Novinky

  • 16.06.2022 Good V Melbourne budou od příštího roku závodit F2 i F3.

  • 19.05.2022 Good Choť Sergia Péreze mu povila třetí dítě, syna Emilia.

  • 13.05.2022 Good Jack Doohan o víkendu otestuje v Kataru vůz stáje Alpine z roku 2021.

Facebook Instagram

Verstappen získal třetí vítězství v sezoně, Schumacher zahodil první body

Verstappen získal třetí vítězství v sezoně, Schumacher zahodil první body

VC Miami - závod

Premiérová VC Miami skončila vítězstvím Verstappena. Leclerc sice v úvodu na svého rivala tlačil, nakonec mu ale musela stačit druhá příčka. Zůstává ovšem lídrem šampionátu. Třetí skončil Sainz před Pérezem, který zariskoval s dvouzastávkovou strategií. Po prvních bodech sahal dlouho Schumacher. V závěru ale pilot Haasu sestřelil svého krajana Vettela a přišel o naděje. Russell zvládl po dobře zvolené strategii vystoupat na páté místo a znovu zdolal kolegu Hamiltona.

Před startem premiérové Velké ceny Miami měl asfalt teplotu 42 stupňů. Teplota vzduchu činila 31 stupňů. Pole position si v kvalifikaci vyjel Leclerc. Následovali týmový kolega Sainz, Vestappen, Pérez, Bottas, Hamilton, Gasly, Norris, Cunoda, Stroll, Alonso, Russell, Vettel, Ricciardo, Schumacher, Magnussen, Čou, Albon, Latifi a Ocon.

Startovní rošt ale nakonec nevypadal stejně jako výsledky kvalifikace. Chyběly na něm totiž oba vozy stáje Aston Martin. U Strolla i Vettela se totiž objevily problém s teplotou paliva. Mechanici proto na vozech pracovali v boxech a nebylo jisté, zdali se jezdci budou schopni do závodu zapojit.

Pro Sebastiana Vettela Velká cena Miami špatně začala i skončila. Foto: Aston Martin



Pirelli před startem označilo za nejrychlejší strategii se dvěma zastávkami v boxech. Nejvýhodněji se podle italského výrobce jevil start na střední sadě, následné přezutí na tvrdou (12.-19. kolo) a poté nasazení nové tvrdé specifikace gum (30.-40. kolo).

Ne všichni ovšem zvolili pro úvodní úsek závodu střední směs. Tu sice měla na svých vozech většina, výjimkami ale byli Russell, Stroll, Vettel, Latifi a Ocon. Ti obuli nejtvrdší specifikaci.

 

Leclerc si po startu udržel první místo. Sainz už ale ve své defenzivě tak úspěšný nebyl. Verstappen ho totiž v první zatáčce zdolal. Čtvrtý zůstal Pérez a pátý Bottas. Šestý jel Gasly, sedmý Alonso, kterému se podařil start, na osmou pozici se propadl Hamilton, devátý byl Norris a nejlepší desítku uzavíral Cunoda. Ani druhému pilotovi Mercedesu Russellovi úvod nevyšel a byl až patnáctý. Stroll s Vettelem do závodu nakonec odstartovali, pochopitelně ale uzavírali výsledkovou listinu.

Carlos Sainz vydržel před Maxem Verstappenem jen chvíli. Foto: Red Bull



Hamilton chtěl napravit nepovedený start a ve třetím kole sebral Alonsovi sedmou příčku. Rozestup mezi Leclercem a Verstappenem se pohyboval kolem jedné sekundy.

Záznam startu odhalil, že mezi Hamiltonem a Alonsem došlo ke kontaktu. Mercedes ale dal svému pilotovi informaci, že k žádným poškozením na jeho voze nemělo dojít. I přesto si však Hamilton stěžoval, že něco není v pořádku s jeho levým zadním kolem. Navzdory tomu ale zdolal Gaslyho a posunul se na šestou pozici.

Nepředjížděl ale jenom Hamilton. Po ostrém souboji s Cunodou se totiž dostal na desáté místo Schumacher. Syn sedminásobného mistra světa Michaela Schumachera tak sahal po zisku svého prvního bodu v královně motorsportu. Závod byl ovšem stále teprve v 7. kole z 57.

Zatímco Schumacher usiloval o první bod, u Čoua brzy bylo jasné, že bodovat nebude. Číňan totiž dostal od inženýra informaci, že má zajet do boxů a odstoupit, což také udělal.

Mezi Leclercem a Verstappenem byl stále rozestup zhruba jedné sekundy. Verstappen ovšem obržel od svého inženýra zprávu, že se Leclercova pravá přední pneumatika začíná opotřebovávat. Vzápětí Nizozemec jeho náskok stáhnul a ujal se vedení.

Verstappen ihned začal svůj náskok v čele zvyšovat a ve 12. kole už vedl před Leclercem o téměř sekundu a půl. Schumacher ztratil bodovanou desátou pozici. Sebral mu ji týmový kolega Magnussen. Cunoda se stal prvním pilotem, který zajel do boxů. Střední sadu vyměnil za tvrdou. Sainze naopak jeho inženýr informoval o tom, že se pokusí úvodní úsek co nejvíce natáhnout.

Boj Micka Schumachera o první body nakonec měl nešťastný konec. Foto: Haas



Leclerc probrzdil v 17. zatáčce 12. kola. Toho využil Verstappen k tomu, aby zvýšil své vedení o další sekundu. Do boxů zajel Magnussen, který také přešel na tvrdou sadu. Na trať se vrátil před Cunodou.

 

Alonso naháněl sedmého Gaslyho. Schumacher se stal dalším pilotem, který přezul na tvrdé pneumatiky. Na trať se vrátil za kolegu Magnussena, který před ním byl i před zastávkami. Stále se tak nacházel mimo virtuální bodovanou desítku.

Alonso zajel v 16. kole do boxů, také pro tvrdé pneumatiky. Jeho zastávka ale neproběhla hladce. Španěl strávil u mechaniků téměř šest sekund. Dalo se tak očekávat, že se mu Gasly vzdálí. A to se skutečně stalo. Gasly totiž zajel k mechanikům o kolo později a po návratu měl na Alonsa k dobru dvě sekundy.

Na špici zatím piloti pokračovali bez zastávky. Leclerc už ztrácel na Verstappena tři sekundy. Byl však o tři a půl sekundy před Sainzem. Zhruba tři sekundy činil také rozestup mezi Sainzem a Pérezem. Norris zamířil do boxů a krátce po návratu na trať ho zdolal Magnussen. Dán se tak posunul na virtuální devátou pozici.

Pérez si stěžoval, že ztrácí výkon. Jeho inženýr ale trval na tom, že s pohonnou jednotkou je všechno v pořádku. Norris měl problémy v osmnácté zatáčce a aby se vyhnul kontaktu se zdí, musel zvolnit. Před Brita se dostal i Schumacher. Magnussen hledal cestu před Vettela, který stále neměl na kontě zastávku v boxech. Při souboji Dán vyjel z trati.

Pérez hlásil, že je jeho výkon zpět. Verstappen už vedl před Leclercem o více než čtyři sekundy. Monačan si stěžoval, že se mu auto špatně řídí. Vzápětí následovala zastávka v boxech. Při ní dostal tvrdou sadu gum. Na trať se vrátil jako čtvrtý, tedy za Sainze a Péreze a před Bottase. Fin se sice moc neobjevoval v záběrech televizních kamer, jel ale bez chyby a držel páté místo.

 Sergiu Pérezovi sázka na dvě zastávky nevyšla. Foto: Red Bull



Na konci 26. kola navštívil mechaniky i Verstappen. Do vedení se tak posunul Sainz. Úřadující šampion se ale stihl vrátit před svým týmovým kolegou Pérezem. Stavěl i Bottas.

Sainz odjel v čele jen jedno kolo. Na konci 27. okruhu byl totiž také on povolán k mechanikům. Jeho zastávka se ale nepovedla a v boxech strávil 5,4 sekundy. Ve stejném kole byl v boxech i Pérez, kterého ale mechanici odbavili o dvě sekundy rychleji. I přesto Sainz udržel třetí příčku.

Ve 29. kole, kdy už se závod nacházel ve své druhé polovině, jezdili bez zastávky v boxech už jen Russell, Ricciardo, Ocon, Stroll, Vettel a Latifi.  Hamilton si stěžoval, že se mu pneumatiky přehřívají. Sedminásobného mistra světa jsme mohli vidět i mimo trať, když nedobrzdil do zatáčky.

 

Verstappenův náskok pořád narůstal a ve 31. kole už vedl před Leclercem o sedm a půl sekundy. Byl tak stále blíže ke svému třetímu letošnímu triumfu. Ricciardo konečně zajel do boxů. Vrátil se až na 17. příčku.

Stroll se dokázal dostat před jezdce Haasu a odjet jim. Dařilo se mu to i přesto, že stále jel na tvrdých gumách, které měl od startu. Schumacher kroužil těsně za Magnussenem. Nedaleko za nimi byli i Vettel s Norrisem.

Za zmínku stál výkon Russella. Pilot Mercedesu kroužil i ve 34. kole na tvdé směsi, kterou měl nazutou už od startu. Patřilo mu páté místo a jeho strategie se jevila jako dobrá. Vše totiž nasvědčovalo tomu, že i po zastávce se Brit udrží v první desítce. Schumacher se dostal před Magnussena. Za ním jedoucí Vettel byl široký v jedné ze zatáček a předjel ho Norris.

George Russell zvolil dobrou strategii, měl štěstí a opět porazil kolegu Hamiltona. Foto: Mercedes



Russell nabádal svůj tým, aby se zastávkou nepospíchal a počkal na výjezd skutečného zpomalovacího vozu nebo alespoň na ten virtuální. Inženýr s jeho nápadem souhlasil.

Alonso, který se nacházel na desátém místě, se přibližoval zpátky ke Gaslymu. V první zatáčce 39. kola už se Španěl pokusil o útok. Mezi jezdci došlo ke kontaktu, po kterém se Gasly dostal do přetáčivého smyku a Alonso se posunul před něj. "Na poslední chvíli mi to tam zavřel," stěžoval si dvojnásobný mistr světa. Incidentem se začali zabývat sportovní komisaři. Před Gaslyho se dostal po incidentu také Stroll.

Ve 41. kole ale nastala další kolize, tentokrát daleko větší. Jejími aktéry byli Gasly a Norris. Pilot McLarenu to odnesl defektem pneumatiky, roztočil se a závod pro něj skončil. Byla vyhlášena fáze virtuálního zpomalovacího vozu. Na to přesně čekal Russell, který okamžitě zamířil k mechanikům.

Incidentu mezi Gaslym a Norrisem předcházel výlet pilota stáje AlphaTauri mimo dráhu. Norris si také stěžoval, že při předjíždění najel na žmolky pneumatik a vůz se mu tak sklouznul. Virtuální zpomalovací vůz se brzy proměnil ve skutečný.

Russell nebyl jediný, kdo přezouval. Stavěli i všichni ostatní, kteří ještě neměli na kontě zastávku. Podruhé navštívili mechaniky ale i Pérez, Ricciardo, Gasly a Cunoda. Alonso dostal pětisekundový trest za kolizi s Gaslym.

Vedl Verstappen před Leclercem. Třetí byl Sainz a čtvrtý Pérez. Mexičan ale měl na voze střední sadu gum. Páté místo patřilo Bottasovi, šesté Hamiltonovi, sedmé Russellovi, který měl také střední sadu, osmé Alonsovi, deváté Schumacherovi a desáté Oconovi. Za první desítkou se nacházeli Albon, Stroll, Magnussen, Vettel, Ricciardo, Gasly, Latifi a Cunoda.

Charles Leclerc se sice v závěru pokoušel vrátit zpátky před Verstappena, nakonec ale neuspěl. Foto: Ferrari



Stroll, Magnussen, Vettel a Latifi také měli na svých vozech střední sadu. Ocon, Ricciardo, Gasly a Cunoda sáhli dokonce po měkké směsi. Zdálo se tak, že by v závěru závodu mohli být pro soupeře hrozbou.

 

Gasly, Latifi a Cunoda se při zastávkách propadli o kolo zpět za Verstappena. Během fáze zpomalovacího vozu ale dostali možnost vrátit se do stejného kola. Gasly měl ovšem pocit, že má po kolizi s Alonsem poškozené zavěšení pravého zadního kola.

Deset kol před koncem byl závod restartován. Restart se nakonec konal bez Gaslyho, který zajel do boxů a tam odstoupil.

Verstappen si po restartu pohlídal vedení. Na Sainze si hned od začátku brousil zuby Pérez. V první zatáčce však prozatím neuspěl. Na Bottasovi byli nalepeni oba jezdci Mercedesu. Vyšetřovala se kolize mezi Magnussenem a Strollem.

Sainz měl sice v úvodních okamžicích po restartu plné ruce práce s Pérezem, Mexičan ale v dalších kolech zůstával za ním. Leclerc se byl schopen držet Verstappena v rozestupu jedné sekundy a zdálo se, že by boj o vítězství ještě nemusel být rozhodnutý.

Sainz byl sice široký v jedné ze zatáček, Pérez toho ale zatím nedokázal využít. Sainzův úkol byl stále složitější, protože bylo znovu povoleno používání DRS. To mohl využívat i Leclerc ve snaze dotáhnout se na Verstappena. Hamilton i Russell překonali Bottase. Pilot Alfy Romeo byl totiž široký a dokonce měl kontakt se zdí. "Stříbrné šípy" ale současně bojovali mezi sebou.

V 50. kole už Leclerc naznačil útok na Verstappena. Výměna pozic se ale zatím nekonala. Russell se dostal před Hamiltona na páté místo a mířil tak za dalším vítězstvím nad zkušenějším a slavnějším týmovým kolegou. Ocon na měkkých pneumatikách dotíral na devátého Schumachera, který sahal po svých prvních bodech ve F1. Sedmý zůstával Bottas a osmý Alonso, který však s sebou vezl pětisekundový trest.

Do konce závodu zbývalo pět kol a stále se bojovalo mezi Verstappenem a Leclercem i mezi Sainzem a Pérezem. Mexičan předvedl v první zatáčce 52. kola odvážný manévr a z velké dálky zaútočil na Sainze. Málem mezi nimi došlo ke kontaktu. Pérez se sice na okamžik dostal před Sainze, byl ale široký a Španěl se tak vrátil zpět před něj. Verstappenovi stále dával Leclerc zabrat.

Za Russellem se nacházející Hamilton si postekl: "Strategie dneska nehrála moc v můj prospěch," sdělil svému inženýrovi.

Leclerc byl sice blízko k Verstappenovi, Nizozemec se ale pořád držel a tři kola před koncem navíc zajel nejrychlejší kolo závodu. Vettel se dostal před Schumachera s Oconem. Pilot Haasu se mu pokoušel předjetí vrátit, v první zatáčce ale svého krajana sestřelil. První body tak najednou byly hodně vzdáleny. Pilot Haasu totiž musel k mechanikům a měnil přední přítlačné křídlo.

Verstappen už vedl před Leclercem o sekundu a půl a ačkoli ještě před několika okamžiky bylo jeho vedení v ohrožení, nyní byla jeho situace výrazně lepší. Vettel zajel k mechanikům a odstoupil. Russell a Hamilton si nadále prohazovali pozice. Mladší z Britů ale zůstával pátý.

Verstappen už si vedení pohlídal a zvítězil. Druhý skončil Leclerc. Třetí dojel Sainz a čtvrtý Pérez. Pátý skončil Russell, šestý Hamilton a sedmý Bottas. Alonso se po penalizaci propadl z osmého místa na deváté. Prohodil si tak pozici s kolegou Oconem. Nakonec bodoval i desátý Albon, který tak vybojoval pro Williams už druhý bod v sezoně. Po kolizi se Strollem nakonec nedojel do cíle ani Magnussen.

Aktualizace: Incident mezi Schumacherem a Vettelem byl nakonec vyhodnocen jako závodní. Penalizaci pěti sekund dostal Magnussen za zavinění kolize se Strollem. Dán ale do cíle nedojel. Stejnou penalizaci obdržel i Ricciardo za získání výhody výjezdem mimo trať. Za získání výhody výjezdem mimo trať dostal pět sekund také Alonso a propadl se tak z deváté příčky na jedenáctou. Albon tak nakonec získal dva body za deváté místo a další bod si připsal do šampionátu desátý Stroll.

p. jezdec tým motor čas kol body
1. Max Verstappen Red Bull Red Bull 1:34:24,258 57 25+1
2. Charles Leclerc Ferrari Ferrari +3,786 57 18
3. Carlos Sainz Ferrari Ferrari +8,229 57 15
4. Sergio Pérez Red Bull Red Bull +10,638 57 12
5. George Russell Mercedes Mercedes +18,582 57 10
6. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes +21,368 57 8
7. Valtteri Bottas Alfa Romeo Ferrari +25,073 57 6
8. Esteban Ocon Alpine Renault +28,386 57 4
9. Alexander Albon Williams Mercedes +32,365 57 2
10. Lance Stroll Aston Martin Mercedes +37,026 57 1
11. Fernando Alonso Alpine Renault +37,128 57 0
12. Juki Cunoda AlphaTauri Red Bull +40,146 57 0
13. Daniel Ricciardo McLaren Mercedes +35,902 57 0
14. Nicholas Latifi Williams Mercedes +49,936 57 0
15. Mick Schumacher Haas Ferrari +1:13,305 57 0
16. Kevin Magnussen Haas Ferrari DNF 56 0
17. Sebastian Vettel Aston Martin Mercedes DNF 54 0
DNF Pierre Gasly AlphaTauri Red Bull DNF 45 0
DNF Lando Norris McLaren Mercedes DNF 39 0
DNF Čou Kuan-jü Alfa Romeo Ferrari DNF 6 0

Průběžné pořadí jezdců: 1. Leclerc 104, 2. Verstappen 85, 3. Pérez 66, 4. Russell 59, 5. Sainz 53, 6. Hamilton 36, 7. Norris 35, 8. Bottas 30, 9. Ocon 24, 10. Magnussen 15, 11. Ricciardo 11, 12. Cunoda 10, 13. Gasly 6, 14. Vettel 4, 15. Albon 3, 16. Alonso 2, 17. Stroll 2, 18. Čou 1.

Pohár konstruktérů: 1. Ferrari 157, 2. Red Bull 151, 3. Mercedes 95, 4. McLaren 46, 5. Alfa Romeo 31, 6. Alpine 26, 7. AlphaTauri 16, 8. Haas 15, 9. Aston Martin 6, 10. Williams 3.

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull