Novinky

  • 04.12.2022 Bad Zemřel bývalý pilot F1 Patrick Tambay, bylo mu 73 let.

  • 02.12.2022 Bad VC Číny F1 se nepojede ani v roce 2023, chybět bude počtvrté za sebou

  • 17.11.2022 Good Nico Hülkenberg se vrací do F1, v sezoně 2023 bude jezdit za Haas

Facebook Instagram

Jak se změnily motory v roce 2022?

Jak se změnily motory v roce 2022?

Vše o nových pohonných jednotkách a palivu.

Dopad změny technických pravidel v oblasti aerodynamiky jsme již viděli na fotografiích nových vozů a jejich vliv si jezdci vyzkoušejí již 23. února, kdy začne třídenní test na okruhu Barcelona-Catalunya. Změnilo se ale i skryté srdce vozu a krev, kterou pumpuje. Motoroví designéři a inženýři, jakož i výrobci paliva se museli popasovat s poslední velkou výzvou před zmrazením vývoje v oblasti výkonu pohonné jednotky, které bude trvat až do konce této generace pohonných jednotek naplánovaného na rok 2025.

Připomeňme si, že se jedná o 1.6litrové hybridní motory V6, přičemž hybridní systémy rekuperují pohybovou energii z brzdového systému (MGU-K) i tepelnou energii z výfuku (MGU-H). Palivo a elektřina dávají dohromady odhadem 1,000 koňských sil, přesná čísla jednotlivých výrobců jsou dobře střeženým tajemstvím. Maximální otáčky spalovacího motoru jsou nastaveny na 15,000 za minutu. Maximální výkon MGU-K je 160 koňských sil, MGU-H je omezeno 125,000 otáčkami za minutu.

Každý jezdec by si měl během sezony (v trénincích, kvalifikacích, kvalifikačních sprintech a velkých cenách) vystačit se třemi spalovacími motory, třemi turbodmychadly, třemi kusy MGU-H, třemi kusy MGU-K, dvěma sadami baterií, dvěma sadami řídící elektroniky a osmi kusy výfukového potrubí. V případě překročení těchto omezení je jezdec trestán ztrátou míst na startovním roštu nedělního závodu.

Čtyři výrobci motorů dostali před sezonou 2022 dva úkoly, které museli splnit. Jednou z nich je přizpůsobení tvaru a velikosti jednotlivých částí pohonné jednotky tak, aby sedla do vozu s tvarovanou podlahou vytvářející přísavný efekt, a tedy i novým tvarem karoserie.

Změna na straně šasi je obrovská. Já jsem tak velkou změnu ještě ve své kariéře nezažil,“ řekl Mike Elliot, technický ředitel Mercedesu. "Nejvíce na očích je změna aerodynamiky, ale změnila se velká většina vozu, takže to byla výzva pro nás všechny. Aerodynamici měli nové požadavky, což znamenalo přeházet vnitřnosti vozu. Znovu jsme se zamysleli nad věcmi, jako je například umístění elektronické kontrolní jednotky.

Aktuální generace pohonných jednotek prochází poslední velkou evolucí. Foto: Honda

Druhým úkolem je přizpůsobit motor spalování paliva s 10% obsahem etanolu. Do minulé sezony byl obsah biosložky 5 %, což se laikovi může zdát jako malá změna, ale motorářům F1 stála za překopání jejich drahých pohonných jednotek. Jeden kilogram etanolu má v sobě méně chemické energie než jeden kilogram špičkového paliva F1 a šéf Scuderie Ferrari, Mattia Binotto, ztrátu odhadl na 20 koňských sil, přičemž Ferrari dalo hodně úsilí do optimalizace spalování nového palivového mixu.

Hywel Thomas, ředitel továrny na motory Mercedesu, poukázal na to, že 10 % mixu musí být etanol, loni měli výrobci motorů a paliv při výběru biosložky volnou ruku. Můžeme se domnívat, že je to táhlo k efektivnějším, ale možná méně ekonomickým a ekologickým alternativám.

V roce 2026 chce F1 přejít na uhlíkově zcela neutrální palivo, což znamená nevpustit do nádrže ani kapku ropného produktu. V ideálním případě to nebude biopalivo, ale syntetické palivo. To by se mělo ještě před rokem 2026 otestovat v nižších sériích F2 a F3, které mají pouze jednoho dodavatele motorů.

Zdroj: Motorsport, RaceFans, úvodní foto: Mercedes