Novinky

  • 12.01.2023 Neutral Vettel po 10 letech a 150 kilometrech prodává Nissan GT-R.

  • 11.01.2023 Good Sebastián Montoya se stal členem juniorky týmu Red Bull.

  • 09.01.2023 Good Dnes se ujímá funkce šéfa Scuderia Ferrari Frédéric Vasseur.

Facebook Instagram

Předčasný konec, Valtrovo vedení i Sainzovo trápení

Předčasný konec, Valtrovo vedení i Sainzovo trápení

Rallye Dakar - 3. etapa

V kategorii kamionů došlo po úterní etapě k další změně na prvním místě. Byl to ovšem opět český jezdec, kdo převzal vedení - Jaroslav Valtr. Majitel první příčky se měnil ale také v kategorii automobilů. Carlose Sainze totiž zlobila technika a poté, co nabral velkou ztrátu, ho na špici vystřídal Násir al-Attíja. I to se odehrálo ve třetí etapě letošní Rallye Dakar vedoucí z Uly do Háilu, která ovšem byla kvůli nepřízni počasí předčasně ukončena a nebylo tak odjeto původně plánovaných 447 měřených kilometrů.

Na první místo v průběžném pořadí kamionů se sice dostal Valtr, vítězem třetí etapy se ovšem stal jiný Čech. Po složitém pondělí totiž znovu zvítězil Martin Macík. Pro jezdce stáje MM Technology šlo již o třetí etapový triumf v letošním ročníku.

Macíkova cesta za dalším letošním úspěchem ale nebyla vůbec snadná. A to nejenom kvůli deštivému počasí, které jezdce sužovalo a kvůli kterému byla většina zastavena nejpozději na 377. kilometru (celou původně plánovanou vzdálenost odjeli jen někteří motorkáři).

"Točili jsme pravou, levou, jelo se hodně v písku. A najednou díra v levé zadní pneumatice. Ale David (palubní mechanik David Švanda - pozn. red.) ji chvíli zvládal dofukovat. V tu dobu jsme začali dohánět posádky před námi. Jely ve vláčku. Jednu po druhé jsme je předjížděli. Pak jsme ale už museli vyměnit načatou pneumatiku a následně předjíždět znovu, což se dařilo. Pomohlo nám, že Ferry (navigátor František Tomášek - pozn. red.) s přehledem prokouknul několik navigačních chytáků a všechny body trefil napoprvé," popisoval Macík své první potíže.

Poté sehrál svou roli déšť: "Letěli jsme vodou, která se tu nemá kam vsáknout. Jeli jsme v pistách, z nichž se staly obrovské louže. Až jsme přistáli u řeky, která tam právě vznikla z vody stékající z hor. Projeli jsme ji, ale ve vodě zmizela půlka kamčáku. A najednou koukáme, že vlevo plavou buginy. Byly v řece a nemohly ani dopředu ani dozadu. Bral je proud, uvnitř seděl pilot. Okamžitě jsme se otočili a jeli jsme je lovit," vrací se Macík k dalšímu zajímavému okamžiku.

Martin Macík vyhrál už třetí etapu. Foto: MM Technology


Záchrana bugin ale nebyla bezproblémová: "Hodili jsme jim lano, ale nedařilo se jim buginu přivázat, tahání nám udělalo díru do haubny. Lano se trhalo. Zůstali jsme tam viset v písku a museli znovu vyjet vodou. Nakonec, když jsme odjížděli, Ferry zjistil, že nemá bod, který byl na druhé straně řeky. Takže znovu do vody. Sebrat bod. Vrátit se přes řeku. Když jsme tam jeli potřetí, dali jsme ji už jen tak tak. Fakt drsný," dodává Macík.

A aby toho nebylo málo, potrápilo posádku stáje MM Technology i přední sklo: "Děsně nám mlžilo. Stěrače nestíhaly. Matesovi (Martin Macík - pozn. red.) jsme nejdříve hadříkem utírali na předním okně průzor, ale nebylo to nic moc. Tak jsme vzali flašku vody, udělali do ní díru a na okno jsme cákali. Což celkem zabíralo. Ale postupně jsme začali mít dost vody i v kabině. Povedlo se nám tak ale dohnat a předjet i Jardu Valtra a dorazit do bodu, kde byl závod ukončen," doplňuje Macíkovo vyprávění František Tomášek.

Po dvou etapách plných potíží se v úterý usmálo trochu více štěstí na nizozemský tým Riwald, který využívá kamiony značky Renault sestrojené severočeskou stájí MKR Technology. Gert Huzink, který po odstoupení v pondělní etapě startoval zezadu, totiž obsadil druhé místo. Na třetím místě skončil Jaroslav Valtr.

Šestou pozici obsadil jezdec ostravské stáje Fesh Fesh Vajdotas Paskevičius, sedmý skončil Valtrův parťák u Buggyry Martin Šoltys. Do elitní desítky se vešli také devátý Pascal de Baar z týmu Riwald nebo desátý Aleš Loprais, kterého odsunula mimo jiné i patnáctiminutová penalizace za minutý kontrolní bod.

Lopraise ale trápily také gumy: "Jelo se nám skvěle, dokud nás nepotkal pomalý defekt levého zadního kola, k němuž se o něco později přidal ještě defekt pravé zadní pneumatiky, který už tak pomalý nebyl. Asi sto kilometrů jsem to dofukoval, jenže pravý zadek už nešel udržet a museli jsme kolo vyměnit. Aby toho nebylo málo, jen o pár kilometrů později jsme na pravém zadku měli defekt znovu. S dofukováním jsme naštěstí dojeli až do cíle. Bylo to tak tak, ale povedlo se. Celkem tedy dnes tři defekty, ale z kabiny jsme kvůli výměně museli jen jednou," vysvětloval palubní mechanik Petr Pokora.

Aleš Loprais ztratil vedení. Foto: Instaforex Loprais Praga



Podobně jako Macík pomáhal i Loprais vytahovat během etapy buginy zapadlé ve vodě. Vítězi pondělní etapy mohli děkovat Cristina Gutiérrezová se spolujezdcem Pablem Morenem. Také Jaroslav Valtr ovšem během etapy buginám pomáhal.

Jedenáctý skončil v etapě Kees Koolen ze stáje Project 2030, která jede s kamionem vyrobeným v dílnách MM Technology. Třináctý skončil další jezdec jedou s vozem vyrobeným touto společností Richard de Groot (Firemen Dakar), dvacátý dojel po problémech s ruční brzdou Adwin Hoondert (Riwald Dakar), Tomáš Vrátný skončil dvacátý první, Claudio Bellina (MM Technology) dvacátý druhý, Tomáš Tomeček třicátý druhý, Robert Kasák (Buggyra) třicátý třetí a Dušan Randýsek třicátý devátý.

Náročná třetí etapa zamíchala průběžným pořadím. V čele je nyní jezdec Buggyry Jaroslav Valtr s náskokem 5 minut a 45 sekund před Alešem Lopraisem. Janusi van Kasterenovi patří třetí příčka (+16:13). Martin Macík zůstává pátý, svou ztrátu na Jaroslava Valtra už ale snížil pod jednu hodinu. Martin Šoltys je sedmý, Kees Koolen devátý, Claudio Bellina jedenáctý, Richard de Groot třináctý, Tomáš Vrátný patnáctý, Robert Kasák dvacátý první, Adwin Hoondet dvacátý druhý, Tomáš Tomeček dvacátý devátý, Pascal de Baar třicátý první, Vajdotas Paskevičius třicátý čtvrtý, Gert Huzink třicátý pátý a Dušan Randýsek čtyřicátý pátý.

 

Auta: Sainz bojoval s poruchami, Prokop s nízkým výkonem



V kategorii automobilů si po komplikované pondělní etapě plné defektů spravil chuť Guerlain Chicherit. Francouz totiž vybojoval s modelem BRX Hunter své první etapové vítězství na Rallye Dakar od roku 2013. V nejlepší trojici ho následovali Henk Lategan a Orlando Terranova.

Favorité bojující o špičkové umístění to v úterý neměli jednoduché. Násir al-Attíja utrpěl dva defekty pneumatiky a skončil až třináctý. Pokračovalo i trápení Sébastiena Loeba, který kromě dvou defektů musel řešit i rozbitou řídící tyč a skončil až třicátý druhý. Nejhůře z této trojice ale dopadl Carlos Sainz, který před startem etapy celkově vedl. Nejprve opravoval zavěšení levého zadního kola, pak ho potrápily defekty a navíc měl problémy i při samotné výměně kol. Výsledkem bylo 44. místo a téměř hodinová ztráta na Chicherita.

"Měli jsme problém s heverem. Nešel zvednout a my proto museli použít kameny, abychom mohli pneumatiku vyměnit. Když se nám to podařilo, tak jsme udělali další defekt. Při opravě jsme navíc narazili na jeden šroub, který nám nešel povolit. Také jsme rozbili klíč od kola. Museli jsme proto čekat na Ekströma, aby nám pomohl. Bylo to jako film, po kterém v noci neusnete," byl trojnásobný dakarský vítěz po své strastiplné etapě naštvaný.

Carlos Sainz bude chtít na úterý co nejrychleji zapomenout. Foto: Audi Sport



Po pondělním odstoupení Miroslava Zapletala už v akci pokračují jen dva čeští závodníci - Martin Prokop a Karel Trněný. Úterní etapa byla ovšem pro Prokopa tak trochu vystřízlivěním. Sice byl opět nejlepším z Čechů, po osmém čase v pondělí ale musel tentokrát přijmout 17. pozici.

"Bohužel se ukázalo, co jsme čekali. Máme málo výkonu. Když se sejde středně rychlá až rychlá trať, měkký písek po dešti a vysoká nadmořská výška, tak náš atmosférický motor netáhne. Potkali jsme dvě tovární Toyoty. Tlumiče jsou super, ale motorově jsme to nezvládli. Proto nám ujíždějí," mrzelo jezdce stáje Benzina Orlen.

Karel Trněný bojuje s nedostatečným výkonem od začátku soutěže. V úterý bral 92. místo. Český spolujezdec David Křípal, který startuje po boku francouzského jezdce Antoina Gallanda, bral 131. příčku. Dvojice měla problém s prasklým olejovým těsněním.

Násir al-Attíja se díky potížím Sainze posunul do průběžného vedení. Druhý Jazíd al-Rajhí zaostává o 13 minut a 20 sekund. Třetí je Stéphane Peterhansel (+20:45). Carlos Sainz spadl až na osmé místo, odkud ztrácí na Al-Attíju 33 minut a 11 sekund. Martin Prokop se drží na desáté pozici. Antoine Galland je stý a Karel Trněný figuruje na 136. pozici.

Lehké prototypy skončily v úterý vítězstvím Austina Jonese před Sethem Quinterem a Guillaumem de Meviusem. Nemalá komplikace ovšem postihla celkového lídra a loňského vítěze Francisca Lopeze Contarda. Chilan byl totiž jedním z jezdců, kteří zapadli v řece. Skončil třicátý třetí se ztrátou jedné hodiny, 20 minut a 14 sekund.

Z Buggyry byl opět lepší Josef Macháček, který skončil jedenáctý. Aliyyah Kolocová obsadila 25. příčku po jednom defektu pneumatiky.

Průběžně převzal vedení Seth Quintero. Američana následují Guillaume de Mevius (+1:01) a Mitchell Guthire (+5:46). Francisco Lopez Contardo se propadl na šestou pozici a nyní na Quintera ztrácí 1 hodinu, 10 minut a 47 sekund. Josef Macháček je dvanáctý a Aliyyah Kolocová čtyřicátá.

V kategorii side-by-side byl nejrychlejší Cristiano Batista. Druhý skončil Marek Goczal a třetí Rokas Baciuska. Marek Goczal si upevnil celkové vedení. Druhý Rodrigo Luppi de Oliveira ztrácí 9 minut a 36 sekund. Třetí je Eryk Goczal.

 

Motorky: Sanders novým lídrem, Brabec ze hry



Úterý skončilo mezi motorkáři triumfem Daniela Sanderse. Za jezdcem stáje Gas Gas skončili druhý Skyler Howes se třetím Masonem Kleinem.

Konečnou byla třetí etapa pro dalšího bývalého dakarského vítěze. Havaroval šampion z ročníku 2020 Ricky Brabec. Jeho naděje jsou sice pryč, z nehody ale vyvázl bez zlomenin.

Pro Rickyho Brabeca Dakar skončil. Foto: Honda Racing Corporation


Martin Michek skončil devatenáctý, Milan Engel třicátý čtvrtý, Jan Brabec třicátý šestý, David Pabiška padesátý sedmý a pod americkou vlajkou jedoucí Petr Vlček šedesátý pátý.

Sandersovi pomohl úterní triumf k posunu do čela celkové klasifikace. Mason Klein ztrácí 4 minuty a 4 sekundy. Třetí je Kevin Benavides s mankem 6 minut a 53 sekund. Martin Michek je sedmnáctý, Milan Engel třicátý osmý, Jan Brabec čtyřicátý druhý, David Pabiška padesátý sedmý a Petr Vlček sedmdesátý druhý.

Ani úterý nezastavilo vítězné tažení Alexandra Girouda ve čtyřkolkách. Druhý skončil Francisco Moreno a třetí Juraj Varga. Laisvydas Kancius z české stáje Story Racing obsadil pátou pozici a Zdeněk Tůma bral dvanácté místo.

Celkově vede Giroud o 35 minut a 31 sekund před Morenem. Třetí je Pablo Copetti (+48:47). Laisvydas Kancius je pátý a Zdeněk Tůma figuruje na dvanácté příčce.

Soutěž Dakar Classic odjela v úterý jen dva testy pravidelnosti. Pak došlo k zastavení etapy kvůli dešti a výsledky se nezapočítávaly.

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Buggyra Racing