Novinky

  • 26.06.2019 Neutral Vítěz IndyLights z roku 2018 Patricio O´Ward nastoupí v závodě F2 v Rakousku

  • 25.06.2019 Neutral Bývalý technický ředitel Paddy Lowe definitivně opouští Williams

  • 25.06.2019 Good Johnny Herbert, vítěz tří velkých cen F1, dnes slaví 55. narozeniny

Facebook Instagram

Tichá formule s úplně novou technikou

Tichá formule s úplně novou technikou

Pohled do nitra monopostů druhé generace

Už v sobotu 15. prosince odstartuje 5. sezona mistrovství FIA formule E - první s druhou generací plně elektricky poháněných závodních automobilů, která je rychlejší a výkonnější než dosud a současně eliminuje potřebu výměny vozidel v polovině závodu. Nová sezona s novou vyspělou technologií slibuje větší konkurenci a více dramatických akci na trati.

Formula E Gen2

Díky velkému nárůstu kapacity akumulátoru mohou monoposty v této sezoně poprvé absolvovat celý závod na jediné nabití, přitom s vyšším špičkovým výkonem po celou dobu.

Ředitel globální infrastruktury pro nabíjení elektrických vozidel společnosti ABB Frank Muehlon k tomu uvedl: „Největší přínos, který uvidíme v nové sezoně, je v technice akumulátorů: s pouze o 20 % větší hmotností dodávají o 95 % více energie. To svědčí o síle elektromobility.“

Odráží to rychlý pokrok v technice elektrických vozidel. Monopost Gen2 přináší komplexní zlepšení po stránce výkonnosti i bezpečnosti v porovnání s jeho předchůdcem.

Souboje na trati by měly být intenzivnější díky inovacím, jako je zvýšení výkonu (Power-boosting) v útočném režimu (Attack Mode), který mohou jezdci aktivovat v určených zónách trati. Závody budou časově omezeny na 45 minut plus jeden kolo. Fanoušci jistě ocení i větší kapacitu akumulátorů monopostů Gen2, díky nimž odpadne nezbytná výměna vozů v polovině závodu, protože starší baterie nemohly vydržet celý závod.

Formula E Gen2 
Generace monopostů Gen2 (sezona 5) Gen1 (sezony 1-4)
největší rychlost  280 km/h 225 km/h
zrychlení z 0 na 100 km/h 2,8 s 3,0 s
výkon v závodním režimu 200 kW (270 k) 180 kW (240 k)
největší výkon - attack mode 250 kW (335 k) 200 kW (268 k)
max. regenerační výkon  250 kW 150 kW
kapacita akumulátorů 54 kWh (celý závod) 28 kWh (výměna vozů v polovině)
napětí akumulátoru 900 V 700 V
hmotnost akumulátorů 385 kg 320 kg
minimální hmotnost vozu 900 kg 880 kg
délka závodu 45 minut + 1 kolo kola podle okruhu
délka vozu 5160 mm 5000 mm
rozvor náprav 3100 mm 3100 mm
šířka vozu 1770 mm 1760 mm
rozchod kol vpředu 1553 mm 1528 mm
rozchod kol vzadu 1505 mm 1492 mm
výška vozu 1050 mm 1050 mm
max. světlá výška 75 mm 75 mm
Formula E Gen2

Technika monopostu ABB Formula E Gen2

1. Akumulátor
Kapacita se zvyšuje na 54 kWh, tedy téměř dvojnásobek proti akumulátorům s 28 kWh v předchozích sezonách, a napětí se zvýšilo na 900 V ze 700 V. V důsledku toho se eliminuje zastávka pro výměnu automobilů během závodu. V průběhu závodu se využívá rekuperace energie při brzdění k dobíjení akumulátoru.

2. Pneumatiky
Pro 5. sezonu společnost Michelin přepracovala design pneumatik se vzorkem pro použití v jakémkoliv počasí kvůli snížení hmotnosti a valivého odporu současně se zrychlením jejich zahřátí. Každý vůz má přiděleny dvě sady pneumatik pro každý podnik.

3. Brzdy
Monoposty Gen2 dostanou elektronický systém ovládání zadních brzd nahrazující předchozí hydraulický. Tato špičková technologie zlepšuje funkci rekuperace energie při brzdění.

4. Podvozek
Každý z 11 týmů má dva vozy s nosnou strukturou tvořenou voštinovou konstrukcí z uhlíkových vláken a hliníku, vyrobenou firmou Dallara v Itálii. Karoserie Gen2 využívá konstrukční prvky z prototypů pro vytrvalostní závody: přední pneumatiky jsou nyní zakryty pro snížení aerodynamického odporu.

5. Pohonné jednotky
V 5. sezoně bude pro trakční elektromotory povolen největší výkon 250 kW namísto předchozího maxima 200 kW. To znamená zvýšení maximální rychlosti na 280 km/h v porovnání s 225 km/h v minulé sezoně.
Elektromotory současně slouží také jako generátory při brzdění.

6. Aerodynamika
Karoserie byla upravena tak, aby byla lépe obtékána proudem vzduchu a tím se minimalizoval aerodynamický odpor a zvýšil se přítlak při závodní rychlosti. Zadní křídlo je nyní integrováno s kryty kol namísto dosavadního samostatného křídla.

7. Bezpečnost
Monoposty Gen2 jsou vybaveny ochrannou konstrukcí kokpitu Halo. V Halo jsou integrované světelné diody LED, které divákům signalizují aktivaci systémů Attack Mode a FanBoost se zvýšením výkonu.

8. Zavěšení kol
Na základě dlouholetých zkušeností stavitele podvozků Dallara jsou vozy Gen2 vybaveny závěsy s rameny vyrobenými z uhlíkových vláken a tvarovanými tak, aby minimalizovaly aerodynamický odpor a byly dostatečně robustní, aby odolávaly nerovnému povrchu tratí v centrech měst.

9. Chlazení
Chladiče na výstupech vzduchových kanálů v karoserii poskytují kritické chlazení akumulátoru a hnacího ústrojí. Udržování optimální teploty elektrických komponent je životně důležité pro maximální výkon a účinnost.

Komentáře ke článku