Novinky

  • 20.02.2024 Good Takuma Sato je výkonným poradcem Honda Racing Corporation

  • 13.02.2024 Good FIA má nového technického ředitele monopostů - Jana Monchauxe

  • 12.02.2024 Good Aston Martin představil vůz pro rok 2024.

Facebook Instagram

Sainz dostal tifosi do varu

Sainz dostal tifosi do varu

VC Itálie – kvalifikace

Italští fanoušci jásají. Pilot Ferrari Sainz totiž vybojoval v Monze pole position. Letošní suverén Verstappen se musel spokojit se druhou pozicí. Třetí skončil Leclerc.

V 16:00 hodin místního času odstartoval v Monze boj o startovní pozice pro nedělní velkou cenu. Zatímco asfalt měl teplotu 39 stupňů, ve vzduchu bylo před startem naměřeno 28 stupňů.

Favorit na zisk pole position rozhodně nebyl jednoznačný. Zdálo se totiž, že Verstappen to tentokrát nebude mít tak jednoduché. Ve volných trénincích totiž zářil k radosti domácích fanoušků Sainz. Španěl nejprve jen těsně prohrál v prvním volném tréninku s Verstappenem a poté zajel nejrychlejší čas jak ve druhém, tak třetím tréninku.

Jezdci měli pro italskou kvalifikaci o něco svázanější ruce než obvykle. Pro tento víkend totiž platila alternativní alokace pneumatik. Zatímco v první části kvalifikace tak museli piloti povinně nasadit pouze tvrdou směs, pro druhou část byla předepsána střední a pro závěrečnou třetí měkká.

Hned po začátku úvodní části se vydávaly do akce první monoposty. V jednom z nich seděl i Pérez. Mexičan třetí trénink nedokončil kvůli úniku oleje a před kvalifikací u něj došlo k výměně motoru.

První pokus nedopadl pro Verstappena dobře. Dvojnásobného mistra světa potkalo smazání času za překročení traťových limitů v sedmé zatáčce.

Piloti se snažili zajet co nejlepší čas a na trati tak byl hustý provoz. O tom se přesvědčil Norris, který se na rovince před poslední zatáčkou jen tak tak vyhnul ve vysoké rychlosti Oconovi.

Alonsa potkala stejná komplikace jako Verstappena. Španělovi bylo rovněž smazáno kolo za překročení traťových limitů. Verstappen si dojel pro novou tvrdou sadu.

Necelých osm minut před koncem už měli všichni piloti na kontě reprezentativní čas. V zóně vyřazení se nacházeli Gasly, Piastri, Hülkenberg, Ocon a Stroll.

Ocon se stal na výjezdu z desáté zatáčky dalším pilotem, který přišel o svůj čas kvůli překročení traťových limitů. Francouz ale tímto výjezdem nic nevydělal. Projel se totiž štěrkem.

Oscar Piastri se musel v první části dlouho strachovat. Foto: McLaren



Nepostupem nakonec skončila první část pro šestnáctého Čoua, sedmnáctého Gaslyho, osmnáctého Ocona, devatenáctého Magnussena a také pro dvacátého Strolla. Nejrychlejší byl Verstappen před Albonem a Leclercem. Namále měl Piastri. Pilot McLarenu se dlouho nacházel na nepostupových příčkách a navíc mu bylo smazáno kolo. Nakonec ale zajel jedenáctý čas.

Piloti Ferrari sice postoupili do druhé části bez problémů, přesto ale měli u italské stáje před druhou částí důvod k obavám. Sportovní komisaři totiž začali vyšetřovat Leclerca i Sainze za to, že byli během první části v přípravném kole příliš pomalí a nedrželi se tak pokynů ředitelství závodu.

Pro druhou část museli piloti povinně nazout střední směs pneumatik. Ihned v úvodu se většina pilotů objevila na dráze.

Pět minut před koncem se schylovalo k dalšímu nepříjemnému překvapení. Na nepostupovém 12. místě se totiž nacházel Hamilton. Sedminásobný mistr světa si stěžoval na špatnou přilnavost. V zóně vyřazení se nacházeli i jedenáctý Hülkenberg, třináctý Lawson, čtrnáctý Sargeant a patnáctý Bottas.

Bylo jasné, že závěr kvalifikace bude pořádně hektický. Tři minuty před koncem se totiž z boxů nahrnuly na trať téměř všechny vozy.

Hamilton se nakonec zvládl zachránit a skončil pátý. Vyřazeni byli nakonec jedenáctý Cunoda, dvanáctý Lawson, třináctý Hülkenberg, čtrnáctý Bottas a patnáctý Sargeant.

 Vítězem druhé části se stal Verstappen. Do rozhodující bitvy postoupili také Leclerc, Sainz, Pérez, Albon, Hamilton, Russell, Piastri, Alonso a Norris.

Během prvních minut závěrečné části bylo na dráze ticho. Po zhruba minutě ale začaly vozy vyjíždět na trať. Tentokrát byla na všech povinně měkká sada pneumatik.

Verstappen nezažil ideální první pokus. Na výjezdu z páté zatáčky najel totiž dvěma koly do štěrku. Možná i proto se po prvních pokusech ujali vedení piloti Ferrari. Nejlépe začal Sainz před Leclercem. Verstappenovi patřilo třetí místo. Čtvrtý byl Russell, pátý Albon, šestý Pérez, sedmý Norris, osmý Piastri, devátý Hamilton a desátý Alonso.

Po prvních pokusech se piloti odebrali ke svým mechanikům. Zde nazuli novou měkkou sadu a připravili se na závěrečné minuty.

Max Verstappen musel skousnout kvalifikační porážku. Foto: Red Bull



Leclerc se zvládl při svém posledním pokusu zlepšit a posunul se před kolegu Sainze. Monačan se ale na prvním místě neudržel. Nejprve ho totiž překonal Verstappen a poté Sainz. To znamenalo, že Španěl vybojoval pro domácí fanoušky pole position. Zatímco Verstappen skončil druhý, Leclerc třetí, Russell čtvrtý, Pérez pátý, Albon šestý, Piastri sedmý, Hamilton osmý, Norris devátý a Alonso desátý.

Ihned po skončení kvalifikace dostalo Ferrari další dobrou zprávu. Sportovní komisaři totiž oznámili, že Sainz ani Leclerc nebudou za příliš pomalé přípravné kolo v první části dále vyšetřováni.

p. jezdec tým motor Q1 Q2 Q3 kol
1. Carlos Sainz Ferrari Ferrari 1:21,965 1:20,991 1:20,294 20
2. Max Verstappen Red Bull Red Bull 1:21,573 1:20,937 1:20,307 21
3. Charles Leclerc Ferrari Ferrari 1:21,788 1:20,977 1:20,361 21
4. George Russell Mercedes Mercedes 1:22,148 1:21,382 1:20,671 21
5. Sergio Pérez Red Bull Red Bull 1:21,911 1:21,240 1:20,688 21
6. Alexander Albon Williams Mercedes 1:21,661 1:21,272 1:20,760 21
7. Oscar Piastri McLaren Mercedes 1:22,106 1:21,527 1:20,785 24
8. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 1:21,977 1:21,369 1:20,820 21
9. Lando Norris McLaren Mercedes 1:21,995 1:21,581 1:20,979 23
10. Fernando Alonso Aston Martin Mercedes 1:22,043 1:21,543 1:21,417 19
11. Juki Cunoda AlphaTauri Red Bull 1:21,852 1:21,594   15
12. Liam Lawson AlphaTauri Red Bull 1:22,112 1:21,758   15
13. Nico Hülkenberg Haas Ferrari 1:22,343 1:21,776   16
14. Valtteri Bottas Alfa Romeo Ferrari 1:22,249 1:21,940   14
15. Logan Sargeant Williams Mercedes 1:21,930 1:21,944   15
16. Čou Kuan-jü Alfa Romeo Ferrari 1:22,390     8
17. Pierre Gasly Alpine Renault 1:22,545     7
18. Esteban Ocon Alpine Renault 1:22,548     8
19. Kevin Magnussen Haas Ferrari 1:22,592     8
20. Lance Stroll Aston Martin Mercedes 1:22,860     9


Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Scuderia Ferrari