Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

Opotřebení pneumatik odpovídá očekáváním, říkají u Pirelli

Opotřebení pneumatik odpovídá očekáváním, říkají u Pirelli

Italský výrobce chce otevřít ve Formuli 1 větší prostor strategii.

Pirelli říká, že vysoká úroveň opotřebení jeho pneumatik, kterou jezdci v právě skončených testech v Jerezu pocítili, je přesně tím, co měl italský tým v plánu. Jeho cílem je totiž přispět k zajímavému závodění a učinit strategii opět důležitější.

Jezdci v Jerezu často komentovali, že pneumatiky Pirelli se velice rychle opotřebovávají a zejména výkonnost měkčích směsí po prvních kolech prudce klesá. Šéf oddělení motorsportu u Pirelli Paul Hembery však říká, že si týmy budou muset zvykat na to, že správa pneumatik bude v roce 2011 mnohem důležitějším faktorem.

"Týmy vycházejí ze situace, kde mohly na jedné sadě pneumatik zvládnout snad 50 až 60 kol. Ale pokud bychom to dělali takhle, pak bychom neměli žádnou strategii," řekl Hembery.

"Snažíme se najít správný poměr mezi životností a snahou přimět týmy přezouvat pneumatiky.

Takhle to máme v plánu. Popravdě, je docela složité to zvládnout. Pokud vyrobíte pneumatiku, která vydrží dlouho, pak týmy budou přezouvat jenom jednou, což je to, co dělaly v minulosti.

Abyste tomu zamezili, musíte je snad až dotlačit do bodu, kdy hlavní sada pneumatik v závodě vydrží tak 100 až 110 kilometrů, vzhledem k tomu, že většina závodů má mezi 300 a 320 kilometry."

Hembery však popřel zvěsti o tom, že by jezdci museli do boxů až čtyřikrát za závod. Nejčastějším obrázkem by měly být dvě zastávky u mechaniků.

Na otázku, zda očekává čtyřzastávkové strategie, Hembery odpověděl: "Ne podle dat, která jsme zatím viděli, divil bych se, proč by někdo jel na čtyři. Mohly by být tři, ale mezi týmy jsou rozdíly.

Já stále očekávám dvě a v nejhorším případě možná někdo bude muset na tři, ale čtyři neodpovídají datům, která jsme viděli, to by bylo velice zvláštní."

Hembery také dodal, že Jerez je, co se opotřebení pneumatiky týče, jedním z nejnáročnějších okruhů a kdyby se na něm jel závod, rozhodně by sem Pirelli nepřivezlo svou nejměkčí směs pneumatik. Rozdíl mezi nejměkčí a nejtvrdší směsí přitom činí zhruba tři sekundy.

Velkým faktorem bude letos podle Hemberyho schopnost jezdců šetřit pneumatiky: "Jedna věc, které jsme si všimli, je, že pokud jezdci dokáží šetřit své pneumatiky prvních čtyři až pět kol, pak to může mít celkem významný dopad na životnost produktu."

Hembery také vysvětlil, že superměkké pneumatiky doznají před testy v Barceloně určitých změn. Ty však byly v plánu kažopádně jako součást vývojového procesu. Další úpravy by přitom mohly přijít během sezóny.

"Vždycky jsme říkali, že jsme dost skromní na to, abychom věděli, že nemůžeme po šesti měsících testování vědět všechno," řekl Hembery.

"Ale pokud se tak stane (bude muset dojít ke změně), pak o tom budeme rozhodovat s FIA. Bude to s FIA, ne s týmy, protože bychom tak riskovali favorizování."