Novinky

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

  • 29.04.2024 Neutral Rozhodnutí o změně bodovacího systému bylo odloženo

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

Facebook Instagram

Montezemolo: "Chci, aby se F1 do roku 2012 zlepšila, jinak..."

Montezemolo: "Chci, aby se F1 do roku 2012 zlepšila, jinak..."

Rozhovor s prezidentem Ferrari o budoucím směřování formule 1.

Prezident Ferrari Luca di Montezemolo prohlásil, že formule 1 musí najít řešení svých problémů tak rychle, jak je to možné, pokud má jeho tým dlouhodobě setrvat ve formuli 1.

Na konci minulého roku, kdy se Ferrari dostalo vůbec nejblíže k možnosti opuštění formule 1 následkem sporů nad rozpočtovými stropy a budoucími pravidly, di Montezemolo znovu varoval, že Scuderia bude požadovat v následujících letech další pokrok.

Ferrari je v současnosti zavázáno do konce roku 2012 a di Montezemolo naznačil, že pouze významný pokrok týmů, FOTA a komerčních šéfů F1 může formuli 1 změnit do takové podoby, v jaké ji chce vidět.

"Chci, aby se formule 1 zlepšila, a to do roku 2012, kdy budeme podepisovat novou Concordskou dohodu. Pokud se tak nestane, budeme mít motivaci někde jinde," řekl Autosportu.

"Byl jsem na Le Mans a byl jsem ohromen. Nemůžeme akceptovat obrovskou propast mezi piloty a tiskem a diváky. V minulosti byly boxy plné pohledných dívek, teď je to jak v koncentráku. A potřebujeme předjíždět!

Je potřeba vyřešit spoustu problémů. Potřebujeme dobré lidi ve FIA. Todt je dobrým člověkem a zná formuli 1 a jsem si jistý, že jeho prioritou je zotavit dialog a atmosféru. Bernie se blíží ke konci své kariéry, ale jsem si jistý, že se dívá dopředu. A FOTA je velmi úspěšná. Je potřeba vytvořit silný trojúhelník mezi těmito stranami."

Di Montezemolo se domnívá, že formule 1 potřebuje podstoupit masivní přehodnocení toho, co dělá, namísto drobných zásahů do pravidel, a pokusila se zlepšit show.

"Za prvé, musíme se rozhodnout, kam chceme náš produkt umístit. Myslím, že se musíme zahrnout extrémními technologiemi, výkony a výzkumem. Za druhé, potřebujeme šetřit náklady, aniž bychom ztratili přitažlivé elementy. Karbonové brzdy, kupříkladu, je nemožné použít v cestovních vozech a můžeme akceptovat například standardní převodovku, bez toho abychom ztratili charakteristické rysy formule 1.

Nepovolit Felipemu testovat je podle mě proti samotné podstatě sportu. Pro tuto chvíli to chápu, ale toto není budoucnost. Za třetí, nahradit stáje automobilek týmy, které ani nevědí, zda budou připraveny či v jakém stavu, to si nemyslím, že je zrovna nejlepší."

Di Montezemolo si myslí, že některá z opatření na snižování nákladů, jako současný zákaz testování, zkrátka zašla příliš daleko.

"Před pár lety jsme mohli testovat každý den, nyní vůbec," vysvětlil. "Je potřeba to vyvážit. Je to jak v Itálii, dříve doktor mohl operovat s cigaretou v ruce a nyní vás zabijou, když kouříte na ulici. Je potřeba najít něco mezi.

Také se potřebujeme podívat na show. Nebudu teď jmenovat nějaké klíčové body, ale je správné závodit ve 2h nebo 3h v letním odpoledni? Já nevím. Fotbal se hraje ve 4h nebo 5h, nebo dokonce 8h nebo 9h. Je správné, že máme dvouhodinové závody? Možná jsou příliš dlouhé. Tyto věci musíme prodiskutovat.

Měli bychom mít tak drahé vstupenky? Dnes může mladý kluk se svou holkou obletět svět za méně než je návštěva Monzy na nejlepších sedadlech. Je to tak správné? Nechci být arogantní nebo troufalý, ale chci mít profesionální prostředky, abych do toho mohl vidět.

Mohu akceptovat fakt, že některé automobilky opustily formuli 1, avšak já si myslím, že tento sport byl na počátku tohoto desetiletí na svém vrcholu, pokud jde o návštěvníky a diváky, s novými závody, propagací a investicemi od automobilek."

Di Montezemolo však má jeden důvod být optimistický ohledně budoucnosti. Myslí si, že příchod Todta coby prezidenta FIA bude dobrý pro dosažení toho, co je třeba, bez politických konfrontací, které kazily poslední roky.

"Společně s Berniem jsem nejstarší chlap v paddocku a oba sdílíme nefalšovanou vášeň," řekl. "Ve FIA nyní začíná nová éra, díky bohu, přesto musím říct, že Mosley udělal velmi dobrou práci zejména ohledně bezpečnosti.

Ale po událostech posledních dvou letech, s hádkami, odchody automobilek, nečekanými soudními rozhodnutími, díky bohu, že je zde svěží vítr."