Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Bottas o vlásek, Leclerc vrátil rudým naději

Bottas o vlásek, Leclerc vrátil rudým naději

Velká cena Toskánska – 1. trénink

Historie formule 1 v Mugellu napsala dnes svoji úvodní kapitolu. Jejím protagonistou se stal Bottas, nepřítomné tifosi nicméně nejvíce potěšil třetí Leclerc. Monačan jim dal naději, že oslavy tisící účasti Scuderie ve velké ceně v rámci mistrovství světa by mohly mít alespoň trochu důstojný rámec.

V Itálii pořád trvá léto. Sluníčko ohřálo vzduch na sedmadvacet a asfalt na pětatřicet stupňů.

McLaren testoval upravenou podobu přídě, poněkud se podobající Mercedesu. Leclerc po těžké havárii v Monze nastoupil s novým šasi. Navzdory spekulacím německých médií nedostal šanci Mick Schumacher a trénink absolvovali výhradně kmenoví piloti.

Mugello je pro všechny nepoznaným kontinentem. Proto se tentokrát obvyklé počáteční postávání v boxech nekonalo. Až na Strolla a Bottase měli během pěti minut účastníci za sebou instalační kolo. Norris ho televizním divákům dokonce zpříjemnil pěveckou kreací.

Bottas se naopak stal prvním, u kterého byl zaznamenán čas – 1:22,12 na tvrdých pneumatikách. Senzační vítěz VC Itálie Gasly za ním zaostal o 1,66 vteřiny na středních gumách. Rozptyl byl zatím značný, zvláště, když se Bottas zlepšil na 1:20,54.

Gasly se posunul na 1:19,85 a převzal vedení. Jako třetí nečekaně figuroval Räikkönen (+1,43). To platilo pouze do okamžiku, kdy na druhé místo poskočil Verstappen (+0,14). Zatímco zpočátku činilo manko desátého v pořadí na lídra téměř čtyři sekundy, s pokračujícím poznáváním trati se zredukovalo na necelé dvě. Ve srovnání s jinými okruhy se ale jednalo pořád o propast.

Verstappen zaujal především výkonem na tvrdých pneumatikách. Foto: Red Bull

Tvrdou směs používající Verstappen se po dalším pokusu usadil v čele (1:19,43). Po půlhodině se za ním seřadili Gasly, Hamilton, Leclerc, Sainz a Bottas. Russell se držel sedmý, jenže na rozdíl od soupeřů už sáhl po měkkém obutí. Vettel zase jednou uzavíral pole, za jeho zády se nacházel pouze Stroll bez měřeného výkonu. Čerstvá akvizice Aston Martinu naprosto otevřeně do rádia oznámila, že by se nejraději na všechno vykašlala.

Konkurence se k Verstappenovi přikrádala jen pozvolna. Když se už přiblížila na dosah, opět se jí vzdálil (1:19,07). I Hamilton na středních pneumatikách prozatím zaostával, byť o pouhých pět setinek. Za této konstelace došlo k velkému přezouvání a vracení zkušebních sad gum technikům Pirelli. Zajímavé bylo, že o nejlepší časy v jednotlivých sektorech se podělili tři účastníci – v prvním „zvítězil“ Hamilton, ve druhém Leclerc a ve třetím Verstappen.

Následující rundu na měkkých pneumatikách zahájily alfy, pouze však dokázaly svoji momentální nekonkurenceschopnost. To Norris s 1:18,98 konečně sesadil Verstappena. Maximum ještě více stlačil Ocon (1:18,80) a pak udeřil dosud spíše vyčkávající Hamilton (1:18,40). Bleskově ovšem zase spadl na třetí příčku. Bottas se jako první dostal pod 1:18 (1:17,89) a atakoval hodnoty, kterých by podle propočtů měli dosahovat závodníci elitních stájí. Krok stále držel Leclerc (+0,30). Potom se ještě Verstappen blýskl s 1:17,92 a situace se uklidnila. 

Ferrari opatřilo svoje vozy speciálním lakováním. Oslavy díky Leclerkovi nezačaly nejhůře. Foto: Ferrari

Své peněžence nuceně odlehčí Latifi. Za překročení rychlostního limitu v boxové uličce mu sportovní komisaři napařili pokutu 800 eur. Navíc jako jediný podnikl menší výlet mimo dráhu.

Závěrečná fáze patřila dojíždění použitého obutí. Prvotní analýzy napovídaly, že Mercedes by nemusel být tak naprostým suverénem jako jinde. Red Bull, AlphaTauri a i jubilant Ferrari mu zdárně šlapou na paty.

Sektoroví šampioni ve druhém poločase byli znovu tři: Leclerc, Bottas a Verstappen. Ideální kolo, vytvořené součtem jejich dílčích mezičasů, se pohybuje někde na úrovni 1:17,6.

Oběd nebude chutnat lidem od Racing Pointu – osmnácté a devatenácté místo jsou ledovou sprchou.

 

p. jezdec tým motor čas odstup kol
1. Valtteri Bottas Mercedes Mercedes 1:17,879   33
2. Max Verstappen Red Bull Honda 1:17,927 + 0.048 32
3. Charles Leclerc Ferrari Ferrari 1:18,186 + 0.307 27
4. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 1:18,409 + 0.530 28
5. Pierre Gasly AlphaTauri Honda 1:18,676 + 0.797 30
6. Esteban Ocon Renault Renault 1:18,805 + 0.926 28
7. Daniil Kvjat AlphaTauri Honda 1:18,839 + 0.960 31
8. Lando Norris McLaren Renault 1:18,981 + 1.102 30
9. Alexander Albon Red Bull Honda 1:19,068 + 1.189 34
10. Daniel Ricciardo Renault Renault 1:19,140 + 1.261 25
11. Kimi Räikkönen Alfa Romeo Ferrari 1:19,219 + 1.340 21
12. Romain Grosjean Haas Ferrari 1:19,224 + 1.345 25
13. Sebastian Vettel Ferrari Ferrari 1:19,267 + 1.388 27
14. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Ferrari 1:19,322 + 1.443 28
15. Carlos Sainz McLaren Renault 1:19,457 + 1.578 33
16. George Russell Williams Mercedes 1:19,478 + 1.599 29
17. Kevin Magnussen Haas Ferrari 1:19,551 + 1.672 25
18. Lance Stroll Racing Point Mercedes 1:19,836 + 1.957 23
19. Sergio Pérez Racing Point Mercedes 1:19,840 + 1.961 29
20. Nicholas Latifi Williams Mercedes 1:20,034 + 2.155 32

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes