Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Papírový outsider Verstappen zaskočil giganty

Papírový outsider Verstappen zaskočil giganty

VC Ruska – 2. trénink

Málokdo asi očekával, že druhý trénink v Soči se stane Verstappenovou kořistí. K úspěchu mu pomohly i nejistý Vettelův výkon a propadák Mercedesu.

Počasí se oproti dopoledni příliš nezměnilo. Oteplilo se jen na 24 stupňů, povrch dráhy pak na stupňů třicet.

Ve třech týmech dávali v přestávce do pořádku pochroumaná auta. U Mercedesu (Bottas) a Renaultu (Ricciardo) šlo jen o drobnější opravy aerodynamických prvků. U Toro Rosso s úlevou zjistili, že Kvjatův výpadek nezpůsobil kolaps úplně nového motoru. Snadno odstranitelná příčina tkvěla v palivovém systému.

Tentokrát vstupní časy naskočily relativně brzy. Nejlepší byl zatím Norris, který na středních pneumatikách zajel 1:36,17. Naproti tomu Hamilton teprve teď dorazil do boxů. Na chvíli se do čela dostal Magnussen (1:35,73), pořád to byla ale zcela nezávazná předehra.

Vlastní představení opravdu zahájil až Leclerc (1:34,14). Vettelův pokus skončil ve 13. zatáčce probrzděním a nechtěným výletem do nouzového výjezdu. Ani reparát nebyl bez chyby, přesto se exmistr světa posunul na druhou příčku (1:34,29). Gasly se nevešel do druhé zatáčky a při návratu podstoupil slalom mezi kužely.

Mercedes se rozhodl vyzkoušet tvrdé gumy. Bottas na nich zajel 1:34,94. Hamiltonovi naopak naordinovali střední směs. Jeho snažení však přerušilo vyhlášení režimu virtuálního safety caru. Příčina byla tentokrát poněkud kuriózní. Gasly při již vzpomenutém kličkování několik kuželů srazil a traťoví maršálové je museli znovu postavit. Ukazuje se však, že snaha potrestat hříšníky, kteří si v tomto úseku pletou únikovou zónu s tratí, působí více škody než užitku.

Sotva neutralizace skončila, roztočil se, naštěstí bez následků, ve 13. zatáčce Grosjean. Hamilton byl kupodivu o šestnáct setin sekundy pomalejší než jeho kolega a zanedlouho ho přeskočil Verstappen. Nakonec se obhájce titulu přece jen zařadil za obě ferrari, když na Leclerka ztrácel 24 setin.

Leclerc ukázal svoji sílu hlavně v dlouhých úsecích

Přicházela asi nejočekávanější část dnešního programu, simulace kvalifikace. Nejprve se předvedli hoši z Maranella. Leclerc vytáhl ze svého monopostu 1:33,497. Vettel už potřetí nebyl schopen zvládnout čisté kolo a předčasně to zabalil. Srovnal se a znovu na to šlápl. Ouha, zase nic! Tentokrát se do cesty připletly pomalý williams a renault. Tak do třetice. Tentokrát to vyšlo, ovšem gumy už měly dost. Manko na Leclerka vyšplhalo na sedm desetin.

Red Bull má být v Soči teoreticky bez šance, jenže Verstappen to nehodlal akceptovat. S 1:33,16 se posunul do čela.

Rozčarování panovalo u Mercedesu. Hamilton se nedostal pod 1:34 a Bottas nezdolal ani smůlou pronásledovaného Vettela. Vypadalo to, že trojcípá hvězda má problémy se zahřátím pneumatik na optimální teplotu. Dílčí dodatečné zlepšení už celkově nepříznivý dojem upravilo jen kosmeticky. 

Mercedesu páteční program příliš nevyšel

V posledním sektoru jsme hodně silní,“ pochvaloval si Helmut Marko z Red Bullu v rozhovoru pro rakouskou televizi ORF. „Krize ze Singapuru je zažehnána. Myslím si ale, že Mercedes má ještě něco v záloze. Nicméně naše základní rychlost je opravdu dobrá.

Nucenou pauzu si dopřál Albon. Na jeho autě demontovali mechanici podlahu, poničenou příliš agresivním nájezdem na obrubník. Thajec měl na kontě jen osm kol a nacházel se až na šestnácté pozici.

Do dlouhých úseků vstoupilo Ferrari časy kolem 1:39. Prakticky identické tempo udržoval Verstappen. Zaznamenáníhodné bylo i 1:39,8 v podání Kvjata.

Párkrát se zablýsklo. Leclerc se zachraňoval v nouzovém výjezdu, Hamilton a navrátilec Albon se málem srazili.

Verstappen po přezutí na čerstvé měkké gumy zrychlil v průměru o sekundu, Bottas jen o půl. Mercedes musí doufat v lepší sobotu. Na závěr ještě vysekl na tři kola starých měkkých gumách Leclerc úctyhodných 1:38,1.

 

p. jezdec tým motor čas odstup kol
1. Max Verstappen Red Bull Honda 1:33,162   29
2. Charles Leclerc Ferrari Ferrari 1:33,497 + 0.335 33
3. Valtteri Bottas Mercedes Mercedes 1:33,808 + 0.646 22
4. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 1:33,960 + 0.798 32
5. Sebastian Vettel Ferrari Ferrari 1:34,201 + 1.039 32
6. Pierre Gasly Toro Rosso Honda 1:34,971 + 1.809 26
7. Sergio Pérez Racing Point Mercedes 1:34,998 + 1.836 31
8. Nico Hülkenberg Renault Renault 1:35,026 + 1.864 33
9. Lance Stroll Racing Point Mercedes 1:35,176 + 2.014 31
10. Alexander Albon Red Bull Honda 1:35,216 + 2.054 18
11. Lando Norris McLaren Renault 1:35,223 + 2.061 33
12. Daniil Kvjat Toro Rosso Honda 1:35,337 + 2.175 38
13. Kevin Magnussen Haas Ferrari 1:35,351 + 2.189 26
14. Daniel Ricciardo Renault Renault 1:35,370 + 2.208 28
15. Kimi Räikkönen Alfa Romeo Ferrari 1:35,374 + 2.212 34
16. Romain Grosjean Haas Ferrari 1:35,593 + 2.431 31
17. Carlos Sainz McLaren Renault 1:35,635 + 2.473 29
18. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Ferrari 1:36,004 + 2.842 29
19. George Russell Williams Mercedes 1:36,785 + 3.623 38
20. Robert Kubica Williams Mercedes 1:37,838 + 4.676 36