Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Engeho premiéra v království rychlosti

Engeho premiéra v království rychlosti

Vzpomínka na VC Itálie 2001

Navěky bude platit údaj z neděle 16. září 2001: Tomáš Enge z České republiky, celkem 694. jezdec v pořadí, vstoupil jako první závodník z východní Evropy do mistrovství světa formule 1. Jeho prostřednictvím se splnil sen mnoha generací českých kluků o tom, že budou jednou řídit ef jedničku ve velké ceně F1.

V parkovišti závodních strojů byl klid před bouří. Nedělní poledne má atmosféru zcela odlišnou od ostatních úseků závodnického víkendu. Jezdci absolvují poslední povinné návštěvy v Paddock Clubu, aby se usmáli na hosty pozvané nejvýznamnějšími sponzory a prozradili nějaká ta „tajemství". Ti, kdo ještě mohou jíst, se snaží narychlo spolknout pár soust lehkého oběda. Jezdci se vrátili z tradiční projížďky před zaplněnými tribunami, ale tentokrát ani nemávali divákům, protože všechna obvyklá sláva byla s ohledem na události v USA zredukovaná na minimum.

Po tiskovém středisku se roznesla zpráva, že se jezdci na dopoledním brífinku rozhodli nezávodit v prvních dvou šikanách, ale až od rovinky k zatáčkám Lesmo. Oznámil to Michael Schumacher s poznámkou, že jen jediný kolega byl proti. Který?, ptali se novináři. Postavou je jedním z nejmenších, odpověděl Schumi a všichni se pousmáli. Koho by tím mohl myslet, když ne známého rebela Jacquese Villeneuvea? Ten většinou vystupuje proti všem bezpečnostním opatřením s výroky, že se závodí pro diváky a ti mají právo na dramatické situace, při nichž v žilách tuhne krev.

Tomáš Enge se zatím pohybuje v zázemí týmu Prost Acer. Jen vestoje polyká lehkou porci těstovin. Maso během celého víkendu nepřipadá v úvahu.

Kolem jedné hodiny se plní boxy. Tomáš se vydává na samý konec dlouhé šňůry kamionů, protože tým Prost sídlí až na chvostu - vinou loňských výsledků...

Pit lane, ulička před boxy, je téměř vylidněná. Teď už sem mají přístup jen členové týmů v nehořlavých kombinézách, sportovní komisaři a novináři s trvalou akreditací. Televizní štáby poletují kolem boxů a snaží se ulovit poslední atraktivní rozhovory. Jezdci jsou ochotní, protože vědí, že teď už jsou jejich partnery jen ta nejvýznamnější média. Tváří se, že jsou v naprosté pohodě, aby tím zakryli i špetku nervozity. Ani ti nejzkušenější se jí občas neubrání. Zvlášť když v předvečer Velké ceny Itálie sledovali v televizním zpravodajství hrůzostrašnou havárii bývalého kolegy Alessandra Zanardiho.

13:00 Na startovní rošt přicházejí dvě řady hostesek. První nesou tabulky se startovním číslem, jehož bílé číslice jsou vybarvené národními barvami jezdce. Na dvacátou pozici si stoupla dívka s ohnivými vlasy a číslem 23 vybarveným trikolórou. Druhá řada dívek nese vlajky zemí, z nichž dvaadvacet závodníků pochází. Poprvé je mezi nimi česká, a tak snad můžeme pořadatelům prominout, že ji upevnili vzhůru nohama...

13:15 Ulička před boxy se otevírá a mechanici tlačí na startovní rošt vozíky s pneumatikami, startovacími agregáty a nejnutnější výbavou pro první pomoc závodním vozům. V boxu týmu Prost vrčí Frentzenův motor. Nad loňským modelem agregátu Ferrari se sklánějí inženýři z Maranella. Připomínají mi šamany brebentící svá zaklínadla. Jen během soboty a neděle selhaly ve voze Engeho tři motory. A to by se druhému nejspolehlivějšímu týmu letošní sezony stávat nemělo.

13:21 Mechanici nastartovali také Tomášův motor, ze kterého ho během víkendu musela rozbolet hlava. Stačí pouhé dvě minuty, aby se dostatečně přesvědčili, že bude konečně spolehlivý... Znovu se prověřují špice, neboli nosy obou temně modrých formulí. Pro lepší identifikaci má Tomášův nos žlutou a Frentzenův červenou nálepku. Rezervní vůz je samozřejmě seřízený pro Frentzena.

13:24 Tomáš Enge přichází do boxu ke své formuli. Kombinézu staženou do pasu si obléká přes ramena, maže si rty a do uší pečlivě zasunuje sluchátka. Je to obvyklý rituál. Sluchátka se nasliní, aby lépe přilnula k uším a nevypadávala. Kontakt s boxem je během závodu nesmírně důležitý. Tomáš si obléká nehořlavou kuklu a její spodní okraj pečlivě zarovnává pod límcem. Už dávno je rozhodnutý, že sáhne po staré přilbě. Není to z pověrčivosti, ale ta nová, kterou mu přivezli přímo do Itálie, mu prostě nějak nesedí.

13:26 Jeden ze dvou debutantů ve F1 usedá do vozu. Kolem pobíhá fotoreportér Jiří Křenek, je jediný, komu tisková mluvčí Virginie Papinová umožnila vstup do boxu týmu Prost Acer i v tak napjaté chvíli. Máme štěstí, že budou historické okamžiky českého motoristického sportu zdokumentovány. Jirka je jako gymnasta, chvíli téměř leží na podlaze a pak se zase šponuje nad ramena mechaniků, aby ukořistil ty nejzajímavější záběry.

13:27 Vysvitlo sluníčko.

 

Tomáš Enge za volantem prostu ve VC Itálie 2001

 

13:28 Mechanici Tomášovi pečlivě utahují bezpečnostní pásy. Když jsou správně upnuté, jezdec se nepohne ani o centimetr a téměř se nemůže nadechnout. Kdo však absolvoval pořádnou havárii (a o tom by mohl vyprávět třeba Tomášův předchůdce v kokpitu prosta Luciano Burti), ten jim mnohdy vděčí i za záchranu života.

13:29 Rukavice Sparco ještě leží na kapotě. Inženýr upíná volant, který je řídicím centrem celého automobilu. Téměř ke všem úkonům stačí jezdci ef jedničky pouhý volant. Kromě toho má k dispozici jen pedály akcelerátoru a brzdy.

13:29 Přibíhají dva členové oficiálního televizního štábu Formula 1 Communications - kameraman a nosič antény vysílající signál. Tomáš Enge je nováčkem, 694. jezdcem v historii 52 ročníků mistrovství světa formule 1. Celý svět zajímá, jak se tváří těsně před prvním startem.

13:29 Mechanik odstraňuje stojany a pásy vymezující výsostné území týmu Prost Acer. Je to neklamné znamení, že jeden z vozů co nejdříve opustí zázemí boxu. Kolem projíždí netrpělivý Eddie Irvine, aby se jako první postavil do fronty u semaforu na konci uličky před boxy.

13:30 Tomáš Enge si obléká rukavice. Po tomhle závodě nebude mít dlaň pravé ruky jako jeden velký puchýř. Po celý závod bude mít obě ruce jako přilepené na volantu a řazení nebude bolet - ef jednička nemá řadicí páku...

13:31 Tomáš vyjíždí na trať mezi posledními, za ním už spěchají jen David Coulthard, Heinz-Harald Frentzen a Jacques Villeneuve. Nikdo jim ještě nemává na rozloučenou, odjíždějí na jedno jediné kolo. Každý jezdec se ještě nejméně jednou vrátí do boxu, než definitivně najede na startovní rošt. Kdo má sobě na míru nastavené rezervní auto, ten usedá nejprve do něj, aby provedl poslední výstupní kontrolu. Všichni jezdci mají 15 minut čas, aby vyzkoušeli auta. Přesně ve 13.45 hodin se ulička před boxy uzavře. Kdo v téhle pasti uvízne, ten se musí do závodu vydat až jako poslední od semaforu. A není to žádná výjimka, jak se zanedlouho mohli na vlastní kůži přesvědčit Nick Heidfeld a Giancarlo Fisichella.

13:33 První auta se vracejí zpátky k mechanikům. Zakrátko přijíždí i Tomáš. Prudce vykrouží oblouk mezi mechaniky, aby kola mířila ke zdi před boxy, párkrát vrkne plynem a vypne motor. Mechanici ho zatlačují zpět do garáže. K brzdám připevňují hadice s chlazením a kola pohotově schovávají pod zahřívací dečky. Brzdy se chladí, pneumatiky zahřívají. A jezdcům buší srdce a stoupá adrenalin, protože tohle jsou právě okamžiky, kdy nervozita dosahuje vrcholu.

13:35 Frentzen pospíchá na trať s ostrým vozem. Kdyby objevil nějaký problém, ještě je čas ho odstranit.

13:36 Enge vyjíždí k cestě na startovní rošt. Česká vlajka už je tak, jak má být - bílou nahoře...

13:37 Čekám na Tomáše na pozici, kterou si jezdec vysloužil dvacátým nejlepším časem v kvalifikaci. Jezdci se toulají někde po trati, a tak se zatím fotí alespoň hostesky.

13:38 Tomáš zastavuje na vyznačeném místě a vypíná motor. Mechanici okamžitě zasouvají stojánky s kostkami ledu do prostoru před chladič. I když Enge objel jen jedno kolo, z brzd se kouří, jako by měly za sebou celý závod. Sundávají se kola, protože na rošt jezdec přijíždí na starých pneumatikách - to aby měl na start zbrusu nové.

13:39 Tomášův závodní inženýr připojuje počítač a kontroluje všechna důležitá data.

13:39 Enge vystupuje z vozu. Sundává přilbu, do které je zezadu zavedená hadička na pití. První závod ve formuli 1 bude náročný a jezdec nesmí ztratit příliš tekutin.

13:40 Kolem prochází Paul Stoddart, protože jeho vozy Minardi jsou na roštu naštěstí o řadu dál, a poklepává Tomáše po ramenou. Byl jedním z prvních, kdo projevil o českého jezdce seriózní zájem. Jenže jeho požadavek, aby se manažer rozhodl do závodu v Monte Carlu, byl nesplnitelným ultimátem. Všechno má svůj čas.

13:41 K Tomášovi se přitočili reportéři televizní stanice ORF. Točí atraktivní rozhovor přímo ze startovního roštu, ale nováčka tím nijak nezaskočili. Tomáš se usmívá, odpovídá rozvážně a plynule. (Snad mu konečně uvěřím, že opravdu není nervózní!)

13:42 Masér René Kacián kývne hlavou směrem k Tomášovi: „Vidíš, říkal jsem, že je naprosto klidný. Je dokonale koncentrovaný na to, co ho za chvíli čeká.

13:44 Kolem Tomášova auta se neustále točí 14 lidí - mechaniků, inženýrů, tisková mluvčí i manažer Joan Villadelprat.

13:44 Tomáš zmizel. Stejně jako většina soupeřů využívá poslední možnosti k návštěvě toalety.

13:47 Enge se vrací, skáče přes zeď dělící uličku před boxy od cílové rovinky. Vyzývá nás, abychom si společně udělali fotografii: s hosteskou a tabulí s číslem 23 a jménem Enge.

 

Tomáš Enge navždy zůstane prvním jezdcem F1 ze zemí střední a východní Evropy

 

13:48 Přichází Michael Schumacher. Není to obvyklá obchůzka po roštu. Sklání se k Tomášovi a něco mu šeptá.

13:49Říkal, že by mě chtěl příští rok za týmového kolegu,“ vtipkuje Tomáš na moji otázku, co mu čtyřnásobný mistr světa tak důležitého šeptal. (Vysvětlil, že dopolední dohoda se ruší a bude se závodit od prvních metrů.)

13:50 Ke svému druhému jezdci přichází také Alain Prost. Zatímco mechanici průsvitnou lepicí páskou přelepují všechny spoje na voze, „profesor“ přeje hodně štěstí jezdci, kterému splnil životní přání.

13:50 Můj čas vypršel. Pospíchám do komentátorské kabiny. Komisaři obcházejí všechny vozy, aby upozornili, že se blíží startovní procedura, při které zůstávají na roštu jen osamocení jezdci.

13:50 Tomáš Enge obchází auto, aby podle zvyklostí nastoupil z levé strany.

14:00 Postupně se rozsvěcí pět červených světel. Až zhasnou, odstartuje 678. závod F1...