Novinky

  • 20.05.2024 Good Verstappen v neděli kromě Imoly opanoval také Nürburgring - v simulátoru

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

Facebook Instagram

Verstappen se vyrovnal Sennovi

Verstappen se vyrovnal Sennovi

VC Kanady - závod

Dominance Red Bullu a Verstappena pokračuje. Nizozemec si v Kanadě připsal už svůj 41. triumf v kariéře a v historické tabulce tak vyrovnal Sennu. Pro Red Bull se jednalo už o 100. vítězství v historii. Na stupně vítězů vystoupali také Alonso s Hamiltonem.

Na pole position se po vítězství v deštivé kvalifikaci postavil Verstappen. Vedle něj stál Alonso. Následovali Hamilton, Russell, Hülkenberg, Ocon, Norris, Piastri, Albon, Leclerc, Sainz, Pérez, Magnussen, Bottas, Gasly, Stroll, De Vries, Sargeant, Cunoda a Čou.

Hülkenberg, Sainz, Stroll a Cunoda dostali po kvalifikaci penalizace tří míst. Pilot Haasu byl potrestán za to, že nedostatečně zpomalil v době, kdy byly ve třetí části vyvěšeny červené vlajky kvůli nehodě Piastriho. Zbývající trojice dostala penalizaci za zdržování soupeřů. Zatímco Hülkenberg se propadl z druhé pozice, Sainz z osmé, Stroll ze třinácté a Cunoda z devatenácté.

V neděli byla před startem situace úplně jiná než v kvalifikaci. Zatímco sobotu komplikovalo deštivé počasí, tentokrát už bylo sucho.

Jako nejlepší strategii označil dodavatel pneumatik Pirelli před závodem dvouzastávkovou. Podle ní piloti měli startovat na stření směsi pneumatik a poté nasadit dvě tvrdé sady. Možností byl ale také závod na jednu zastávku.

Již před startem bylo jasné, že po strategii, kterou Pirelli určilo jako ideální, rozhodně nesáhne Mercedes. Jak Hamiltonovi, tak Russellovi totiž zbývala pro závod jen jedna tvrdá sada. Kvůli tomu by museli při druhé zastávce sáhnout po jiné sadě nebo zkrátka jet jen na jednu zastávku. Stejně na tom bylo i Ferrari.

Ještě před startem byl u fanoušků Ferrari důvod k menší panice. Na Leclercově voze se totiž cestou na rošt poškodilo prkno podlahy a na roštu se tak na voze ještě pracovalo. Jak se ale ukázalo, nešlo o nic vážného.

"Měnili jsme část prkna,"
objasnilo Ferrari.

Většina pilotů zvolila pro start střední sadu pneumatik. Výjimkami byli Pérez, Magnussen, Bottas a Gasly. Zatímco první tři zmínění obuli tvrdou směs a očekával se tak u nich dlouhý úvodní úsek, Gasly obul měkkou sadu. Ten se tak dal naopak očekávat v boxech velmi brzy.

Verstappen si po startu pohlídal první místo. Alonso nejenže nebyl schopen na Verstappena zaútočit, ale navíc se propadl i za Hamiltona. V dalších zatáčkách se Alonso musel bránit i Russellovi, ve třetí zatáčce byl ale na lepší straně a udržel tak alespoň bronzovou příčku.

Fernando Alonso v úvodu ztratil třetí příčku. Foto: Pirelli Motorsport



Po prvním kole tedy vedl Verstappen před Hamiltonem, Alonsem a Russellem. Na bodovaných příčkách byli i Ocon, Hülkenberg, Piastri, Norris, Leclerc a Albon. Za bodovanou desítkou bojovali o 11. místo Sainz s Pérezem. Španěl se nakonec dostal dopředu. Magnussen brzdil v úvodním kole pozdě do závěrečné šikany a vycestoval z dráhy. Chybělo málo a Dán sestřelil Péreze.

Alonso nechtěl zůstat na třetím místě a snažil se proto dostat dopředu. Pilot Aston Martinu v jednu chvíli dokonce držel nejrychlejší kolo a přitahoval se k Hamiltonovi. Španěl ale zažil při své stíhačce i horké chvilky, když se opřel o zeď ve čtvrté zatáčce.

V závěru pátého kola už Alonso hledal na rovince před poslední šikanou cestu, kudy by se dostal před Hamiltona. Zatím sice nebyl dostatečně blízko, ale zdálo se, že další pokus na sebe nenechá dlouho čekat. Verstappen mezitím vedl už o téměř dvě sekundy.

Verstappen sice vedl, trochu ho ale trápily pneumatiky. "Mám pocit, že jsou zranitelnější než ve druhém tréninku," říkal Nizozemec.

V 8. kole přišlo první odstupení. Sargeant měl technické problémy a odstavil svůj vůz. Byla vyhlášena fáze virtuálního zpomalovacího vozu.

Velmi dobře si zatím vedl Piastri. Australský nováček zdolal Hülkenberga a nacházel se na šestém místě. Za Hülkenberem se naopak začínal utvářet početný vláček vozů. Ten tvořili Norris, Leclerc, Albon, Sainz, Pérez i Gasly.

Alonso byl i nadále na rovinkách schopen využívat systému DRS, Hamilton se ale přesto zvládal držet v bezpečné vzádlenosti. K Alonsovi se navíc přiblížil Russell.

V 11. kole jsme viděli první zastávku. Nepřekvapivě se o ni postaral Gasly, který do závodu odstartoval na měkkých pneumatikách.

Verstappen vedl ve 12. kole už o čtyři sekundy. Potkal ho ale také nepříjemný moment. "Mám pocit, že jsem trefil ptáka," hlásil svému týmu. Do boxů zamířili i Hülkenberg a De Vries.

Vzápět přišla podstatná událost na čele. Russell si poškodil zavěšení po kontaktu se zdí. Na trať vyjel zpomalovací vůz a všichni mířili do boxů.

George Russella přišel náraz do zdi draho. Foto: Mercedes



Drama se odehrávalo i v boxech. Pořadí na prvních třech příčkách se sice neměnilo, Hamilton byl ale vpuštěn přímo Alonsovi do cesty. Situace byla vyšetřována.

Mezitím Mercedes překvapil. Tým totiž zvládl opravit Russellovo auto a poslal Brita zpět do akce. Pochopitelně ale byl poslední a naděje na stupně vítězů byly vzdálené.

Za zpomalovacím vozem vedl Verstappen před Hamiltonem a Alonsem. Za nimi následovala pětice Leclerc, Sainz, Pérez, Magnussen a Bottas, která se posunula díky tomu, že nestavěla. Další pořadí bylo Ocon, Piastri, Norris, Albon, Cunoda, Čou, Hülkenberg, Stroll, De Vries, Gasly a Russell.

Po zastávkách v boxech byla většina jezdců na tvrdé sadě pneumatik. Výjimkami byli pouze piloti Ferrari Leclerc a Sainz, kteří zůstávali na střední směsi.

Russell mezitím dával zpětnou vazbu o stavu svého vozu: "Je to sice trochu ohnuté, ale dá se s tím jet," uvedl.

Na konci 16. kola byl závod restartován. Současně začalo vyšetřování Ocona, Bottase a Magnussena za nedovolené získání pozice v boxech během fáze zpomalovacího vozu.

Verstappen si restart pohlídal a nedal Hamiltonovi šanci zaútočit. Alonso zůstával třetí.

Bojovalo se mezi piloty McLarenu. Norris předjel před závěrečnou šikanou Piastriho.

U McLarenu sice začali slibně, nakonec ale opouštěli Kanadu s nulou. Foto: McLaren



Restart závodu přinášel stejný obrázek jako předchozí průběh závodu. Verstapepn navyšoval své vedení a jeho náskok byl téměř dvousekundový. Alonso byl naopak o méně než sekundu za Hamiltonem. Dokonce zajel nejrychlejší kolo závodu.

Magnussen nakonec nebyl za nedovolený získ pozice v boxech potrestán. Dán totiž pustil krárce předtím Ocona před sebe a pozici mu tak vrátil.

Ve 22. kole konečně přišel Alonsův útok na Hamiltona. Španěl se přehnal před sedminásobného šampiona na rovince před poslední šikanou a s pomocí DRS se posunul na druhé místo.

Za nebezpečné vypuštění v boxech byl vyšetřován i Norris, který vjel do cesty Albonovi. U Brita se ale komisaři rozhodli netrestat.

Leclerc se Sainzem se stále drželi na čtvrtém a pátém místě. Cílem Ferrari bylo odjet čistý úsek a Leclerc dostal ujištění, že na něj Sainz nezaútočí.

Stroll zajel už před polovinou závodu podruhé do boxů. Nazul znovu tvrdou směs.

Alonso se začínal osamostatňovat na druhém místě. Na Hamiltona už měl k dobru dvě sekundy.

Stroll nebyl jediným pilotem, který ještě před polovinou závodu podruhé stavěl. Pro novou tvrdou směs si dojeli také Hülkenberg a Čou. Verstappen si stěžoval, že ztrácí přilnavost.

Do boxů zanedlouho zamířil i Gasly. Verstappenův náskok na Alonsa překročil pět sekund.

Ve 36. kole probíhal za bodovanými pozicemi souboj mezi Magnussenem a De Vriesem. Ve třetí zatáčce oba brzdili pozdě a vycestovali do únikové zóny. Oba tak museli opatrně vycouvávat, aby se vrátili na trať. Pochopitelně ztratili spoustu času.

Russell neukazoval po kontaktu se zdí takové tempo jako předtím. Díky druhým zastávkám, kterých stále přibývalo, ale postupuně vystoupal až na deváté místo.

Do boxů zajel mimo jiné i Pérez. Mexičan nazul pro závěr závodu střední sadu. Stejný krok udělal i Bottas. Ve 39. kole stavěl i Sainz. Španěl obul novou tvrdou směs.

U Ferrari dnes udělali správné strategické rozhodnutí. Foto: Ferrari



Leclerc zastavil kolo po Sainzovi. Monačan se udržel před svým týmovým kolegou. Pilotům Ferrari se tak jejich dlouhý úsek na střední sadě vyplácel. Udrželi se totiž na čtvrté, respektive páté příčce.

Ve 41. kole stavěl i Hamilton a obul pro závěr závodu střední směs. Na to reagovali i u Aston Martinu a o kolo později zavolali do boxů Alonsa. Španěl dostal tvrdou sadu. Dlouho na sebe pochopitelně nenechala čekat ani zastávka Verstappena. Nizozemec obul pro závěr závodu stejně jako Hamilton střední směs pneumatik.

Norris byl potrestán pěti sekundami. Jako příčinu uvedlo ředitelství závodu nesportovní chování.

25 kol před koncem vedl Verstappen před Alonsem a Hamiltonem. Čtvrtý byl Leclerc, pátý Sainz, šestý Pérez, který zajel nejrychlejší kolo závodu, sedmý Albon, osmý Russell, devátý Ocon a desátý Bottas. Zejména u Albona s Russellem ale visel otazník nad tím, zdali ještě nebudou stavět. Na kontě totiž měli už 31 kol.

Hamilton díky střední směsi dotahoval Alonsa. Jeho ztráta se snížila na 3,5 sekundy. Mimo jiné v tom Britovi pomohl i výlet pilota Aston Martinu mimo trať na výjezdu z osmé zatáčky. Alonso byl navíc požádán svým inženýrem, ať šetří palivo.

Verstappen se na špici staral o své střední pneumatiky, aby vydrželi až do konce. Na Alonsa měl stále k dobru šest sekund.

Patnáct kol před koncem se Russell začal propadat z osmého místa. Přehřívala se mu totiž levá přední brzda. Brit tím pádem zamířil k mechanikům, kde pro něj závod skončil. Do bodované desítky se díky tomu vrátil Norris, který byl desátý. Jeho týmový kolega Piastri se mezitím nacházel až na 12. místě.

K napínavému boji se v závěru schylovalo na sedmé příčce. Tu i nadále držel Albon, který však již měl opotřebené pneumatiky. Na pilota Williamsu se proto dotahovali Ocon, Bottas a Norris.

Alonso ale vyhlížel krušný začátek závodu. Stále totiž musel šetřit palivo a Hamilton se dotahoval. Deset kol před koncem dvojici dělilo okolo 1,5 sekundy.

Palivo nebylo jediným problémem, který Alonso měl. Hamilton totiž dostal informaci, že u Aston Martinu řeší rovněž potíže s Alonsovými zadními brzdami. Rozestup ale zůstával zhruba stejný.

V desáté zatáčce 64. kole Norris zaútočil na Bottase a sebral mu deváté místo. Pilot Alfy Romeo sice zkoušel kontrovat na nadcházející rovince a za pomoci systému DRS málem Norrise předjel, pilot McLarenu si však pozici pohlídal. Norris ale musel myslet na to, že má na kontě pětisekundovou penalizaci a v tu chvíli se zdálo, že spadne mimo body.

Alonsova situace začínala vypadat stále lépe. Zvládl totiž navýšit svůj náskok na Hamiltona a pět kol před koncem měl k dobru tři sekundy.

Norrisovi dělal starosti Ocon. Pilot McLarenu svého francouzského soupeře naháněl a stěžoval si, že se na monpostu Alpine hodně třepe zadní křídlo.

 

Pérez si v závěru dojel pro měkké pneumatiky. Po návratu na trať si udržel šesté místo a pokusil se vybojovat bonusový bod za nejrychlejší kolo.

Tou dobu už ale Verstappen projížděl cílem a slavil svůj 41. triumf v kariéře, kterým v historické tabulce dorovnal Sennu. Red Bull současně vyhrál svůj stý závod ve F1. Alonso udržel druhé místo, třetí skončil Hamilton.

Fernando Alonso nakonec druhé místo uhájil. Foto: Aston Martin



Norris až do posledních metrů útočil na osmé místo Ocona. Souboj vyvrcholil až v závěrečné šikaně, kde Ocon vytlačil Norrise ven z trati. Díky tomu udržel osmé místo. Norris sice projel cílem jako devátý, kvůli pětisekundové penalizaci ale spadl mimo bodované příčky. Devátý nakonec skončil domácí Stroll a desátý Bottas. Pérez si nakonec připsal bonusový bod za nejrychlejší kolo.

p. jezdec tým motor čas/odstup kol body
1. Max Verstappen Red Bull Red Bull   70 25
2. Fernando Alonso Aston Martin Mercedes 9,570 70 18
3. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 14,168 70 15
4. Charles Leclerc Ferrari Ferrari 18,648 70 12
5. Carlos Sainz Ferrari Ferrari 21,540 70 10
6. Sergio Pérez Red Bull Red Bull 51,028 70 8+1
7. Alexander Albon Williams Mercedes 1:00,813 70 6
8. Esteban Ocon Alpine Renault 1:01,692 70 4
9. Lance Stroll Aston Martin Mercedes 1:04,402 70 2
10. Valtteri Bottas Alfa Romeo Ferrari 1:04,432 70 1
11. Oscar Piastri McLaren Mercedes 1:05,101 70 0
12. Pierre Gasly Alpine Renault 1:05,249 70 0
13. Lando Norris McLaren Mercedes 1:08,363 70 0
14. Juki Cunoda AlphaTauri Red Bull 1:13,423 70 0
15. Nico Hülkenberg Haas Ferrari +1 kolo 69 0
16. Čou Kuan-jü Alfa Romeo Ferrari +1 kolo 69 0
17. Kevin Magnussen Haas Ferrari +1 kolo 69 0
18. Nyck de Vries AlphaTauri Red Bull +1 kolo 69 0
DNF George Russell Mercedes Mercedes - 53 0
DNF Logan Sargeant Williams Mercedes - 6 0

 

Průběžné pořadí MS F1 v Poháru jezdců - 2023

p. Jezdec
1. Max Verstappen 195 25 19 25 24 26 25 26 25                              
2. Sergio Pérez 126 18 25 11 33 18 - 12 9                              
3. Fernando Alonso 117 15 15 15 15 15 18 6 18                              
4. Lewis Hamilton 102 10 10 18 10 8 13 18 15                              
5. Carlos Sainz 68 12 8 - 14 10 4 10 10                              
6. George Russell 65 6 12 - 10 12 10 15 -                              
7. Charles Leclerc 55 - 6 - 23 6 8 - 12                              
8. Lance Stroll 37 8 - 12 7 - - 8 2                              
9. Esteban Ocon 29 - 4 - - 2 15 4 4                              
10. Pierre Gasly 15 2 2 - - 4 6 1 -                              
11. Lando Norris 12 - - 8 2 - 2 - -                              
12. Alexander Albon 7 1 - - - - - - 6                              
13. Nico Hülkenberg 6 - - 6 - - - - -                              
14. Oscar Piastri 5 - - 4 - - 1 - -                              
15. Valtteri Bottas 5 4 - - - - - - 1                              
16. Čou Kuan-jü 4 - - 2 - - - 2 -                              
17. Juki Cunoda 2 - - 1 1 - - - -                              
18. Kevin Magnussen 2 - 1 - - 1 - - -                              
19. Logan Sargeant - - - - - - - - -                              
20. Nyck De Vries - - - - - - - - -                              

Průběžné pořadí MS F1 v Poháru konstruktérů - 2023

p. Jezdec
1. Red Bull 321 43 44 36 57 44 25 38 34                              
2. Mercedes 167 16 22 18 20 20 23 33 15                              
3. Aston Martin 154 23 15 27 22 15 18 14 20                              
4. Ferrari 122 12 14 - 36 16 12 10 22                              
5. Alpine 44 2 6 - - 6 21 5 4                              
6. McLaren 17 - - 12 2 - 3 - -                              
7. Alfa Romeo 9 4 - 2 - - - 2 1                              
8. Haas 8 - 1 6 - 1 - - -                              
9. Williams 7 1 - - - - - - 6                              
10. AlphaTauri 2 - - 1 1 - - - -                              

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull