Sainz ani Pérez si nezasloužili tresty
Nesou stejný podíl viny.
Sergio Pérez a Carlos Sainz se chtěli v závěru Velké ceny Ázerbájdžánu poprat o druhé místo, místo toho kolidovali na rovince, což se ve F1 nestává často, narazili do zdi a závod se kvůli nim dojel pod virtuálním safety carem. Samozřejmě, každý pak na kolizi a její zavinění nahlížel z poněkud jiného úhlu pohledu, ačkoli se shodli v tom, že se bojovalo o aerodynamický stín za vozem Charlese Leclerca, který byl pomalejší kvůli značně poničeným pneumatikám.
„Po výjezdu z druhé zatáčky se vždy přesouváme vlevo, plynule a bez nevyzpytatelných manévrů. Charles (Leclerc) přede mnou dělal totéž. Já jsem se jen držel v jeho aerodynamickém stínu a nevím proč, Checo se rozhodl nepohnout ani o centimetr,“ řekl po závodě jezdec Ferrari.
„Jsem extrémně frustrovaný,“ řekl jezdec Red Bullu. „Zahozená příležitost pro oba naše týmy. Při výjezdu z druhé zatáčky byl mezi našimi vozy asi tak metr místa. A o metr nebo dva dál jsme kolidovali. Chápu, že se Carlos chtěl držet v Charlesově stínu, jenže tam jsem už byl já, ne snad?“
Christian Horner byl přesvědčen, že Sainz Pérezovi zničil závod a měl by dostat penalizaci.
„Carlos se vydal křížem přes trať. Je to velké zklamání, určitě jsme měli být na pódiu. Mělo by to mít dopad na následující víkend, neboť Checovi byl zničen závod, nám byl poškozen vůz a samozřejmě jsme přišli o důležité body do Poháru konstruktérů,“ prohlásil šéf týmu Red Bull.
Sainz mohl být na pódiu poprvé od VC Rakouska, Pérez od VC Číny. Foto: Ferrari
Když se na věc v klidu podívali závodní komisaři, usoudili, že ani jeden z jezdců nenese většinu odpovědnosti za kolizi. Takové rozhodnutí často znamená, že ani jeden jezdec neudělal nic špatného. Ze zprávy z Baku se však dá spíše vytušit, že komisaři v tomto případě vidí stejně velkou vinu, možná můžeme říci tvrdohlavost, na obou stranách.
„Sainz Péreze předjel za první zatáčkou a ve vrcholu druhé byl kompletně před ním,“ píší komisaři. „Kvůli kompromisnímu Sainzovu výjezdu se Pérez dostal na jeho vnitřní stranu. Sainz vypověděl, že si byl vědom, že má Péreze na vnitřní straně. Pérez, jelikož byl trochu pozadu, měl lepší přehled o vzájemné pozici vozů. Když se vozy ve výjezdu z druhé zatáčky přiblížily k pravé stěně, bylo mezi nimi mnoho volného prostoru. Od této chvíle ani jeden z nich neudělal nic nečekaného, oba drželi volanty přibližně v neutrální poloze.
Komisaři se podívali na stopu, které se jezdci drželi v předchozích kolech. Sainz jel ve své obvyklé stopě nebo blízko ní. Je zřejmé, že zatímco byl vpředu a měl právo vybrat si stopu, mírně se přibližoval k vozu, na který měl omezený výhled. Zároveň není nic neobvyklého na Pérezově stopě, avšak mohl udělat více pro zabránění kolizi s vozem, na který měl dobrý výhled. Proto komisaři usoudili, že se jednalo o běžný závodní incident, na kterém ani jeden z jezdců nemá většinu odpovědnosti, takže ani jeden nebude potrestán.“
Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Red Bull