Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

Ecclestone nadále prosazuje zákaznické vozy

Ecclestone nadále prosazuje zákaznické vozy

Nemá ale podporu velkých ani malých týmů.

Definitivní rozdělení týmů F1 na velké výrobce a malé zákaznické týmy hrozí již několik let. Malým týmům se však nelíbí, že by měly být odsunuty do oddělené, méně prestižní kategorie a bohatším týmům zase vyhovuje závodit v jedné kategorii s malými i středně velkými týmy, co tento týden potvrdil Maurizio Arrivabene, šéf Scuderie Ferrari. Bernie Ecclestone tak zůstává v boji za rozdělení F1 sám, ovšem nevzdává se.

"Některé týmy říkají, že pak by to už nebyla Formule 1, že by ji to znehodnotilo," řekl Ecclestone během rozhovoru pro Daily Mail. "Já to vidím jinak. To, co chceme udělat, by zahrnovalo čtyři až pět týmů a zavedl by se "šampionát týmů". Každý tým by byl v šampionátu týmů, ale ne každý by sbíral body do poháru konstruktérů. Z pohledu diváka by se nic nezměnilo. Závody by zůstaly stejné, byl by to stejný zážitek, ale tyto (malé) týmy by přestaly být ztrátové a začaly by generovat zisk.

Přišel jsem s něčím, co by mohlo udělat rozdíl mezi lidmi, kteří nemají problém s penězi a těmi, které ho mají. Velké týmy to však nazvaly degradací. Žijí ve velmi bohaté čtvrti a jsou přesvědčeni, že taková změna by byla jako nechat se přestěhovat do chudého sousedství. Nechtějí o tom ani slyšet."

Ecclestona frustruje, že týmy utrácejí více než vydělají a připomněl, jak v 70. a 80. letech vedl svůj tým Brabham.

"Když jsem v 70. letech šéfoval Brabhamu, vládla tam nekompromisní diktatura. Byli jsme závodníci a vždy jsme na to našli peníze. V F1 vždy byli boháči i týmy s prázdnými kapsami a vždy tu bylo Ferrari, kterému peníze nikdy nechyběly. Dnes je to ale jiné. Máme týmy, které klidně utratí 500 milionů liber za sezónu, zatímco ostatní pracují se 120 milionovým rozpočtem, což je beztak příliš. Pravidla nikdy neublíží týmům, které chtějí utrácet miliony, místo toho komplikují život lidem, kteří se snaží dát dohromady tým.

Je nelogické, že týmy s sebou na závody berou 120 lidí, jen kvůli tomu, aby dostaly na trať 2 vozy a utrácejí více než půl miliardy liber. Takový Mercedes má 24 náklaďáků, které mu na závody vozí části (pohonné) jednotky. FIA si myslí, že pokud vozy F1 neminou žádné palivo, zachrání tím celý svět. Pravda je ale taková, že (současné pohonné jednotky) jsou pouze o trochu efektivnější než obyčejné motory. Přitom některé týmy mají 24 náklaďáků, pouze aby si mohly v padoku postavit svůj motorhome, a ty spotřebují pořádné množství paliva.

Celé je to nonsens. Štve mě, že je tu tolik pokrytectví. Je to hloupé. Každý kope sám za sebe. FIA chce být zelená, týmy mají své zájmy a my chceme zajistit úspěch šampionátu. Patříme přece do zábavního průmyslu."