Technické regule F1
Základní výňatek z technických pravidel.
Pneumatiky
Každá přední suchá pneumatika, pokud je nová, musí mít čtyři drážky,
umístěné symetricky okolo osy běhounu. Tyto drážky musí být na styčné
ploše nejméně 14 mm široké a mohou se rovnoměrně zužovat až na 10 mm.
Hloubka drážek musí být nejméně 2,5 mm po celém průřezu drážky. Vzájemná
vzdálenost středů drážek činí 50 mm (+/- 1 mm). Šířka běhounu předních
pneumatik nesmí překročit 270 mm. Výše uvedené rozměry budou ověřovány
na pneumatice nasazené na kolo a nahuštěné na 1,4 atmosféry. Mokrá pneumatika
je taková pneumatika, která byla navržena pro použití na mokré nebo vlhké
trati. Šíře kontaktní plochy všech mokrých pneumatik, pokud jsou nové,
nesmí překročit 280 mm2 v případě předních pneumatik a 440 mm2 v případě
pneumatik zadních. Kontaktní plocha bude měřena na libovolné části symetrické
se středem pneumatiky a která měří 200 mm x 200 mm v případě přední pneumatiky
a 250 mm x 250 mm v případě pneumatiky zadní. Pro účely testu budou započítány
pouze plochy, jejichž hloubka je větší než 2,5 mm. Před použitím během
závodního víkendu musí každý dodavatel pneumatik poskytnout technického
delegáta s výkresem každého typu mokré pneumatiky, kterou zamýšlí nasadit,
v reálné velikosti. S výjimkou dne, ve kterém se jde závod, mohou být
mokré pneumatiky použity pouze tehdy, pokud byla trať prohlášena ředitelem
závodu za mokrou. Po zbytek příslušného tréninku nebo kvalifikace není
volba pneumatik omezena.
Podvozek
Podvozek vozu musí být od konce předních kol k zadní ose plochý. Toto
opatření bylo zavedeno s cílem snížit rychlost v zatáčkách a zabránit
návratu přísavného efektu používaného koncem sedmdesátých a počátkem osmdesátých
let. Dnes využívají konstruktéři pro zvýšení přítlačné síly generované
křídly difusér umístěný na zádi vozu. Difusér urychluje proudění vzduchu
pod monopostem a tím zvyšuje přítlak.
Šasi
Rozměry šasi každého monopostu se musí řídit příslušnými nařízeními. Celková
šíře vozu včetně pneumatik nesmí překročit 1800 milimetrů. Tento rozměr
se měří s pneumatikami nahuštěnými na 1,4 atmosféry. Předek vozu nesmí
být více než 1400 mm od středu náboje předních kol, zatímco zadní část
vozu nesmí být delší než 1000 mm od středu náboje zadních kol. Žádná část
karosérie nesmí být výše než 950 mm nad referenční rovinou. Váha monopostu
nesmí být během kvalifikace menší než 605 kilogramů. V ostatních případech
nesmí být váha menší než 600 kilogramů. Zátěž může být použita za předpokladu,
že jsou k jejímu odstranění potřeba nástroje. Musí být možné upevnit plomby,
pokud je to považováno technickým delegátem FIA za nezbytné.
Motor
Smí být použit pouze čtyřtaktní pístový motor s vnitřním spalováním. Objem
agregátu nesmí překročit 3000 kubických centimetrů. Přeplňování je zakázáno.
Motory musí mít deset válců kruhového průřezu. Motor nesmí mít více než
pět ventilů na válec. Pokud je motor vybaven systémem zabraňujícím zhasnutí
motoru v případě kolize, musí motor zhasnout nejpozději deset vteřin po
jeho aktivaci.
Převodovka
Všechny týmy používají poloautomatickou převodovku. Piloti tak nemusí
při řazení používat pedál spojky. Jezdci používají páčky pod volantem
- páčkou na jedné straně řadí nahoru a druhou dolů. Monoposty jsou obvykle
vybaveny maximálně povolenými sedmi rychlostmi. Teoretické minimum tvoří
čtyři rychlosti. Všechny vozy musí být vybaveny zpátečkou, která nesmí
být použita v boxové uličce, pokud je tato otevřená.
Elektronické pomůcky
Kontrola prokluzu kol na startu je zakázána, automatické převodovky jsou
zakázány, kontrola trakce je povolena.
Pohon
Pohánět je dovoleno pouze kola na jedné nápravě, auto je povinně vybaveno
zpátečkou. Počet převodových stupňů se smí pohybovat mezi čtyřmi a sedmi.
Zavěšení
Monoposty musí být vybaveny pružinovým zavěšením. Pouze interakce mezi
koly a povrchem trati může vyvolávat pohyb zavěšení a všech jeho komponent.
Aktivní zavěšení řízené počítačem je zakázáno. Aby byly chráněny jezdcovy
nohy, nesmí žádná část zavěšení zasahovat do kokpitu.
Brzdy
Vozy musí být vybaveny duálním brzdovým systémem ovládaným jedním pedálem.
Jezdec tak má možnost brzdit i v případě selhání jednoho brzdového systému.
Jeden okruh brzdí přední kola, druhý pak kola zadní. Regule zakazují použití
podpůrných brzdových systémů jako například ABS nebo dynamické distribuce
brzdné síly mezi koly s cílem stabilizace vozu. Jezdec může ovládat rozložení
brzdné síly mezi přední a zadní nápravou a obráceně.
Palivo
Týmy musí používat bezolovnatý benzín podobného chemického složení, jako
má benzín u čerpacích stanic. Použití aditiv je limitované. Povolená aditiva
znamenají příležitost pro dílčí zvýšení výkonu. Týmy musí na začátku sezóny
dodat FIA vzorek deseti litrů paliva. Složení paliva se poté nesmí v průběhu
sezóny měnit. Pokud by došlo ke zjištění rozdílu mezi původním složením
a během roku náhodně odebíranými vzorky, bude to mít za následek diskvalifikaci.
Bezpečnost
Na začátku každé sezóny a po každém zranění jezdce FIA testuje, zda-li
je pilot schopen vystoupit ze svého vozu během pěti sekund. Nesplnění
tohoto testu znamená nemožnost řídit. Všichni piloti musí být chráněni
nehořlavým oblečením schváleným FIA. Povinná výbava zahrnuje spodní prádlo,
kuklu, kombinézu, rukavice a boty. Vše je vyrobeno z Nomexu, patentovaného
materiálu schopného odolávat plamenům po dobu nejméně 12 sekund. FIA pravidelně
kontroluje, že helmy používané piloty odpovídají nekompromisním bezpečnostním
nařízením. Jedno z těchto nařízení vyžaduje, že každá přilba musí být
vybavena nouzovým přívodem vzduchu pro případ požáru.