směsí pneumatik, tím pádem se vždy musíte rozloučit s trochou gripu na startu. A k první zatáčce nevede ani příliš dlouhá rovinka. Samozřejmě očekáváte, že pozici získáte, ale aspoň, že jsme žádnou neztratili, a vzhledem ke konečnému výsledku to ani nedělá rozdíl.

Ve vašem druhém stintu jste byl mnohem rychlejší než v tom prvním, ačkoliv jste měl těžší vůz. Mohly za to čistě pneumatiky?

Tak, měli jsme dvoje odlišné pneu. Musíte použít obě směsi, a když nemáte takovou přilnavost jako ostatní, pak s těmi tvrdšími pneumatikami obvykle kloužete. S měkčí směsí máte lepší přilnavost a auto se chová mnohem lépe.

Nebyla tam šance předjet Lewisa Hamiltona po restartu?

Ne. Je poměrně těžké se držet za druhým vozem dostatečně blízko, a to i třeba po restartu. Smýkali jsme sem a tam, a oni mají mnohem lepší rychlost na rovinkách. Takže i bez KERS(Lewise Hamiltona, pozn. redakce) tam pro mě šance nebyla.

Udržel jste třetí místo v šampionátu, to je dobré, co říkáte?

Určitě. Nevím ani, jaký je teď přesný rozdíl- snad jeden bod. Oni se ale zdají rychlejší než my, proto bude složité je za námi udržet, ale čekají nás ještě dva závody. Může se stát cokoliv, vynasnažíme se to udržet, a uvidíme, jak to dopadne.

Nyní se přenesme zpět do roku 2007. Dva závody před koncem jste ztrácel na Lewise Hamiltona sedmnáct bodů, nakonec jste se ale z titulu radoval vy. Sebastian Vettel nyní ztrácí bodů šestnáct, je pro něj snadnější jít do toho s vědomím, že se musí snažit jedině vítězit a nemá tak co ztratit?

Nevím, jestli to dělá nějaký velký rozdíl. Red Bull je rozhodně silné auto, jak se můžeme přesvědčovat po celý rok. A Brawny.. kdo ví, co to provádí? Myslím, že mají lepší auto, než jak to vypadá podle posledních výsledků. Jistěže má šanci (Vettel), ale nakonec jsou to stále Brawny, které by musely udělat chybu, aby titul ztratily. Nikdy nevíte. Potřebujete pár chyb, pár nehod a situace je hned úplně jiná.

Odhalíte svou budoucnost v příštích dnech?

Ne.

Takže v Brazílii bude viset ve vzduchu stejná otázka?

Nevím. Jak už jsem řekl, pro příští sezónu nemám kontrakt. Sleduji různé možnosti a uvidíme, co se v budoucnu stane. Neumím odhadnout, kdy něco prozradíme- nebo jestli vůbec bude co prozrazovat.

Tento víkend jsme měli možnost vidět několik poměrně vážných nehod, především od nováčků. Někteří jezdci si stěžují, že je to poměrně nebezpečná trať. Jaký je váš názor?

Podle mě je to nebezpečný sport. A tohle je klasický okruh. Nové tratě mají velké asfaltové únikové zóny, takže chyba zůstává nepotrestána, obvykle není problém se na trať vrátit. Když uděláte chybu tady, většinou to skončí nárazem do zdi, a tak by to podle mého mělo být. Za vaše chyby jste potrestáni a to je mnohem více vzrušující, musíte být ve své jízdě precizní.

Jaká jsou vaše kritéria pro výběr týmu, ve kterém byste jel příští rok?

Je tu mnoho věcí, které byste chtěl. V první řadě to je ale kontrakt, s kterým jste spokojený, a vůz, s kterým máte možnost vyhrát titul. Nevidím žádný smysl jít do menšího týmu a jen jezdit. To mi nic nepřináší.

Takže se nechystáte do rallye?

Nezajímá mě kroužení na desátém místě. Z toho nic nemám. To bych raději zůstal doma a dělal něco jiného. Pokud nebudu moci být v pořádném týmu s pořádným, vítězným vozem, pak to budu zvažovat.

Je pro vás rallye více přitažlivá, když jste ji na vlastní kůži okusil?

To nevím. Nikdy jsem neřídil WRC. Mám nějakou představu z rallye, které jsem odjel, ale je pochopitelné, že potřebujete hodně trénovat. Musíte tomu dát čas, abyste se dostali tam, kam chcete. F1 je zase o rychlosti, tam myslím nedostatek zkušeností není zas tak velký problém. V rallye jsou zkušenosti vším, je to uplně jiný příběh.

Zažil jste oboje, co je snazší- přechod z F1 k rallye, nebo vrátit se od rallye k F1?

Samozřejmě, že můj pohled je poněkud jednostranný. Pokud budu dál v F1, tak je to pro mě jednoduchý sport. Nevím, jak byste se cítil třeba vy, pokud jste ten vůz nikdy neřídil. Já bych trval na tom, že rallye je těžší. Mění se tam více věcí, máte spolujezdce, musíte si dělat poznámky a dobře jim rozumět. V F1 jezdíte stále dokola jedno kolo za druhým, ale tady je každý kilometr jiný. Pro mě je v tomto směru rallye náročnější než F1.

Mluví se o příchodu Sebastiana Loeba do F1. Jakým směrem je podle vás snazší přejít?

Já bych řekl, že je lehčí jít do formule 1, než pro nás jít tam. Už jsem zmiňoval, že pro to, abyste mohl řídit F1, nemusíte mít s vozem předchozí zkušenosti. Ale je to těžká otázka.

Máte před sebou poslední dva závody za Ferrari, kde čerpáte motivaci?

Je to stejná věc, jakou už jsem řekl předtím. Nemám zájem závodit příští rok za špatný tým. Když závodím tady, vždy se snažím skončit tak vysoko, jak je to jen možné. Nepotřebuji dělat nic pro mou motivaci. Pokud závodím, závodím jak nejlépe umím, tak to je.

Představoval byste si vítězné auto od prvního dne, nebo byste rád šel do týmu, který si můžete vystavět a udělat vítězným?

Ne. Jak už jsem pověděl, pokud budu chtít závodit, tak budu chtít závodit s vozem, který je připravený vyhrát šampionát už příští rok. Chci alespoň dostat šanci- pak už bude na mně a týmu, co se stane. Minimálně ale musíte mít vůz, který vám dá šanci vyhrát.