Newgardena nezastavili soupeři ani déšť
108th Indianapolis 500 – závod
Přes 20 let čekali diváci v Indianapolisu na to, aby některý z jezdců dokázal vyhrát dvakrát po sobě slavný závod na pět set mil. Naposledy se to povedlo v letech 2000 a 2001 Héliovi Castronevesovi, teď na něj navázal Josef Newgarden.
Dlouho to přitom vypadalo, že se v Indianapolisu vůbec nebude závodit, protože trať zkrápěl déšť. Nakonec se čtyřhodinovým zpožděním v době, kdy už měl závod skončit, konečně začal. Bylo přitom jasné, že závod se jednak protáhne do chvil, kdy se už v Indianapolisu běžně nejezdí – většinou aktivity na dráze v tréninku a v kvalifikaci končí s 18. hodinou. IndyCar navíc musela určit čas, kdy závod ukončí kvůli viditelnosti, bylo to 20:15 místního času. Nakonec se se zhruba půlhodinovou rezervou podařilo odjet závod celý.
A to i přesto, že byl velmi bohatý na žluté fáze, zejména v úvodu jako by si jezdci chtěli vynahradit několikahodinové čekání v boxech. Hned na konci prvního kola zavlály poprvé žluté vlajky. Nováček Blomqvist najel příliš na vnitřek dráhy, ztratil kontrolu nad vozem a při otm sestřelil Ericssona. Kolizi se za nimi vyhýbal Ilott, který kolidoval s Fittipaldim. Zatímco pro Fittipaldiho to znamenalo konec, Ilott pokračoval.
Kdo naopak nepokračoval, byl Marcus Armstrong. Svůj vůz kvůli problémům s motorem musel odstavit v boxech. Asi mu nebude příliš velkou útěchou, že zdaleka nebyl jediný z pilotů s Hondou za zády, koho postihl podobný osud.
Znovu závodit se začalo v 9. kole, McLaughlin udržel vedení, za ním byli Power, Newgarden, Ferrucci, Rossi, VeeKay, O’Ward, Rosenqvist, Kirkwood a Sato. Další žlutá fáze přišla záhy, ve 22. kole, a to ve chvíli, kdy se z vozu Katherine Leggeové začal valit bílý dým – další honda, která vypověděla službu.
Většina jezdců toho využila k první zastávce v boxech. Ne tak Robb, Daly, Lundgaard a Rahal. Zatímco Robb ještě nestavěl, zbylí tři si první pit stop odbyli při předchozí žluté. Restart přišel ve 26. kole, Daly se dostal na první místo, Ferrucci předjel Newgardena a Powera. Druhý jmenovaný se začal propadat, a to až někam na chvost první desítky.
Ve 28. kole přišla další žlutá fáze, když divoká chvíle, kdy čtyři jezdci bojovali bok po boku skončila tak, že Lundqvist narazil ve 2. zatáčce do zdi.
Restart přišel ve 32. kole. Vedoucí duo Daly – Robb zdolali McLaughlin a Ferrucci. Daly se ale dokázal do vedení na chvíli vrátit, než ve 44. kole zamířil k mechanikům. Po čtvrtině závodu bylo pořadí McLaughlin, Ferrucci, Rossi, Herta a Newgarden.
Rosenqvist byl v 56. kole další, komu se začalo kouřit z motoru a musel svůj vůz odstavit.
Pořadí tentokrát bylo Daly, Robb, Rossi, McLaughlin, Herta, Newgarden. Restart přišel v 65. kole. Přinesl souboje kolo na kolo, kterých využil McLaughlin a protáhl se na první místo.
V 86. kole skončil slibně rozjetý závod pro Hertu, když ve 2. zatáčce narazil do zdi. Při tom se možná trochu unáhlil, když po kontaktu předního přítlačného křídla vyskočil z vozu. Ze záběrů televizních kamer to vypadalo, že náraz pohltilo přední křídlo a zavěšení zůstalo ušetřeno. Nicméně záchranný tým Hertův vůz do boxů odtáhl. Američan se ale brzy na dráhu vrátil, byť už jen s tím, že sbíral body za ty, kteří závod nedokončí.
Newgarden se dostal před stájového kolegu McLaughlina. Nejzajímavější se ale dělo za nimi. Ilott zpomalil s tím, že zamíří k mechanikům, byl při tom ale v rychlé dráze, takže jej zezadu postrčil Kirkwood, který nečekal, že vůz před ním začne zpomalovat. A velmi se tak divil následné penalizaci. Kvůli kolizi ztratil čas v boxech ještě Carpenter a to proto, že Kirkwood Ilotta posunul přímo do Carpenterova boxového stání. Přijíždějící Carpenter tak musel čekat, až Ilotta odtlačí.
Zelené vlajky znovu piloti viděli v 91. kole. V polovině závodu bylo pořadí Newgarden, Ferrucci, McLaughlin, Robb a Daly. Pak znovu vyjížděl zpomalovací vůz. Trápícího Powera předjížděli Dixon a Hunter-Reay. Druhý jmenovaný po vnitřku dráhy, ale Dixon jej podle jeho úsudku zavřel, došlo ke kolizi levého zadního kola Dixonova vozu a pravého předního kola Hunter-Reaye. Ten velmi důkladně posekal trávu podél protilehlé rovinky, několikrát se roztočil a zničil přední křídlo a poškodil i zavěšení.
Hunter-Reay jen kroutil hlavou, proč Dixon za kolizi nedostal penalizaci. Ten mezitím společně s O‘Wardem, Robbem, Dalym, Andretti a dalšími jezdci zamířil do boxů pro palivo a nové pneumatiky.
Restart přišel ve 114. kole. Ale záhy v 1. zatáčce havaroval Andretti, když se dostal do nečistot a pak zádí napřed i do zdi.
Znovu závodit se začalo ve 119. kole. Pořadí bylo McLaughlin, Newgarden, Ferrucci, Rossi a Palou. Rossi se postupně dostal na druhou příčku.
Ve 130. kole odstartoval Newgarden další kolo pit stopů. Larson při nájezdu na pit lane probrzdil a nestihl zpomalit před čárou značící začátek omezení rychlosti. Logicky tak hned po návratu do závodního režimu následovala penalizace.
Pomalu se ale rozjíždělo soupeření dvou strategií. Rossi předjel Newgardena a McLaughlina, pak byli O‘Ward, VeeKay a Dixon, jenže poslední tři piloti byli v lepší situaci. Nemuseli tolik šetřit s palivem, což jim mělo zajistit kratší poslední pit stop i méně vrásek na čele při zjišťování, jak jsem na tom s palivem.
Jenže všechny úvahy vzaly za své ve 147. kole, když v 1. zatáčce skončil po souboji s Rasmussenem ve zdi Power. Skončil tak pro něj závod, do kterého startoval z první řady, nedokázal se ale soupeřům vyrovnat.
Pořadí bylo Dixon, O’Ward, Rossi, Daly, VeeKay, Palou, McLaughlin a Newgarden. Zbývalo odjet 44 kol. Dixon se ještě na cílové pásce propadl za oba McLageny, které ho vzaly do kleští. Hned čtyři pozice získal při restart Newgarden.
Poslední zastávky v boxech odstartoval ve 170. kole Rossi. Newgarden, McLaughlin a Daly vydrželi ještě kolo. Dixon se pak vrátil před nimi, ale Newgarden ho předjel na konci protilehlé rovinky. Mezitím si odbyli pit stop Herta či MaLaughlin. Ale Dixon si záhy vzal zpět vedení.
Teď to byla klasická přetahovaná, kdy vést Indy500 nic neznamená, protože jezdec za vámi může využít draftu za vaším vozem, přitáhnout se a předjet. To trochu 19 kol před koncem narušil Canapino. Po posledním pit stopu a následné penalizaci byl na chvostu pole. Dokázal ale odolávat snahám jezdců předjet jej o celé kolo. To se povedlo jen Newgardenovi a poté, co mu Canapino pomohl odrazit několik útoků Dixona a Rossiho. Nakonec se dokázal Canapino před Newgardena vrátit, ale jen na chvíli, pak se zase propadl a čelil dalším snahám předjet jej o kolo.
Newgarden si stěžoval na vibrace, šance Rossiho pak zase snižoval údaj, který mu hlásil z boxů jeho závodní inženýr a značil, jak na tom má být se spotřebou. Aby vydržel do konce, musel s palivem šetřit. Toho využil pět kol před koncem O’Ward, v tu chvíli největší Newgardenův soupeř, aby se dostal na první místo.
Byl to opravdu souboj, ve kterém si nikdo nic nedaruje a rozhodnout mělo až poslední kolo. Nejprve se do vedení dostal O’Ward, takže to vypadalo na vítězství pro McLaren, jenže Newgarden v posledním kole v 3. zatáčce na O’Warda vyzrál a už se o své druhé a pro tým Penske celkově 20. vítězství nenechal připravit.
Pro O’Warda je 2. místo nesmírně kruté, i proto, že v Indy500 to je jeho třetí stříbrná příčka v kariéře. Dixon nakonec skončil před Rossim na třetím stupni vítězů. Oči byly upnuté i na Kylea Larsona a to kvůli tomu, že vedle Indy500 měl jet závod NASCAR v Charlotte na 600 mil. Zpoždění kvůli dešti mu ale znemožnilo, aby oba závody odjel celé. Larson se nakonec rozhodl zůstat v Indianapolisu a upřednostnit Indy500 před závodem šampionátu, kde bojuje o titul! Po závodě prozradil, že by si to někdy rád zopakoval.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol |
---|---|---|---|---|---|
1. | Josef Newgarden | Team Penske | Chevrolet | 200 | |
2. | Patricio O´Ward | Arrow McLaren | Chevrolet | + 0,3417 | 200 |
3. | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | Honda | + 0,9097 | 200 |
4. | Alexander Rossi | Arrow McLaren | Chevrolet | + 1,1691 | 200 |
5. | Álex Palou | Chip Ganassi Racing | Honda | + 1,5079 | 200 |
6. | Scott McLaughlin | Team Penske | Chevrolet | + 2,0593 | 200 |
7. | Kyle Kirkwood | Andretti Global | Honda | + 2,5379 | 200 |
8. | Santino Ferrucci | A.J. Foyt Enterprises | Chevrolet | + 3,6143 | 200 |
9. | Rinus VeeKay | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 3,9560 | 200 |
10. | Conor Daly | Dreyer & Reinbold Racing | Chevrolet | + 4,6071 | 200 |
11. | Callum Ilott | Arrow McLaren | Chevrolet | + 4,9652 | 200 |
12. | Christian Rasmussen | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 5,3234 | 200 |
13. | Christian Lundgaard | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 6,1824 | 200 |
14. | Takuma Sató | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 6,6893 | 200 |
15. | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 7,3608 | 200 |
16. | Sting Ray Robb | A.J. Foyt Enterprises | Chevrolet | + 8,5098 | 200 |
17. | Ed Carpenter | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 8,9081 | 200 |
18. | Kyle Larson | Arrow McLaren | Chevrolet | + 9,4846 | 200 |
19. | Romain Grosjean | Juncos Hollinger Racing | Chevrolet | + 9,8312 | 200 |
20. | Helio Castroneves | Meyer Shank Racing | Honda | + 10,3602 | 200 |
21. | Kyffin Simpson | Chip Ganassi Racing | Honda | + 11,0931 | 200 |
22. | Agustín Canapino | Juncos Hollinger Racing | Chevrolet | - 1 kolo | 199 |
23. | Colton Herta | Andretti Global | Honda | - 29 kol | 170 |
24. | Will Power | Team Penske | Chevrolet | Havárie | 145 |
25. | Marco Andretti | Andretti Herta | Honda | Havárie | 113 |
26. | Ryan Hunter-Reay | Dreyer & Reinbold Racing | Chevrolet | Havárie | 107 |
27. | Felix Rosenqvist | Meyer Shank Racing | Honda | Porucha | 55 |
28. | Linus Lundqvist | Chip Ganassi Racing | Honda | Havárie | 27 |
29. | Katherine Leggeová | Dale Coyne Racing | Honda | Porucha | 22 |
30. | Marcus Armstrong | Chip Ganassi Racing | Honda | Porucha | 6 |
31. | Tom Blomqvist | Meyer Shank Racing | Honda | Havárie | 0 |
32. | Marcus Ericsson | Andretti Global | Honda | Havárie | 0 |
33. | Pietro Fittipaldi | Rahal Letterman Lanigan | Honda | Havárie | 0 |
Zdroj: Původní text redakce, úvodní foto: Penske Entertainment