Novinky

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

  • 29.04.2024 Neutral Rozhodnutí o změně bodovacího systému bylo odloženo

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

Facebook Instagram

Jak by měla vypadat kvalifikace?

Jak by měla vypadat kvalifikace?

Pohled redakce na neřešitelnou situaci ve Formuli 1.

Už od půlky sezóny se stáje a FIA hádají o tom, jaký kvalifikační formát by měl být v příštím roce nastolen. Mistrovské Ferrari by nejraději nic neměnilo, protože takto jim to vyhovuje, menší stáje by uvítaly kvalifikaci jako loterii, jiní zase hovoří o sčítání časů z první a druhé jízdy.
 
I my nezůstaneme pozadu a přidáme svou troškou do mlýna. Jaký názor tedy mají naši redaktoři?
 
Zdenda Balcar: "Já osobně bych vrátil původní formát kvalifikace, kdy byla jezdcům k dispozici doba 60-ti minut a možnost zajíždět více ostrých kol. Ovšem s tou podmínkou, že by bylo předepsáno, že vozy musí jezdit po celou dobu kvalifikace. Tímto řešením by se vrátily mnohdy napínavé a nervy drásající souboje jednotlivých jezdců nejen s časem, ale i s okolnostmi panujícími na trati a zároveň by se vyhovělo požadavkům televizních společností, aby se na závodní dráze dělo něco zajímavého po celou dobu kvalifikace. Toho by se dosáhlo tím, že tým by musel mít svá letmá kola rovnoměrně rozložena do celé kvalifikační hodiny, za porušení by se připočítával čas nebo posouvalo na roštu dozadu.
 
Tomáš Richtr: "Líbí se mi to, na čem se mateřská školka šéfů stájí neumí dohodnout: dvě dvacetiminutovky, v každé dva povinné pokusy, průměr nejlepších časů určuje pořadí na startu."
 
Vojta Houska: "Dobré by bylo nejezdit na rychlost, ale na přesnost. V první kvalifikační jízdě by zajel pilot jakýsi základ, kterým by se musel vejít do stanoveného intervalu a ve druhé kvalifikaci by měl svůj čas zopakovat. Čím větší odchylka obou časů, tím horší postavení na startu. Interval by se stanovil tak, aby bylo v rámci možností každého vozu se do něj vejít. Pokud by se přesto pilot nevešel, nebo by byl rychlejší, následovala by penalizace. Eliminoval by se tím handicap menších stájí a výsledek by závisel pouze na dovednostech pilota."
 
Láďa Lála: "Kvalifikace je často z pohledu vývoje závodu zcela klíčovým okamžikem. "Spravedlivý" formát by měl eliminovat situace, kdy o postavení na startu rozhodne malá chyba, nebo strategie. Jezdit druhou kvalifikaci s množstvím paliva pro závod se mi tudíž nezdá příliš šťastné, nemusí totiž vždy vyhrát ten nejrychlejší. Z pohledu diváka je obvykle zajímavější, pokud po trati jezdí současně více vozů. Dvoukolový systém je v zásadě dobrý. První (bodovaná) kvalifikace by se mohla jezdit systémem každý má dva pokusy, během kterých musí odjet 2-3 měřená kola. Druhá (o postavení na startu) kvalifikace by se mohla jezdit způsobem více aut na trati, přičemž každý by měl 4 měřená kola. Kvalifikace by však měla být také srozumitelná pro diváky a v tom případě se jeví jednokolový systém jako schůdnější - 4 měřené kola by pak asi stačila... v každé patnáctiminutovce jedno. Jak učinit kvalifikaci ještě napínavější? Piloti v rámci jedné stáje by třeba mohli mít povinnost střídat vozy."

A jaký formát byste uvítali vy? Napište své návrhy a zlepšení, s kým souhlasíte, s kým nesouhlasíte a co byste udělali jinak.