Novinky

  • 20.02.2024 Good Takuma Sato je výkonným poradcem Honda Racing Corporation

  • 13.02.2024 Good FIA má nového technického ředitele monopostů - Jana Monchauxe

  • 12.02.2024 Good Aston Martin představil vůz pro rok 2024.

Facebook Instagram

Wehrlein vrátil Dennisovi mexickou porážku

Wehrlein vrátil Dennisovi mexickou porážku

e-Prix Díriji – 1. závod

Letošní nadvláda pohonných jednotek Porsche pokračuje. Vítězem prvního závodu v Díriji se totiž stal Wehrlein před Dennisem. Na stupně vítězů se podíval také třetí Bird.

Saúdskoarabský závodní víkend začal nejlépe pro Buemiho. Šampion ze sezony 2015/2016, který se letos přesunul od Nissanu k Envisionu, totiž vybojoval pro první závod víkendu pole position. Šlo o jeho první start z čelní pozice od roku 2019, kdy uspěl v New Yorku.

V první řadě doplnil Švýcara druhý Hughes. Třetí byl na roštu Bird, čtvrtý Ticktum, pátý Rast, šestý Evans, sedmý Di Grassi, osmý Rowland, devátý Wehrlein, desátý Cassidy, jedenáctý Dennis, dvanáctý Vergne, třináctý Da Costa, čtrnáctý Sette Camara, patnáctý Lotterer, šestnáctý Nato, sedmnáctý Vandoorne, osmnáctý Fenestraz, devatenáctý Van der Linde, dvacátý Mortara a dvacátý první Müller.

Na startovním roštu chyběl Günther. Pilot Maserati totiž v kvalifikaci havaroval a jeho monopost nebylo možné opravit do startu závodu. Letošní mizérie německého závodníka tak pokračovala. Už při prvním závodě v Mexico City totiž nedokázal bodovat. Dojel pouze jedenáctý.

Komplikovaná byla kvalifikace i pro druhého jezdce Maserati Mortaru. I jeho vystoupení totiž skončilo předčasně, neboť si po kontaktu se zdí poškodil zadní část vozu. Müller se v akci dokonce neobjevil vůbec. Šlo o následek jeho havárie ve druhém volném tréninku. Sette Camara nestartoval z pozice, kterou si vyjel v kvalifikaci. Brazilec totiž původně obsadil 11. příčku, pak ale dostal trest tří míst za zdržení Wehrleina.

Pro Van der Lindeho šlo ve formuli E o premiéru. Jihoafričan nahradil u stáje ABT Cupra zraněného Frijnse. Nizozemec si zlomil levé zápěstí a ruku při incidentu s Natem v Mexico City. Pro Van der Lindeho šlo nejen o první závod ve formuli E, ale také o premiéru v monopostech vůbec. Tým Abt je ale pro něj dobře známým prostředím. Závodí za něj totiž na GT scéně.

Kelvin van der Linde debutoval ve formuli E. Foto: ABT Motorsport



Buemi měl dobrý odjezd ze svého startovního místa a udržel si první místo. Druhý zůstal Hughes a třetí Bird. Zásadnější věci se ale děly za nimi. V první zatáčce byla samozřejmě velká tlačenice. Taková situace se neobešla bez incidentů a ještě během prvního kola byl na dráhu vyslán zpomalovací vůz.

V úvodních metrech závodu to odskákal nejvíce Da Costa. Ten se nestačil vyhnout Rowlandovi, kterého zdržela tlačenice před ním. Portugalec narazil do zádi vozu pilota Mahindry a přišel o přední přítlačné křídlo. Musel proto do boxů pro nové a propadl se na poslední 21. místo.

Za zpomalovacím vozem kroužila bodovaná desítka v pořadí Buemi, Hughes, Bird, Ticktum, Rast, Wehrlein, Evans, Cassidy, Di Grassi a Dennis. Za nimi se nacházeli Vergne, Lotterer, Rowland, Sette Camara, Vandoorne, Nato, Fenestraz, Van der Linde, Mortara, Müller a Da Costa.

Netrvalo dlouho a na předměstí Rijádu se opět začalo závodit. Ve druhém kole už totiž opět vlály zelené vlajky.

Naděje Antónia Félixe da Costy na dobrý výsledek brzy zhasly. Foto: TAG Heuer Porsche



První okamžiky po restartu probíhaly v poklidu a bez větších dramat. I nadále vedl Buemi. Hughes s Birdem ovšem zůstávali nedaleko.

Na konci třetího kola nastala změna. Birdovi se podařilo překonat Hughese a sebral mu druhé místo. Vzápětí se vydal stíhat Buemiho.

V honbě za Švýcarem se pilotovi Jaguaru podařilo zajet nejrychlejší kolo závodu. V šestém kole už dýchal Buemimu na záda.

V sedmém kole Bird svou misi dokonal. Krátce před jeho koncem připravil pilota stáje Envision o vedení. Byli jsme svědky prvních aktivací útočných módů. Nejprve do něj přešel Da Costa a poté také Mortara. Oba se ale nacházeli až ve druhé desítce.

Rowland, který dostal v úvodu ránu od Da Costy, se také vydal do boxů. Měl totiž defekt pravé zadní pneumatiky. Po trati kroužil jako dvacátý před Da Costou. V osmém kole ztrácel na vedoucího Birda už téměř minutu.

Zatímco Bird na první pozici ujížděl, k Buemimu se přibližoval Hughes. Zatímco Hughes se pokoušel pozici získat, Rast ji naopak ztratil. Němec nedobrzdil do jedné ze zatáček. Toho využil jeho krajan Wehrlein a sebral mu páté místo.

Útočného módu využívalo stále více pilotů a brzy do něj přešli i závodníci ze špičky. Jako první tak učinil čtvrtý Ticktum. Jeho první pobyt v tomto režimu byl dvouminutový. Průjezd aktivační zónou ho ale odsunul až na sedmou pozici.

Ne pro každého byla aktivace útočného módu snadná. Fenestraz se totiž při průjezdu aktivační zónou opřel o zeď. Pilot Nissanu si poškodil přední křídlo a musel do boxů. I tak se ale udržel před Rowlandem a Da Costou.

Birdův náskok na Buemiho už se blížil dvěma sekundám. Pilot Jaguaru zůstal první dokonce i poté, co poprvé na tři minuty aktivoval útočný mód.

Sébastien Buemi sice startoval po čtyřech letech z prvního místa, ve vítězství ale slibnou pozici nepřetavil. Foto: Envision Racing



Jeho kolega Evans měl naopak potíže.  Ten po startu vytlačil Rasta z dráhy a dostal za to pětisekundový trest. Pilot Jaguaru tou dobou kroužil po dráze jako devátý.

V 18. kole přešel na dvě minuty do útočného módu Hughes. Propadl se na páté místo za Wehrleina a týmového kolegu Rasta. Německému jezdci ale zrovna dobíhal a útočný mód a vše nasvědčovalo tomu, že brzy se bude jen těžko bránit.

Opak ale byl pravdou. Rast totiž zůstával čtvrtý i v době, kdy jeho útočný mód vypršel. Výkonnostní výhoda už navíc dobíhala také Hughesovi.

Bird sice stále vedl, Buemi už byl ale pozadu jen o jednu sekundu. Jezdci stáje Envision ovšem začínal dělat starosti Wehrlein. Pilot Porsche už byl za Švýcarem velmi blízko.

Buemi měl ale stále schované eso v rukávu. Zatímco Bird i Wehrlein už ze svého času v útočném módu využili tři z celkových čtyř minut, Buemi vyčkával a stále měl k dispozici všechny čtyři.

Hughesovy naděje na třetí místo byly po návštěvě útočného módu stále menší. Nejenže se mu totiž vzdálil jeho kolega Rast, ale také na něj začínal dotírat Dennis. Vedoucí muž šampionátu se tou dobou nacházel v útočném módu.

Jake Dennis se dostal na pódium až ze druhé desítky. Foto: Andretti



Šestnáct kol před cílem přešli do útočného módu Bird i Buemi. Zatímco pilot Jaguaru využil svou poslední minutu, Buemi nasadil výkonnostní výhodu na dvě minuty. To znamenalo, že ve zbytku závodu bude muset aktivovat minimálně ještě jednou. Zatímco Bird se udržel na prvním místě, Buemiho přeskočil Wehrlein, který byl předtím těsně za ním. Švýcar měl rovněž co dělat, aby uhájil Rasta.

Bird sice jel v útočném módu, příliš mu to ale nepomáhalo. Wehrlein byl totiž při chuti a na lídra závodu dorážel.

Ve 25. kole se Wehrlein v 18. zatáčce odhodlal k prvnímu útoku. Na okamžik se sice před Birda dostal, na brzdy šel ale příliš pozdě a to Britovi umožnilo vrátit se dopředu.

Dennis nadále dělal problémy pátému Hughesovi. Na dvojici se navíc dotáhl i sedmý Cassidy.

Bird dostal pokyn, aby se snažil pošetřit energii. Wehrleina ale pořád držel za svými zády. Hughes aktivoval útočný mód a spadl nejen za Dennise, ale i za Cassidyho.

Devět kol před koncem se Wehrleinova snaha konečně setkala s úspěchem. Pilot Porsche totiž opět zaútočil na Birda, znovu v 18. zatáčce. Tentokrát mu už ale pokus vyšel a stal se novým lídrem závodu. Stále mu ale zbývala minuta z útočného módu, kterou musel využít.

Dennisův postup z 12. místa nahoru pokračoval. Nejprve překonal Rasta a když zajel do útočného módu Buemi, byl už třetí. Tím to ale nekončilo. Brzy si ho totiž musel hlídat také Bird.

Šest kol před koncem už byl Wehrlein jediným pilotem, který stále nevyužil celý útočný mód. Pořád mu zbývala minuta.

Mortaru potkal defekt a závod pro něj skončil. V závodě tou dobou nepokračoval už ani Müller.

Dennis se pět kol před koncem dostal před Birda. Ve stejnou dobu zajel Wehrlein do aktivační zóny. Na prvním místě se ale udržel a navíc se zdálo, že v závěrečných kolech bude mít před Dennisem výkonnostní výhodu, byť jen minutovou.

Vzhledem k tomu, že piloti strávili za zpomalovacím vozem jen necelé jedno kolo, bylo rozhodnuto, že k žádnému přidávání kol nedojde. To byla samozřejmě dobrá zpráva pro Wehrleina a špatná pro jeho pronásledovatele Dennise.

Dennis se sice přibližoval a krátce před cílem dokonce naznačil útok, Wehrlein už si ale šanci na vítězství nenechal utéct a mohl slavit druhý triumf ve formuli E. Na prvních dvou místech tak dojeli dva stejní jezdci jako v Mexico City. Jelikož ale Dennis dokázal při prvním závodě zajet nejrychlejší kolo, zůstal vedoucím mužem šampionátu. Stupně vítězů zkompletoval třetí Bird.

Pascal Wehrlein a Jake Dennis si prohodili pozice.Foto: TAG Heuer Porsche



Evans sice projel cílem jako osmý, po dojezdu se ale propadl o dvě pozice. Mohla za to pětisekundová penalizace za incident s Rastem v úvodu.

p. jezdec tým motor čas/odstup kol body
1. Pascal Wehrlein Porsche Porsche 47'45,567 39 25
2. Jake Dennis Andretti Porsche 47'46,098 39 18
3. Sam Bird Jaguar Jaguar 47'49,093 39 15
4. Sébastien Buemi Envision Jaguar 47'51,615 39 12+3
5. René Rast McLaren Nissan 47'53,038 39 10+1
6. Nick Cassidy Envision Jaguar 47'53,181 39 8
7. Jean-Éric Vergne DS Penske DS 47'57,961 39 6
8. Jake Hughes McLaren Nissan 48'00,754 39 4
9. André Lotterer Andretti Porsche 48'01,130 39 2
10. Mitch Evans Jaguar Jaguar 48'03,481 39 1
11. Stoffel Vandoorne DS Penske DS 48'11,874 39 0
12. Norman Nato Nissan Nissan 48'12,637 39 0
13. Lucas di Grassi Mahindra Mahindra 48'14,366 39 0
14. Dan Ticktum NIO NIO 48'22,885 39 0
15. Sergio Sette Camara NIO NIO 48'30,601 39 0
16. Kelvin van der Linde ABT Cupra Mahindra 48'45,702 39 0
17. Sacha Fenéstraz Nissan Nissan 48'55,114 39 0
18. Antonio Felix da Costa Porsche Porsche 48'22,025 38 0
19. Oliver Rowland Mahindra Mahindra 48'38,092 38 0
DNF Edoardo Mortara Maserati Maserati - 32 0
DNF Nico Müller ABT Cupra Mahindra - 13 0
DNS Maximilian Günther Maserati Maserati - 0 0

Průběžné pořadí jezdců: 1. Hughes 44, 2. Wehrlein 43, 3. Buemi 23, 4. Di Grassi 18, 5. Bird 15, 6. Lotterer 14, 7. Hughes 14, 8. Rast 11, 9. Cassidy 10, 10. Vergne 6, 11. Da Costa 6, 12. Evans 5, 13. Vandoorne 1.

Průběžné pořadí týmů:
1. Andretti 58, 2. Porsche 49, 3. Envision 33, 4. McLaren 25, 5. Jaguar 20, 6. Mahindra 18, 7. DS Penske 7.

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: TAG Heuer Porsche