Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

FIA ukončila vyšetřování loňské VC Abú Zabí

FIA ukončila vyšetřování loňské VC Abú Zabí

Jmenuje nového sportovního ředitele.

FIA minulý týden zveřejnila zprávu z vyšetřování průběhu Velké ceny Abú Zabí 2021. Vyšetřovaly se samozřejmě kontroverzní události na konci závodu, kdy byl na trať vypuštěn safetycar a před jeho stažením do boxů, před posledním kolem závodu, bylo pouze vybraným vozům o kolo zpět umožněno předjet ho.

Vyšetřovatelé shrnuli příčiny do čtyř hlavních bodů. Ředitel závodu, Michael Masi, měl příliš mnoho úkolů a zodpovědností. Přímo se tam píše, že bývalý ředitel závodu, zesnulý Charlie Whiting, zastával pozici od roku 1997 a byl zvyklý zastávat i role bezpečnostního delegáta FIA, permanentního startéra a ředitele závodů monopostů FIA. Masi postupně přebral vše kromě úlohy odstartovat závod.

Za klíčový problém byla označena komunikace mezi ředitelem závodu a šéfy týmů a její zveřejňování, což byla loňská novinka.

Články 48.12 a 48.13 Sportovních pravidel F1, které se týkají safetycaru, se ukázaly být ne zcela jednoznačné.

FIA neměla dostatečnou strukturu na podporu svého týmu dohlížejícího na velké ceny F1.

V podstatě se jedná o věci, které jsou již vyřešeny, nebo v procesu řešení. Skoro jako by někdo pokládal otázky, na které již byly dány odpovědi. Přílišná zátěž zmíněná v prvním i ve čtvrtém bodě byla adresována hned po Masiho odchodu.

Že komunikace šéfů týmů s ředitelstvím závodu byla dobrá pro show, ale nezdravá pro sport, všem došlo už po Abú Zabí, taková komunikace již byla zakázána a komunikace ředitele závodu se již do živého vysílání nedostává vůbec. Třetí problém už také není problémem, v pravidlech se změnilo jedno slovo, o jehož nejednoznačnosti se dalo diskutovat.

Celkově se konkrétně Masiho jméno moc nezmiňuje. Píše se tam, že ředitel závodu jednal v dobré víře a že nevypuštění všech vozů o kolo zpět před bezpečnostní vozidlo bylo lidskou chybou.

Pozitivní je, že se FIA odhodlala poučit z vlastních chyb. Foto: Red Bull

Šéf týmu Red Bull v reakci na opatření vyjádřil názor, že týmoví manažeři, na rozdíl od šéfů týmů, by měli být nadále schopni kontaktovat ředitele závodu a tato komunikace by měla být přístupná i režisérovi závodu.

FIA učiní ještě jeden krok k posílení svého týmu věnujícího se nejvyšší motoristické disciplíně. Oznámila, že hledá vhodného kandidáta na místo sportovního ředitele (nezaměňovat se sportovním ředitelem F1, který je zaměstnán majiteli F1). Sportovní ředitel FIA bude mít na starosti psaní pravidel (nejspíš i technických vyhlášek), čímž odbřemení ředitele závodu.

Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Red Bull