Strategickou bitvu na Road Americe ovládl Palou

XPEL Grand Prix at Road America – Závod
Lídr šampionátu Álex Palou přidal na okruhu Road America své šesté letošní vítězství, první od triumfu v Indy500 na konci května. Letošní ročník IndyCar má tak stále jen dva vítěze – Paloua a Kylea Kirkwooda, který vyhrál zbylé tři závody. Právě Kirkwood je nejbližším Palouovým pronásledovatelem, byť náskok Španěla vzrostl ze 73 bodů o rovných 20. Všechny letošní závody také vyhráli jezdci s motory Honda.
Přitom na Road Americe, silničním okruhu, kterému se právem přezdívá „Americký národní park rychlosti“, to byla velká strategická bitva a až do závěrečného kola nebylo jasné, jestli nejlepší strategii zvolil Palou, či mu dojde palivo a vítězem bude Félix Rosenqvist. Ten si tak na druhé vítězství v kariéře v IndyCar dál musí počkat. Třetí v cíli skončil Santino Ferrucci.
Stejně jako řada dalších jezdců i on odstavil vůz po projetí cílem a ani se jej nesnažil dostat do boxů. Diváky pak pobavil, když si přes plot nechal hodit láhev s vodou a pak plechovku s pivem. Vodou od diváka po průjezdu cílem nepohrdnul ani Graham Rahal. Ve Wisconsinu totiž bylo vskutku tropické počasí – teplota vzduchu 35,5 stupně a teplota dráhy dosahovala 55 stupňů celsia.
Závod byl soubojem tří strategií. K té první se už krátce po startu odhodlala skupinka pod vedením šestinásobného šampiona Scotta Dixona. Příležitost jim poskytl David Malukas, který v úvodním kole nedobrzdil, zezadu strčil do jednoho z mclarenů, zatímco ale nabouraný jezdec pokračoval, Malukas skončil v písku, odkud jej záchranný tým musel vytáhnout zpátky na trať.
Závod vedl nováček Foster, který z pole position dobře odstartoval a udržel vedení. Naopak Palou se propadl v první zatáčce na čtvrtou příčku za McLaughlina a Kirkwooda a než zavlály žluté vlajky tak dokonce až na sedmé místo.
Restart přišel ve čtvrtém kole, ale záhy vlála žlutá znovu, tentokrát kvůli havárii Roberta Švarcmana. To bylo ale až poté, co jsme viděli několik zajímavých momentů. Při restartu se McLaughlin prohnal kolem Fostera a ujal se vedení.
Palou zaútočil na Powera a získal šestou příčku, Power se ale nevzdal a vybojoval ji zpět, při tom v zatáčce Canada Corner předjel i překvapeného Kirkwooda, jenže to jej zpomalilo a Palou toho využil a získal dvě pozice.
Pořadí při restartu v 8. kole bylo McLaughlin, Foster, Lundgaard, Palou, Power, Kirkwood, Rahal, Newgarden, Rosenqvist a Ilott. V 9. kole se Lundgaard dostal před Fostera na druhou příčku. Jenže už v 10. kole přišla další žlutá fáze. Robb se vyhýbal jezdci, který před ním zpomalil, narazil do svodidel a následně i do bariéry z pneumatik.
To byla příležitost, aby ve 12. kole zamířili do boxů ti, kteří doposud nestavěli. McLaughlin z pit stopů vyšel nejlépe, za ním byl Lundgaard. Skvělé pit stopy měli Mclaughlinovi stájoví kolegové, kteří se posunuli za tuto dvojici. Závod vedl Dixon a dalších jezdci na alternativní strategii. McLaughlin byl devátý.
Po restartu se mezi jezdci na primární strategii bojovalo. Kirkwood, Power a Palou se opět střetli v zatáčce Canada Corner. Tentokrát útočil Kirkwood na Powera, ale dopadlo to stejně, opět z toho profitoval hlavně Palou. Ten vytěžil i souboj Newgardena s McLaughlinem, po kterém se v 5. zatáčce oba piloti týmu Penske dostali na krátko mimo dráhu a Palou je mohl předjet.
Ve 21. kole lídr závodu Dixon zamířil do boxů. Kolo na to ale Daly skončil v páté zatáčce v únikové zóně a opět vlály žluté vlajky. Ve 24. kole zamířili jezdci na primární strategii do boxů. Až na Lundgaarda, Kirkwooda a Rosenqvista, kteří tak vytvořili třetí strategii.
Po restartu se do sebe Lundgaard a Kirkwood pustili, dostali se na krátko mimo dráhu, ale své příčky udrželi. Lundgaardova skupina stavěla ve 27. kole. Ve stejný okamžik Power dostal v Canada Corner hodiny, ale mohl pokračovat.
Ve 29. kole havaroval v té době druhý Newgarden. Na výjezdu z poslední zatáčky se jeho vůz roztočil, porazil reklamní panel a naboural do vnitřní bariéry. Newgarden jej s urvaným zavěšením jednoho ze zadních kol dostal k mechanikům. Ti na voze chvíli pracovali, ale stejně to pro Newgardena znamenalo konec v závodě.
Pořadí bylo Dixon, Rossi, Palou, McLaughlin, Simpson, Ferrucci, Herta, Rahal, VeeKay, Ericsson. Restart přišel v 32. kole. O dvě kola později se Lundgaard v Canada Corner připravil o možnost zužitkovat to, že je na své strategii nejlepší. Při souboji s Hertou se dostal na nerovnost a roztočil se.
V 37. kole stavěl Rossi. Ačkoliv předtím zamířili k mechanikům společně, Dixon vydržel ještě jedno kolo. I tak se zdálo nejvýš nepravděpodobné, že by vystačil s palivem do závěrečného 55. kola. Na hraně to bylo i u Paloua, který vydržel ještě o dvě kola déle.
A tak to vypadalo, že nejlepší karty může mít Rosenqvist, který společně s Kirkwoodem zastavil v 42. kole. Bylo zřejmé, že může jet naplno, zatímco Dixon a Palou museli šetřit palivo. Palou měl oproti Dixonovi ale krom toho, že stavěl o dvě kola později ještě jednu výhodu, a to byl právě Dixon bezprostředně před ním. Skryt za jeho vozem tak mohl šetřit palivo.
V 51. kole zastavil Rossi. Rosenqvist byl v tu chvíli vteřinu za ním a nevypadalo to, že by na něj jinak měl najít recept. Na Paloua ztrácel čtyři vteřiny. Na Dixona další vteřinu. V 53. kole zamířil k mechanikům Dixon. A protože do konce zbývala dvě kola, Palou před tím stavěl o dvě kola později a velkou část stintu odjel skrytý za Dixonem, začalo to vypadat, že tím pádem s palivem do konce vydrží. Ani zjevně nějak extrémně nemusel šetřit palivem, protože Rosenqvist se příliš nepřibližoval.
Na pořadí se tak už nic nezměnilo. Palou si dojel pro šestý letošní triumf. Rosenqvist skončil druhý před třetím Ferruccim. Dixon nakonec i přes pozdní pit stop dojel na devátém místě.
Sezona pokračuje za dva týdny na okruhu Mid-Ohio Sports Car Course.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | ![]() |
Chip Ganassi Racing | Honda | 01:53:30,5917 | 55 | 50+1 |
2. | ![]() |
Meyer Shank Racing | Honda | + 2,1725 | 55 | 40+1 |
3. | ![]() |
A.J. Foyt Enterprises | Chevrolet | + 17,9663 | 55 | 35 |
4. | ![]() |
Andretti Global | Honda | + 19,1852 | 55 | 32+1 |
5. | ![]() |
Meyer Shank Racing | Honda | + 19,6079 | 55 | 30 |
6. | ![]() |
Chip Ganassi Racing | Honda | + 21,1658 | 55 | 28+1 |
7. | ![]() |
A.J. Foyt Enterprises | Chevrolet | + 21,8948 | 55 | 26+1 |
8. | ![]() |
Arrow McLaren | Chevrolet | + 23,1972 | 55 | 24 |
9. | ![]() |
Chip Ganassi Racing | Honda | + 29,4093 | 55 | 22+3 |
10. | ![]() |
Dale Coyne Racing | Honda | + 32,0757 | 55 | 20 |
11. | ![]() |
Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 37,0617 | 55 | 19+2 |
12. | ![]() |
Team Penske | Chevrolet | + 41,4421 | 55 | 18+1 |
13. | ![]() |
Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 42,3919 | 55 | 17 |
14. | ![]() |
Team Penske | Chevrolet | + 43,0989 | 55 | 16 |
15. | ![]() |
Prema Racing | Chevrolet | + 43,1800 | 55 | 15 |
16. | ![]() |
Andretti Global | Honda | + 43,7525 | 55 | 14 |
17. | ![]() |
Arrow McLaren | Chevrolet | + 44,3313 | 55 | 13 |
18. | ![]() |
Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 45,1138 | 55 | 12 |
19. | ![]() |
Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 46,5774 | 55 | 11 |
20. | ![]() |
Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 47,0728 | 55 | 10 |
21. | ![]() |
Andretti Global | Honda | + 47,6079 | 55 | 9 |
22. | ![]() |
Juncos Hollinger Racing | Chevrolet | + 1:04,1818 | 55 | 8 |
23. | ![]() |
Dale Coyne Racing | Honda | + 1:26,1199 | 55 | 7 |
24. | ![]() |
Arrow McLaren | Chevrolet | + 1:29,4030 | 55 | 6+1 |
25. | ![]() |
Team Penske | Chevrolet | Havárie | 30 | 5 |
26. | ![]() |
Juncos Hollinger Racing | Chevrolet | Havárie | 9 | 5 |
27. | ![]() |
Prema Racing | Chevrolet | Havárie | 3 | 5 |
Zdroj: Původní článek redakce, úvodní foto: Penske Entertainment