Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

Změny pravidel před sezónou 2015

Změny pravidel před sezónou 2015

Měnila se minimální hmotnost, počet motorů i penalizace.

Před sezónou 2015 neprošla pravidla MS F1 takovým zemětřesením jako loni, ale beztak se nasbíralo hodně menších úprav. Pojďme si je v krátkosti připomenout:

Pohonné jednotky: Loni měl každý jezdec k dispozici 5 pohonných jednotek, letos jim budou muset stačit 4. Při 20 závodech (pokud se Bernie Ecclestone dohodne s Nürburgringem nebo Hockenheimringem) to znamená jedna PU na 5 velkých cen. Při nasazení dalších dílů bude jezdci udělena penalizace.

Penalizace za použití pohonných jednotek mimo limit: Zrušené bylo pravidlo týkající se výměny celé PU, kvůli kterému hrozilo, že Sebastian Vettel nenastoupí do kvalifikace na VC USA. Letos se budou penalizace za použití dalších dílů vždy sčítat a vyústí v trest ztráty pozic na startovním roštu. Penalizace se již nebudou přenášet do další VC. Pokud si jezdec nebude moci odpykat celý trest před startem, bude pykat i v závodě. Systém vypadá následovně:

1-5 (neodpykaných) pozic na startu - pětisekundová penalizace (během zastávky v boxech)
6-10 pozic - přejezd boxovou uličkou
11-20 pozic - 10 sekund stop-and-go
Více než 20 míst - velká časová penalizace

Vysvětlíme si to na příkladu: Pokud se jezdec kvalifikuje jako patnáctý z dvaceti a kvůli výměně motoru by měl být odsunut o 10 míst na startu, klesne na 20. pozici (odsun o 5 míst) a zbývajících 5 míst si odpyká 5 sekundami v boxech během prvního pitt-stopu. Pokud by byl v kvalifikaci šestnáctý, chybělo by mu 6 pozic a dostal by tedy přísnější trest - průjezd boxovou uličkou.

Nový typ penalizace: Loni stevardům přibyla možnost udělovat jezdcům za opravdu malé prohřešky 5 sekundové tresty, letos se k nim přidají také 10 sekundové.

Body: Pravidlo o dvojitým přídělu bodů za umístění v poslední VC bylo zrušeno.

Pevné restarty: Pravidlo zavedeno a znovu zrušeno v roce 2014.

Virtuální bezpečnostní vozidlo: Elektronický systém nutící jezdce zpomalit na přesně určenou rychlost v úseku s dvojitými žlutými vlajkami. Používat se bude v situaci, kdy bude nutné vozy zpomalit, ale nebude nutný výjezd skutečného bezpečnostního vozu, který obyčejně výrazně ovlivní průběh závodu.

Jezdci o kolo zpět za bezpečnostním vozidlem: Loni byli před návratem bezpečnostního vozu do boxů nejprve pouštění vpřed jezdci o kolo zpět a čekalo se, dokud peloton znovu dohoní a zařadí se na jeho chvost. Toto pravidlo řeší nebezpečné situace, které vznikaly při hromadném předjíždění pomalejších vozů těsně po odjezdu safety caru z trati, při čemž často docházelo k dalším nehodám a opětovným výjezdům SC. Pravidlo zůstalo platné, ale už se nebude čekat, než se puštění jezdci opět připojí k pelotonu. SC opustí trať hned v dalším kole.

Přerušení závodu: Jezdci po vyvěšení červených vlajek své vozy zaparkují v boxové uličce. Dosud je nechávali na startovní rovince.

Vyčištění startovacího roštu: Jestliže po uplynutí 15 sekund od signálu zůstane na startovním roštu nějaký člen týmu (kromě jezdců) nebo týmové vybavení, bude jezdec muset startovat z boxové uličky.

Nebezpečné vypuštění z boxového místa: Jezdec automaticky dostane tvrdý trest 10 sekund stop-and-go a stevardi mu ho v obzvláště nebezpečných případech mohou ještě zpřísnit.

Systémy propojující přední a zadní nápravu: Zakázané. FRIC byl zakázán už loni, tímto byly zakázány také systémy, které by se nedaly označit za pohyblivý aerodynamický prvek.

Převodovka: Během sezóny 2014 mohly týmy změnit rozložení převodových stupňů jednou, letos je to již zakázáno úplně.

Minimální hmotnost vozu (s jezdcem, bez paliva): Minimální hmotnost stoupla ze 692 na 702 kilogramů. Vyhovělo se tak žádosti vyšších a těžších jezdců, kteří se cítili být znevýhodněni.

Design nosu: Nosy monopostů musely končit nízko nad asfaltem už loni, ale týmům se podařilo objevit v pravidlech díru, což vedlo k zvláštnímu designu většiny loňských nosů. FIA díru ucpala a nové vozy vypadají líp.

Bezpečnost kokpitu: Jezdce bude chránit více Zylonu (vlákna s mimořádně vysokou pevností).

Přilby: Během sezóny budou povoleny pouze malé změny barevného designu, aby byli jezdci v kokpitech snadněji identifikovatelní.

Testování během sezóny: Testovat se bude pouze dvakrát. První test bude následovat po VC Španělska, druhý po VC Rakouska. Každý tým musí dva ze čtyř dnů testů věnovat nezkušenému jezdci.