Novinky

  • 13.07.2020 Neutral Podle neoficiální zprávy již podepsal Valtteri Bottas s Mercedesem smlouvu na rok 2021

  • 13.07.2020 Neutral Petr Ptáček obsadil v úvodních závodech F Renault Eurocupu v Monze 9. a 14. místo

  • 12.07.2020 Neutral Felix Rosenqvist (Ganassi) vyhrál druhý závod seriálu IndyCar na Road America

Facebook Instagram

Kde všude udělal Williams chyby?

Kde všude udělal Williams chyby?

Bývalý zaměstnanec poukázal na omyly posledních let

Web the-race uveřejnil článek na téma Williams od Jima Wrighta, bývalého zaměstnance tohoto týmu. Wright pracoval pro Williams od roku 1994 do roku 2006 v seniorských marketingových a obchodních pozicích. Od té doby dění v týmu sledoval zvenčí a skrz bývalé kolegy. Tématem článku jsou chyby a problémy, které podle něj Williams dovedly z pozice špičkového týmu až na chvost pole a do takových finančních problémů, že Frank Williams pravděpodobně přijde o svůj tým přijde.

Začátek konce se prý datuje až do roku 2003. Juan Pablo Montoya byl tehdy až do předposledního závodu v boji o mistrovský titul a Williams o Pohár konstruktérů, ale sezona skončila zklamáním. V roce 2004, když se tým propadl za BAR a Renault, si pak BMW řeklo, že ve F1 mu bude lépe bez Williamsu a ten tak přišel o tovární podporu. Německá automobilka až do svého odchodu vyhrála pouze jediný závod. Williams od toho roku také vyhrál pouze jednou. Podle Wrighta byl rozchod pouze následkem příliš velkého ega v Grove i v Mnichově.

V roce 2005 začaly trampoty s nástupnictvím. Patrick Head si za sebe na místo technického ředitele našel Sama Michaela, s výbornými organizačními schopnostmi, ale slabého v technických oblastech. Frank Williams na místo výkonného ředitele vybral Chrise Chappela z americké banky Goldman Sachs. Člověk, jenž se prostředí nerozuměl, dohodl smlouvu na zákaznické motory Toyota, do vozů dosadil kompromisní jezdeckou dvojici, znepřátelil si několik lidí v týmu a po dvou letech byl pryč.

Problém s nástupci pokračoval, zatímco se velký tým motal ve středu pole. Adam Parr, jmenován na místo výkonného ředitele v roce 2010, měl pár dobrých vlastností, ale povedlo se mu znepřátelit si Bernieho Ecclestona a ten Williamsovi jednoho dne zavolal, že by se měl Parra raději zbavit.

Frank Williams v březnu 2012 souhlasil, že je nejvyšší čas opustit místo předsedy správní rady své společnosti. Jeho místo obsadila dcera Claire. Pastor Maldonado zvítězil ve Španělsku, ale tým na to ve zbytku sezony nijak nenavázal.

Williamsová se v březnu 2013 dosadila na místo zástupkyně šéfa týmu, což zarmoutilo jejího staršího bratra Jonathana. Tichý Johnny s encyklopedickými znalostmi světa motorsportu a dobrým okem na talentované jezdce dostal na starost historické vozy Williamsu. Dva měsíce předtím tým přišel o dalšího výkonného ředitele, Tota Wolffa, kterého zlákal Mercedes. V létě Mika Coughlana na místě technického ředitele vyměnil Pat Symonds.

V roce 2013 se do čela týmu postavila dcera zakladatele. Foto: Williams

Při pohledu zvenčí se zdá, že pak Williams zažil renesanci. Třetí místa v Poháru konstruktérů v letech 2014 a 2015 naznačují, že Williams opět prorazil mezi špičku. Nicméně Wright upozorňuje, že v těchto letech se Red Bull trápil s Renaultem, Lotus s financemi a v McLarenu udělal Ron Dennis převrat a podepsal partnerství s Hondou (a dodejme, že personálnímu zemětřesení se v roce 2014 nevyhnulo ani Ferrari). A motory Mercedes neměly konkurenci.

Koncept vozu s nízkým přítlakem a díky tomu i nízkým odporem rychle narazil na své limity a Symonds sepsal pro správní radu seznam věcí potřebných k proražení mezi špičku. Stálo by to šíleně moc peněz, neuspěl a v roce 2016 z týmu odešel. Nahradil jej Paddy Lowe z Mercedesu, což byl velký krok vedle. Mike O'Driscoll je prý dobrým výkonným ředitelem společnosti, ale on ani zastupující šéfka (s vysokoškolským titulem z politologie) nemají znalosti v některých klíčových oblastech.

Poslední velké rozhodnutí přišlo v roce 2017, když měl Lawrence Stroll zájem získat majoritní podíl v týmu a Williamsová s O'Driscollem ho odmítli. Stroll přešel do týmu Force India, kde rozběhl výstavbu nové továrny a tým spojil s automobilkou Aston Martin.

Wright na závěr článku píše, že rodina Williamsových chce za svůj podíl v týmu nerealisticky mnoho milionů. Ve světě ovlivněném pandemií Covid-19 není moc boháčů, kteří chtějí zrovna teď draze koupit tým, do kterého bude v příštích třech letech třeba nalít čtvrt miliardy dolarů, jelikož i sponzoři se teď hledají strašně těžko.

Svou troškou do mlýna přispěl také expert televize Sky a bývalý jezdec F1, Karun Chandhok, podle kterého se měl Williams snažit získat Hondu, když jí McLaren i Sauber v roce 2017 daly košem a Red Bull jí opatrně nabízel pouze spolupráci s juniorským Toro Rosso.

Zdroj: therace,FORMULE.CZ

Komentáře ke článku