Novinky

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

  • 29.04.2024 Neutral Rozhodnutí o změně bodovacího systému bylo odloženo

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

Facebook Instagram

Daniel Ricciardo vyhrál kvalifikaci na VC Monaka!

Daniel Ricciardo vyhrál kvalifikaci na VC Monaka!

Velká cena Monaka - kvalifikace

Vítejte na Formule.cz a při sledování kvalifikace na Velkou cenu Monaka! Z úst jezdců jsme mohli v uplynulých dnech několikrát slyšet, že rychlost v kvalifikaci může být v Monaku důležitější než samotný závod, protože v Monte Carlu se přejíždí opravdu velmi těžko a jezdci zpravidla odjedou celý závod s jedinou výměnou pneumatik. Možná můžeme oponovat, protože v neděli má být v Monaku pršet, ale i tak si dnes užijeme jezdce a vozy F1 na hranici svých možností a jen pár centimetrů od svodidel.

Následující hodina může být o to dramatičtější, že nejvýkonnější motor není pro Mercedes v klikatém Monte Carlu tak velkou výhodou, jako na tratích s dlouhými rovinkami. Ve druhém tréninku patřilo nejrychlejší kolo Danielu Ricciardovi z Red Bullu a dnes dopoledne byl nejrychlejší Sebastian Vettel z Ferrari. Pirelli dovezlo do Monaka nový typ pneumatiky, ultra-měkkou směs označenou fialovým pruhem. Ne všichni jezdci jsou přesvědčeni, že tyto nejměkčí pneumatiky už dokáží stoprocentně využít.

Už první část kvalifikace může být nebezpečná i pro jezdce v nejlepších vozech, protože v ulicích Monte Carla mají jezdci na cestě z boxů nebo do boxů velmi omezené možnosti jak uhnout z cesty soupeři v měřeném kole a okruh je dlouhý jen 3337 metrů, takže vozy se potkávají častěji než na dlouhých okruzích. Krátce před začátkem kvalifikace přišla zpráva, že Ferrari muselo Kimimu Räikkönenovi neplánovaně vyměnit převodovku a Fin tedy na startu přijde o 5 míst. V knížectví ležícím na pobřeží Středozemního moře je před začátkem kvalifikace 22°C, povrch asfaltu má 40°C.

Ještě před zhasnutím červeného světla na konci boxové uličky se k semaforu postavil jeden z jezdců Manoru, čímž nepotěšil jezdce za ním, ale na trati rychle uvolnil cestu. Nabuzeným jezdcům z nejlepších týmů to ale nebylo nic platné, za pár vteřin se z motoru Felipeho Nasra začal valit kouř, sauber zůstal odstavený na trati a trénink musel být přerušen červenou vlajkou.

Na trať se pak okamžitě vrátili všichni kromě Fernanda Alonsa a jezdců Red Bullu, kteří chtěli chvíli počkat. Na vrcholu tabulky se objevily jména závodníků ze středu pole, jezdci Ferrari a Mercedesu se rozhodli pro 2 zahřívací kola. Nico Rosberg s Lewisem Hamiltonem pak překonali hranici 1:15s, Sebastian Vettel se zařadil na třetí místo se ztrátou 4 desetin sekundy, Kimi Räikkönen měl smůlu na provoz na trati a zařadil se až za Daniila Kvjata a Jensona Buttona. To však nebylo vše, jezdci pokračovali v jízdě a ve vylepšování svých časů spolu s postupným zahříváním pneumatik.

6 minut a 34 sekund před koncem Q1 se časomíra musela opět zastavit, Max Verstappen nezvládl šikanu vedle bazénu, se zlomeným závěsem kola naboural do svodidla a na trati po něm zůstalo velké množství úlomků předního křídla. Vítěz VC Španělska měl automaticky jisté vypadnutí v Q1.

Bez Verstappena a Nasra zůstávala 4 nepostupová místa, z nichž se chtěli dostat Jolyon Palmer, Pascal Wehrlein, Rio Haryanto a Daniel Ricciardo. Australan ještě neměl měřené kolo. Na posledním postupovém místě se držel Marcus Ericsson a nad ním Kevin Magnussen s jezdci Haasu. Ricciardo se bezpečně zařadil na čtvrté místo a výše se přesunuli i Romain Grosjean s Estebanem Gutiérrezem. Ericssonovi ani Palmerovi se to nepodařilo, a tak bylo o vypadávajících rozhodnuto. Do Q2 nepostoupili M. Ericsson, J. Palmer, R. Haryanto, P. Wehrlein, M. Verstappen a F. Nasr. 

I před odstartováním Q2 se stálo na výjezd z boxové uličky v řadě, na trať spěchali všichni kromě jezdců Williamsu.

Na vrchol tabulky nejrychlejších kol se po pár minutách dostal Hamilton následovaný Rosbergem, Ricciardem a Vettelem. Räikkönen až pod Kvjatem a Sainzem a do první desítky se ještě vešli Hülkenberg, Alonso a Pérez. Vypadnutí hrozilo Buttonovi, Grosjeanovi, Gutiérrezovi a Magnussenovi. Kamera pak sledovala Bottasovu jízdu na 12. místo, k postupu se potřeboval zlepšit o více než 0.2 sekundy.

Bottas ještě klesl, když se Massa zařadil na 11. místo. Dalším kolem se Fin dostal nad Massu, ale k postupu mu ještě chybělo pár setin. To byl Bottasův poslední pokus, Massa už ani nedokončil další kolo a bylo jisté, že do Q3 se nepodívá ani jeden vůz Williamsu. Závěrečný pokus nevyšel ani Buttonovi a ani jezdcům Haasu. Po Q2 tedy vypadli V. Bottas, E. Gutiérrez, J. Button, F. Massa, R. Grosjean a K. Magnussen. Do Q3 postoupili jezdci šesti týmů, Alonso se do Q3 dostal podruhé v řadě. 

Pak se již mohl rozpoutat boj o pole position, do kterého jako první vyrazil Daniel Ricciardo. Lewis Hamilton ale týmu z boxové uličky oznámil problém s motorem! Mechanici Mercedesu sprintovali z opačného konce uličky, aby vítěze loňské kvalifikace co nejdříve dostali zpět do garáže.

Pak Ricciardo předvedl skutečnou rychlost vozu RB12 a fantastické kolo s časem 1:13.622s. Druhý Rosberg potřeboval někde najít 3 desetiny sekundy. Ve chvíli, kdy Rosberg protínal cílovou čáru, se Hamiltonův vůz vracel na trať. Vettel s Räikkönenem se zatím zařadili na třetí a čtvrté místo, na Ricciarda ztratili přibližně vteřinu.

Hamilton musel všechno vsadit na jedno rychlé kolo, které mu stačilo pouze k třetímu místu. Rosberg svůj čas zlepšil, ale na Ricciarda to nestačilo! Pole position tedy patří australskému jezdci Red Bullu, vedle něj zítra odstartuje Nico Rosberg a za ním Lewis Hamilton se Sebastianem Vettelem. Ricciardo do Q3 postoupil na super-měkkých (červených) pneumatikách, takže zítra by mohl na trati vydržet déle než jeho soupeři. Ferrari nebylo schopné konkurovat dvěma nejrychlejším týmům a Kimi Räikkönen se kvůli penalizaci přesouvá ze šestého místa na jedenácté.

  Jezdec Tým Čas Ztráta
1 Ricciardo Red Bull 1:13.622
2 Rosberg Mercedes 1:13.791 0.169
3 Hamilton Mercedes 1:13.942 0.320
4 Vettel Ferrari 1:14.552 0.930
5 Hulkenberg Force India 1:14.726 1.104
6 Räikkonen Ferrari 1:14.732 1.110
7 Sainz Toro Rosso 1:14.749 1.127
8 Perez Force India 1:14.902 1.280
9 Kvjat Toro Rosso 1:15.273 1.651
10 Alonso McLaren 1:15.363 1.741
11 Bottas Williams 1:15.273  
12 Gutierrez Haas 1:15.293  
13 Button McLaren 1:15.352  
14 Massa Williams 1:15.385  
15 Grosjean Haas 1:15.571  
16 Magnussen Renault 1:16.058  
17 Ericsson Sauber 1:16.299  
18 Palmer Renault 1:16.586  
19 Haryanto Manor 1:17.295  
20 Wehrlein Manor 1:17.452  
21 Verstappen Red Bull 1:22.467  
22 Nasr Sauber bez času