Monako je jisté do roku 2031
Jiným evropským závodům hrozí rotování.
Formule 1 a Monacké knížectví se dohodly na pokračování Velké ceny Monaka, a to až do vzdáleného roku 2031.
O dlouhé budoucnosti Monaka panovaly v posledních letech pochybnosti. Na jedné straně se jedná o možná i nejvíce historickou trať v kalendáři, mnohé ulice a zatáčky jsou stejné jako byly v roce 1950, když se jela první sezona F1 a celkově zůstal zachován charakter trati. V tom roce byly v kalendáři také Silverstone, Spa-Francorchamps a Monza, jenže Silverstone bylo tehdy o málo více než staré vojenské letiště, Spa mělo 14 kilometrů a Monza neměla ani jednu šikanu.
Na druhé straně, monacké ulice jsou pro dnešní velké monoposty už příliš úzké a rovinky příliš krátké, takže s předjížděním se prostě nepočítá. A zatímco v minulosti to byla Velká cena luxusu a celebrit, nyní je v Monako konkurenci Las Vegas, ale i jiných městských okruhů v prestižních lokalitách. A proto si Monako musí zvykat, že za svoji velkou cenu platí stejně jako ostatní, ačkoli za éry Bernieho Ecclestona neplatilo nic nebo jen symbolickou částku. Před dvěma lety se říkalo, že by se Monako mohlo v kalendáři střídat s Nice, ale pak se dohodlo prodloužení do roku 2025.
Podle zahraničních médií bude Monako počínaje rokem 2026 platit podstatně více než platí teď, avšak významně mu pomůže LVMH, nový velký sponzor F1, který má ve svém portfoliu i značku TAG Heuer, která i dosud sponzorovala VC Monaka, ale kvůli smlouvě F1 s Rolexem mělo partnerství hodně omezené možnosti. Diskuse o možné změně profilu trati v Monte Carlu mají být už také minulostí a nic se měnit nebude.
Monako je prostě klasika. Foto: Red Bull
Ale co se rotování jiných evropských velkých cen týče, máme očekávat brzké oznámení.
„Už velmi brzy se podělíme o zprávy ohledně možnosti rotování evropských velkých cen ve střednědobém horizontu s tím, že další možnosti se otevřou později,“ řekl investorům generální ředitel F1, Stefano Domenicali.
Pokud počítáme i Ázerbájdžán, tak má Evropa 10 velkých cen ze 24, přičemž v Itálii se jede v Monze i v Imole a ve Španělsku se od roku 2026 pojede v Madridu, přičemž ale není vyloučeno pokračování Barcelony. Blízkými konkurenty jsou také Spa a Zandvoort. Platnost smluv Spa, Zandvoortu, Monzy i Imoly vyprší příští rok, naopak Monako, Silverstone, Hungaroring a Red Bull Ring mají jistotu do roku 2030 nebo déle.
Formule 1 má jistě mnoho potenciálních zájemců o uspořádání nové velké ceny, ale nejvážnějšími kandidáty se zdají být africká Rwanda, po selhání projektu VC Jižní Afriky a Argentina, po vlně nového zájmu o F1 ve španělsky mluvící části Jižní Ameriky vyvolané výbornými výsledky Franca Colapinta.
Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Racing Bulls