Novinky

  • 29.04.2024 Neutral Rozhodnutí o změně bodovacího systému bylo odloženo

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

Facebook Instagram

Hülkenberg způsobil masakr a vyřadil z boje pět vozů

Hülkenberg způsobil masakr a vyřadil z boje pět vozů

VC Belgie – závod

Takový masakr, jaký nastal v první zatáčce vinou Hülkenberga, jsme dlouho viděli. Vpředu ve stejné chvíli Vettel předjel Hamiltona a tím bylo o výsledku závodu prakticky rozhodnuto. K vyrovnaným soubojům docházelo ve středu pole jen zřídka.

Loterie v závěru kvalifikace dala startovnímu roštu poněkud neobvyklou podobu. Tedy s výjimkou první řady, v níž se sešli dva největší rivalové Hamilton a Vettel. Zato ve druhé řadě stáli jezdci zbrusu nového týmu. Ano, v historických tabulkách bude uvedeno, že stáj Racing Point Force India F1 Team vybojovala při své premiéře ve F1 třetí a čtvrté místo na startu! Je to hodně vysoko položená laťka. Také Grosjeanův start z páté pozice byl důvodem k radosti, protože tím vyrovnal dosavadní týmové maximum.

Naopak Bottas, Hülkenberg, Sainz a Vandoorne nedobrovolně couvali do posledních řad kvůli penalizaci za výměnu komponent pohonné jednotky. O další vzrušení bylo tedy postaráno. Povětrnostní podmínky byly výborné, teplota vzduchu byla před startem 17 °C, asfaltu 29 °C, vlhkost 37 %, tedy zhruba jako v pátek odpoledne. Všichni kromě Sainze startovali do závodu na superměkké směsi pneumatik.

Hned v první zatáčce došlo k divoké havárii, která vyřadila ze hry Alonsa, Hülkenberga a Leclerka. Viníkem byl Němec, který zezadu narazil do Alonsa. Vyslal jeho monopost vzduchem nad hlavou Leclerka a ten během letu ještě urazil zadní křídlo Ricciardovi. Bottas zezadu narazil do williamsu a poškodil si přední křídlo. Zbytek pole projelo zatáčkou Eau Rouge a na rovince se Vettel probojoval před Hamiltona. Nechybělo mnoho a protáhl by se vpřed i Ocon. Mezi tím byl na trať vyslán safety car a Ricciardo (uražené zadní křídlo) s Räikkönenem (proražená pravá zadní pneumatika) museli jako nevinné oběti kolize s poškozenými vozy zamířit do boxů. Zatímco ferrari se rychle vrátilo na trať, na red bullu se dlouho pracovalo. 

Lewis Hamilton se musel spokojit se druhým místem 

Za safety carem jezdci kroužili v pořadí Vettel, Hamilton, Pérez, Ocon, Verstappen, Grosjean, Magnussen, Gasly, Ericsson, Sirotkin, Stroll, Hartley, Sainz, Räikkönen, Vandoorne a Bottas. Räikkönen sice pokračoval v závodě po výměně kol, ale jeho auto rozhodně nebylo v pořádku. Koncem 4. kola se znovu začalo závodit.

Restart všichni zvládli bez problémů a Vettel si rychle vytvořit náskok přes vteřinu. Pohled na první desítku byl neobvyklý – devátý jel Sirotkin a desátý Ericsson. Verstappen se snažil přiblížit Oconovi, aby mohl využít DRS. Jakmile byl systém ředitelem závodu v 7. kole povolen, okamžitě ho využil k předjetí. Stejnou šanci však nedostal Hamilton, protože jeho ztráta na Vettela byla už 2,8 vteřiny. Räikkönen se vrátil k mechanikům, ti dlouho pozorovali přední křídlo i záď vozu a nakonec ho vyslali zpět do boje.

Po 10 kolech bylo pořadí Vettel, Hamilton +2,9, Verstappen +12,6, Pérez +14,6, Ocon +18,6, Grosjean +20,9, Magnussen +24,3, Gasly +25,9… Bottas se posouval kupředu, zatím alespoň na 12. pozici. Smolař Räikkönen se znovu vrátil do boxů a definitivně odstoupil. Co ten si během tohoto víkendu prožil…

Když Bottas předjížděl Sirotkina, vypadalo to, jako by spolu závodily monoposty dvou různých kategorií. A už byl Bottas v desítce! V ohrožení byl teď Ericsson a ten dostal od týmu pokyn, aby zatlačil na Gaslyho. Místo toho sám neodolal Bottasovi. Hamilton zrychlil a čtyřvteřinovou ztrátu pozvolna stahoval. Mercedes se pokusil blufovat a naznačil přípravu na zastávku. Ferrari návnadu nezbaštilo, tak se mechanici Mercedesu zase spakovali a zmizeli v boxu. Ve 21. kole zahájil sérii plánovaných zastávek na výměnu kol Hamilton a klesl za Verstappena. Vettel dostal okamžitě pokyn, aby ho v následujícím kole následoval. Také jeho mechanici se vytáhli a díky tomu si udržel vedoucí pozici. Vzápětí Hamilton s pomocí DRS předjel Verstappena a jeho ztráta byla jen 1,5 vteřiny. Manévr s dřívější zastávkou mu tedy vynesl zisk jedné vteřiny, ale očekávaný výsledek nepřinesl.

K výměně pneumatik zamířili i další jezdci. Nejprve Grosjean, který klesl ze 7. na 10. místo, po něm Ocon (5. > 8.), po dalším kole Pérez (4. > 5.), Gasly, Verstappen… Největší souboj probíhal o 10. místo mezi Hartleyem a Ericssonem, kteří se párkrát navzájem předjeli. Po 28 kolech bylo pořadí Vettel, Hamilton +4,9, Verstappen +29,2, Bottas +44,3, Pérez +53,2, Ocon +59,3, Grosjean +63,8, Magnussen +75,2, Gasly +78,8, Ericsson +85,9 vteřiny. Ve 29. kole však Bottas zamířil do boxů k výměně kol a klesl na 6. místo. Po 30 kolech byl ze závodu stažen Ricciardo, aby se dál netrápil. Navíc díky tomu může pro příští závod beztrestně nasadit novou převodovku. Všech pět dosavadních odstoupení měl na svědomí Hülkenberg… 

Max Verstappen třetím místem potěšil tisíce fanoušků na tribunách

Verstappen se trochu naivně rádiem zeptal, zda je nějaká šance na déšť. Přání bylo otcem myšlenky. Po 33 kolech měl Vettel náskok 5,2 vteřiny, Verstappen ztrácel už 30,1 a Pérez dokonce 59,2. Závod se dostal do velmi poklidné fáze. K předjetí se schylovalo jen mezi Pérezem a Bottasem a byla to jen otázka času. Pérez se však vydal ze všech sil a jezdeckého umění a vzdoroval, vzdoroval… Až ve 40. kole podle očekávání podlehl.

Vettel měl cestu k 52. triumfu v F1 poměrně hladkou. Jeho náskok mírně narůstal a ani jednou za celý závod se s výjimkou první zatáčky nemusel bránit. Ztrátu na Hamiltona v průběžném pořadí snížil na 17 bodů, zatímco náskok Mercedesu před Ferrari vzrostl na 15 bodů. Bottas byl vlastně jediným jezdcem, který si dosyta užil předjíždění. Jinak by závod na opravdové souboje velmi chudý. Výborné umístění si udrželi oba jezdci Force Indie v barvách staronové stáje. Spokojený byl i tým Haas. O poslední body se rozdělili jezdci, kteří si jich váží ještě víc: Gasly a Ericsson.

Dodatečně se ještě udělovaly tresty. Hülkenberg vyfasoval penalizaci 10 míst na startu příští VC Itálie. Bottas dostal za zavinění kolize se Sirotkinem penalizaci 5 vteřin, která však na jeho 4. místě nic nezměnila.

 

p. jezdec tým motor čas kol body
1. Sebastian Vettel Ferrari Ferrari 1:23:34,476 44 25
2. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes +11,061 44 18
3. Max Verstappen Red Bull TAG Heuer +31,372 44 15
4. Valtteri Bottas Mercedes Mercedes +68,605 44 12
5. Sergio Pérez Racing Point Mercedes +71,023 44 10
6. Esteban Ocon Racing Point Mercedes +79,520 44 8
7. Romain Grosjean Haas Ferrari +85,953 44 6
8. Kevin Magnussen Haas Ferrari +87,639 44 4
9. Pierre Gasly Toro Rosso Honda +105,892 44 2
10. Marcus Ericsson Sauber Ferrari -1 kolo 43 1
11. Carlos Sainz Renault Renault -1 kolo 43 0
12. Sergej Sirotkin Williams Mercedes -1 kolo 43 0
13. Lance Stroll Williams Mercedes -1 kolo 43 0
14. Brendon Hartley Toro Rosso Honda -1 kolo 43 0
15. Stoffel Vandoorne McLaren Renault -1 kolo 43 0
  Daniel Ricciardo Red Bull TAG Heuer - 28 0
  Kimi Räikkönen Ferrari Ferrari - 8 0
  Charles Leclerc Sauber Ferrari - 0 0
  Fernando Alonso McLaren Renault - 0 0
  Nico Hülkenberg Renault Renault - 0 0