Novinky

  • 20.05.2024 Good Verstappen v neděli kromě Imoly opanoval také Nürburgring - v simulátoru

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

Facebook Instagram

Mercedes spoléhá na antipytláckou klauzuli

Mercedes spoléhá na antipytláckou klauzuli

Hamilton nesmí nikoho lanařit.

Jezdci F1 s pohádkovými platy mívají ve svých smlouvách s týmy různé klauzule. V případě Lewise Hamiltona jsme opět byli svědky aktivování výkonnostní klauzule, a to pouze půl roku poté, co se Mercedesu upsal do konce sezony 2025. Místo toho bude už příští rok závodit za rivaly z Ferrari, avšak nesmí nikoho přesvědčovat, aby migroval spolu s ním. Zakazuje mu to tvz. antipytlácká klauzule.

Známe několik příkladů z historie F1, kdy jezdecká hvězda při přestupu do jiného bohatého týmu vzala s sebou i klíčové lidi ze závodního týmu a továrny. Protože to byli osvědčení lidé, protože s nimi se na novém místě rychleji cítila jako doma, a také proto, že mít “své lidi“ v týmu posílilo jezdce i v případných politických hrách. Pověstný je případ z 90. let minulého století, přestup Michaela Schumachera z Benettonu do Ferrari, kam ho následovali Ross Brawn (technický ředitel) i Rory Byrne (designér), lidé zcela klíčoví pro nastartování hegemonie Ferrari se Schumacherem na začátku tohoto století. U Benettonu následoval rychlý pád a prodej stáje.

Ze současnosti je pěkným příkladem Ital Andrea Stella, jenž byl v roce 2015 součástí přestupu Fernanda Alonsa z Ferrari do McLarenu a dnes už šéfuje britskému týmu. U Ferrari byl Alonsovým závodním inženýrem, McLaren ho přivítal rovnou jako hlavního závodního inženýra. Tento příklad zároveň upozorňuje na Petera “Bona“ Bonningtona, světoznámý hlas v Hamiltonově vysílačce.

Avšak podle informací webu Motorsport si dal Mercedes v létě do smlouvy s Hamiltonem antipytláckou klauzuli, která je formulována tak, aby sedminásobný šampion nesměl při přestupu z týmu odlákat klíčové zaměstnance. O takové klauzuli slyšíme snad poprvé v souvislosti s F1, používají se v kontraktech s řediteli a jinými klíčovými lidmi velkých obchodních společností, aby v případě odchodu nebrali s sebou i klíčové podřízené a spolupracovníky. Má se však za to, že již v roce 2014 nemohl Sebastian Vettel s sebou z Red Bullu do Ferrari vzít svého traťového inženýra, Guillauma “Rockyho“ Rocquelina, kvůli stejné klauzuli.

Myslím, že mě v příštích měsících čeká několik diskusí,“ řekl Toto Wolff, šéf týmu Mercedes, o Bonově budoucnosti. „Když jsem s ním tehdy (když mu Hamilton oznámil přestup) mluvil, zeptal se mě, jestli je prvního dubna.

Přemlouváním kamarádů k přestupu do Ferrari by Hamilton porušil kontrakt. Foto: Mercedes

Nebude pro budoucí soupeře obtížné tento rok spolupracovat na co nejlepších výsledcích? Hlavně když se naděje Mercedesu na lepší zítřky teď upínají k Georgi Russellovi?

Snad mohu říci, že jako šéf týmu i jako celý Mercedes jsme se vždycky snažili být transparentní a féroví,“ odpověděl Wolff. „V roce 2024 na tom nehodláme nic měnit. Dlužíme to našim principům a naší závodní nátuře, budeme je respektovat a naši jezdci je také budou respektovat. Co se vývoje vozu týče, tak nad tou oblastí se ještě budeme muset zamyslet, protože příští rok budou technická pravidla pravděpodobně stejná jako letos.

Zdroj: motorsport, úvodní foto: Mercedes