Novinky

  • 12.12.2018 Neutral Valtteri Bottas pojede v lednu finskou Arctic Lapland Rally

  • 11.12.2018 Neutral Laurent Mekies se stane novým sportovním ředitelem Scuderie Ferrari

  • 07.12.2018 Good Francouz Hermano da Silva Ramos, 4. nejstarší žijící jezdec F1, slaví 93. narozeniny

Facebook Instagram

Hülkenberg metal v prvním kole kotrmelce

Hülkenberg metal v prvním kole kotrmelce

VC Abú Zabí – závod

Na poměry okruhu Yas Marina měl poslední závod sezony velmi zajímavý průběh. Hamilton jen přesvědčil o své převaze, ale největší pozornost byla upřena na vozy Red Bull. Na pódiu nakonec stáli zástupci všech tří špičkových týmů.

Pro všechny to byl poslední závod sezony, pro některé i kariéry. Příští rok určitě neuvidíme na startu Alonsa, Sirotkina, Vandoornea, Ericssona, patrně ani Hartleye a Ocona. Räikkönen se loučil s Ferrari, Ricciardo s Red Bullem, oba by nejraději svým současným týmům zamávali ze stupně vítězů. Na startu k němu neměli tak daleko.

Mercedes zabral první řadu v Abú Zabí popáté za sebou a vytvořil tím nový rekord F1. A také velkou výhodu, protože na tomhle okruhu se předjíždí jen výjimečně. Počasí bylo přibližně takové jako na začátku kvalifikace, takže mistrovskému týmu hrálo všechno do karet. O titulech sice bylo rozhodnuto, ale motivace většiny jezdců tím zůstala nedotčena.

Ve srovnání s předchozími velkými cenami podobu startovního roštu nepoznamenala žádná penalizace. V první zatáčce se několik vozů nevešlo na trať, ale všichni pokračovali. Ještě během prvního kola však o sebe dva monoposty škrtly a Hülkenbergův renault dělal kotrmelce. Zastavil se o bariéru koly vzhůru a jezdec se nemohl dostat ven. Navíc hlásil, že auto začalo hořet. Grosjean, který o Hülkenberga škrtl, se hned ptal na jeho zdraví.

Sebastian Vettel sezonu uzavřel druhým místem

Na trať byl pochopitelně vyslán safety car. Za ním kroužili Hamilton, Bottas, Vettel, Räikkönen, Leclerc, Ricciardo, Grosjean, Ocon, po nevydařeném startu Verstappen, Pérez, Sainz, Ericsson, Gasly, Alonso, Stroll, Magnussen, Vandoorne, Sirotkin a Hartley. Hartley si dojel pro nové přední křídlo a zároveň obul nové superměkké pneumatiky.

Po čtyřech kolech se znovu závodilo. Grosjeanovi penalizace za kolizi nehrozila. Po restartu k žádné změně nedošlo. Verstappen sice předjel Ocona, ale ten mu to hned vrátil. Důvodem prý byl přehřátý motor. Ovšem v dalším průběhu tomu nic nenasvědčovalo. Proto o kolo později znovu ostře útočil a několikrát si vyměnili pozici. Hartley narazil bokem do bariéry, ale kupodivu pokračoval v jízdě.

V 7. kole na cílové rovince s poruchou zastavil Räikkönen. Pokoušel se ještě přimět ferrari k poslušnosti, ale nedařilo se mu to. Působení ve Ferrari skončilo předčasně. Soupeře zpomalil virtuální safety car a Hamilton toho hned využil k výměně kol. Následovali ho Leclerc a Grosjean. Hamilton se vrátil za Verstappena a to si určitě nepřál.

Nové pořadí mělo po 8 kolech podobu Bottas, Vettel, Ricciardo, Verstappen, Hamilton, Ocon, Pérez, Ericsson, Sainz, Gasly… A znovu se závodilo. Bylo jisté, že Hamilton pojede až do konce bez další zastávky. Co s tím ostatní udělají? Začalo to bitvou mezi Verstappenem a Hamiltonem. Vzájemně se předjeli a nic se nezměnilo. A Hamilton další útoky vzdal. Proč se za této situace pouštět do křížku s Verstappenem?

Druhý Vettel mírně stahoval vedoucího Bottase a ještě rychleji se jim přibližoval Ricciardo. Vozy Red Bull byly totiž v této fázi nejrychlejší. Vettel dvakrát nedobrzdil do zatáčky a ztráta se znovu natáhla. Sainzovi dalo hodně práce dostat se před Ericssona. Na konci 15. kola Vettel vyměnil pneumatiky a klesl na šesté místo za Ocona. Rychle ho zdolal a před sebou měl Hamiltona. O kolo později reagoval Bottas a udržel se před Vettelem.

Pěkné souboje probíhaly mezi Oconem a Sainzem, Ericssonem a Gaslym. Pro nové pneumatiky si dojel i Verstappen (2,08 s!) a vrátil se za Vettelem. Takže se při zastávkách vlastně nic nezměnilo, jen vytrvalý Ricciardo dál kroužil v čele na starších gumách. Před Hamiltonem měl ve 20. kole náskok šest vteřin. Pak přišla překvapivá zpráva: k okruhu se blíží déšť!

Ve 24. kole skutečně začalo pršet. Jezdci dál pokračovali na hladkých pneumatikách. Ve stejné době se výrazně zhoršily časy Ricciarda. Ze závodu musel s poruchou odstoupit i další absolvent derniéry Ericsson. Nastala nejklidnější fáze poslední velké ceny.

Pršet přestalo, bylo sucho. Z televizní helikoptéry však hlásili blížící se blesky… Na trati se o vzrušení starala trojice Vandoorne, Ocon a Grosjean. Byl to boj o 11. místo, body byly na dosah. Ve 33. kole se Ricciardo konečně vydal pro nové pneumatiky, pro nejtvrdší z dostupných směsí. Vrátil se na pátém místě se ztrátou 16,6 vteřiny na vedoucího Hamiltona. Před sebou měl týmového kolegu Verstappena. Do cíle zbývalo dvacet kol. Ocon dostal trest pět sekund za získání časové výhody při opuštění tratě v souboji s Vandoornem.

Fernando Alonso se rozloučil s formulí 1

Vettel se podle očekávání probojoval před Bottase a se ztrátou 7,3 vteřiny se pustil do stíhání Hamiltona. Bottas si vezl na zádech Verstappena a zezadu se jim přibližoval Ricciardo. Ve 38. kole Verstappen zaútočil, trochu do sebe s Bottasem ťukli, ale Nizozemec se dostal s pomocí bodyčeku vpřed. A zakrátko se před druhý mercedes dostal i Ricciardo. Bottas si raději dojel pro nové pneumatiky…

Blesky okruh minuly a ani na trati se neschylovalo k žádné bouři. V první desítce byl nejmenší rozdíl mezi Verstappenem a Ricciardem. Stáhnout dvě vteřiny za deset kol bylo v silách Australana, který by se s Red Bullem rád rozloučil z pódia.

Ocon byl ve 46. kole odvolaný ze závodu kvůli technickým problémům a zůstal stát na vjezdu do boxové uličky. Vzápětí se zakouřilo také z vozu Gaslyho, který sice chvíli vzdoroval a přidělal problémy rychlejším, ale stejně musel odstoupit. Alonsa v té chvíli dělilo pět vteřin od bodu na rozloučenou s F1. Když Magnussena stáhl, nedobrzdil do jedné zatáčky, vyjel mimo trať a za zásluhy o F1 dostal od sportovních komisařů penalizaci pět vteřin…

O všem podstatném bylo rozhodnuto. Sezona končila poklidně, ale v bohatém programu 21 závodů přinesla spoustu krásné podívané. A na závěr symbolicky prvenství nového šampiona a pohled na pódium s jeho největšími konkurenty po boku.

Výsledky se zpracovávají.

p. jezdec tým motor čas kol body
1. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 1:39:40,382 55 25
2. Sebastian Vettel Ferrari Ferrari +2.581 55 18
3. Max Verstappen Red Bull TAG Heuer +12.706 55 15
4. Daniel Ricciardo Red Bull TAG Heuer +15.379 55 12
5. Valtteri Bottas Mercedes Mercedes +47.957 55 10
6. Carlos Sainz Renault Renault +72,548 55 8
7. Charles Leclerc Sauber Ferrari +90,789 55 6
8. Sergio Pérez Racing Point Mercedes +91,275 55 4
9. Romain Grosjean Haas Ferrari -1 kolo 54 2
10. Kevin Magnussen Haas Ferrari -1 kolo 54 1
11. Fernando Alonso McLaren Renault -1 kolo 54 0
12. Brendon Hartley Toro Rosso Honda -1 kolo 54 0
13. Lance Stroll Williams Mercedes -1 kolo 54 0
14. Stoffel Vandoorne McLaren Renault -1 kolo 54 0
15. Sergej Sirotkin Williams Mercedes -1 kolo 54 0
  Pierre Gasly Toro Rosso Honda - 46 0
  Esteban Ocon Racing Point Mercedes - 44 0
  Marcus Ericsson Sauber Ferrari - 24 0
  Kimi Räikkönen Ferrari Ferrari - 6 0
  Nico Hülkenberg Renault Renault - 0 0

Komentáře ke článku