Novinky

  • 29.04.2024 Neutral Rozhodnutí o změně bodovacího systému bylo odloženo

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

Facebook Instagram

"Božský" Hamilton aneb Až za hranici trapnosti

"Božský" Hamilton aneb Až za hranici trapnosti

Co všechno jsou týmy a sponzoři ochotni udělat pro reklamu?

Jak to vypadá, když se mediální propagace žene až do extrémů, jsme se mohli přesvědčit v Istanbulu. Hamiltonova performance na jevišti místního divadla vyvolala velmi smíšené reakce. Za podivným výstupem jezdce McLarenu stála touha sponzorů upoutávat na sebe pozornost stále něčím novým. I takový je svět formule 1 – a to zejména v době, kdy utichlé vozy odpočívají v garážích.
 
Představení Trója populární turecké taneční skupiny Anadolu Atesi (Anatolský oheň) dostalo ve čtvrtek zcela nový náboj, když se na podium mezi znepřátelené Řeky a Trójany snesl na provazech zavěšený Lewis Hamilton.
 
Nikoliv však v kostýmu boha Apollóna, kterého měl ztělesňovat, nýbrž ve své závodní kombinéze. Vodafone, coby sponzor představení a týmu McLaren, se radoval z povedené marketingové akce, lidé si však klepali na čelo.
 
Ačkoliv bylo vše pojato s velkou vážností, výsledek působil spíše komicky a Hamilton vypadal jako nepovedený andělíček z pohádky Hrátky s Čertem (spot, který odvysílala mj. i TV Nova, je k vidění zde, nezkrácená verze i s máváním pak zde).
 
Podobné akce vyzývají k otázkám, kam až jsou lidé pro peníze ochotni zajít, či do jaké míry se tyto PR akce koncipují se zřetelem na jezdcovu image.
 
Od té doby, co se piloti stali reklamními velvyslanci týmových sponzorů, hraje prim snaha být nejlepší v originalitě a náročnosti veřejných vystoupení. Visí však závodníci jako loutky na drátkách (jako Hamilton), za které tahají lidé z marketingového oddělení?
 
Hamiltonův výstup nebyl ani tak originální jako formule na sněhu (McLaren, BMW) či jezdci ve stavu beztíže (opět McLaren) a byl spíše smutným dokladem toho, že účel stále světí prostředky a důležitá je pouze získaná pozornost. A to za každou cenu.
 
Ale McLaren resp. Mercedes umí tyto věci lépe… Vzpomeňme např. na velice povedenou reklamu, která vtipně využila interního souboje Hamiltona a Alonsa – ještě v době, kdy se tento duel odehrával v rámci fair play (zde).
 
Pokud se už pilot v reklamě znemožní, je na vině spíše absence hereckého talentu než špatná dramaturgie. Dokonalým příkladem toho je klip s Juanem Pablem Montoyou a Kimim Räikkönenem (k vidění zde).
 
 
Fotografování se slečnami patří k těm příjemnějším PR „povinnostem“.
 
Na ostrovech média Hamiltona za maškarádu v divadle kritizovala a ptala se, proč se v celém ansámblu kolem jezdce nenašel nikdo, kdo by celou věc zastavil.
 
Ačkoliv se nám to může zdát malicherné, nemůžeme podceňovat Hamiltonovu gloriolu, která ve Velké Británii vyrostla v loňské sezoně až k vrcholku Scafell Pike.
 
„Tenhle člověk by měl být respektován, ne zesměšňován. Jak to souvisí s jeho image jezdce formule 1?“ ptal se např. PR expert Max Clifford.
 
Pilot sám neměl sebemenších pochyb, ovšem pouze do chvíle, kdy celý spot viděl. Když se jej na toto vystoupení v Istanbulu dotázali novináři, první věc, která jej napadla, byla: „Zapomeňme na to.“
 
„Nebylo to dobré. Prostě jsem tam šel a dělal to, co mi řekli. Když jsem pak viděl ty záběry, bylo to to nejhorší, co jsem kdy viděl.“
 
Na dráze je Lewis Hamilton často na limitu, mimo trať se nyní jemu a lidem kolem něj podařilo sklouznout až za hranici… trapnosti.