Novinky

  • 20.09.2019 Good Druhý trénink na VC Singapuru vyhrál Lewis Hamilton (Mercedes)

  • 20.09.2019 Bad Lewis Hamilton dostal pokutu 5000 eur za příliš chladné palivo

  • 20.09.2019 Good Úvodní trénink na VC Singapuru se stal kořistí Maxe Verstappena (Red Bull)

Facebook Instagram

Hamilton překvapen darovaným vítězstvím!

Hamilton překvapen darovaným vítězstvím!

VC Ázerbájdžánu – závod

Vítězem Velké ceny Ázerbájdžánu na městském okruhu v Baku se stal Hamilton. Za prvenstvím mířil jeho týmový kolega z Mercedesu Bottas, ale zastavil ho defekt několik kol před cílem.

Prvních pět jezdců na startu, Vettel, Hamilton, Bottas, Ricciardo a Verstappen, mělo na vozech obuty červené superměkké pneumatiky, zatímco šestý Räikkönen a piloti týmů Force India a Renault za nimi měli fialové ultraměkké sady. Pirelli prozradilo, že prvních šest jezdců má v garážích shodně jednu nepoužitou žlutou (měkkou) a jednu nepoužitou fialovou sadu. Pirelli zároveň předpovídalo převahu jednozastávkové strategie.

Během zahřívacího kola měl vzduch v Baku teplotu pouze 17 °C a trať 27 °C, ale jezdce více trápil vítr o rychlosti kolem 75 km/h, kombinovaný s kluzkým povrchem trati lemované bariérami.


Na prvních pěti místech start nic nezměnil, ale za nimi byla mela. Gentlemanský Räikkönen nevyužil menšího Ricciardova zaváhání a naopak spadl za Ocona. Když se mu to pokusil vrátit, došlo ke kolizi. Ocon nám tak připomněl kolizi, kterou měl v Baku loni s týmovým kolegou, ale tehdy mohl pokračovat v závodě. Tentokrát musel odstoupit, stejně jako Sirotkin, jenž kolidoval s Alonsem. Na Rusovu obranu je třeba říci, že byl v sendviči mezi Alonsem a Hülkenbergem.

Räikkönen a Alonso pokračovali v závodě, za safety carem absolvovali zastávku v boxech i s výměnou předního křídla a zařadili se na dvanácté, v Alonsově případě sedmnácté místo. Na místa v první desítce se díky tomu posunuli Sainz, Stroll, Hülkenberg, Gasly a Leclerc.

Když safety car zmizel, Vettel se dlouho pohrával s Hamiltonem, než konečně dupl na plynový pedál. Vyplatilo se, zůstal první. Restart využil Verstappen, v první zatáčce se nacpal před týmového kolegu, který následně ztratil pozici ve prospěch Sainze, jenž měl výhodu ještě dobrých fialových pneumatik. Už v 7. kole se dostal i vedle Verstappena, ale bývalý kolega z Toro Rosso udělal vše pro to, aby ho vrátil za své zadní křídlo. O kolo později s pomocí DRS útok zopakoval, ale se stejným výsledkem. Nico Hülkenberg na předlouhé rovince pohodlně oběhl Pierra Gaslyho.

Jezdci Red Bullu ale pouze odkládali neodvratné. O pár minut později bylo pořadí Sainz, Hülkenberg, Verstappen, Ricciardo. Hülkenberg ale zklamal svůj tým, ztratil kontrolu nad vozem a zlomil zavěšení levého zadního kola. Na sedmé místo se posunul Stroll, avšak byl předjet Leclerkem, zatímco před nimi došlo ke kontaktu pomstychtivého Ricciarda a tvrdohlavého Verstappena! Naštěstí se kontakt obešel bez větších následků.

Trojice Vettel, Hamilton, Bottas si vpředu vytvořila více než desetisekundový náskok a ještě mohla spoléhat na pomoc čtvrtého Sainze. Ve třináctém kole jezdil Räikkönen na devátém místě za Strollem.

Patnácté kolo přineslo úspěšný předjížděcí manévr Räikkönena, jedoucího na červených pneumatikách, na Strolla. V 16. kole přišla první dobrovolná výměna pneumatik, protože Sainz zjistil, že jeho fialové už dosloužily a opět je pomalejší než red bully. Takto se mohl pokusit o undercut. V dalším kole se Räikkönen se přehnal kolem Leclerka a opět byl součástí první šestky, pouze tři sekundy za Ricciardem.

Cestu vzhůru hledal i, už přezutý Pérez. Od Räikkönena ho po zdolání Strolla dělil pouze Leclerc, ale Mexičana čekal pětisekundový trest za příliš brzké předjíždění v kole, kdy safety car opustil trať. Mechaniky Mercedesu postavila do pozoru zablokovaná kola Hamiltona. Výjezdem mimo trať neztratil pozici ani moc času, ale týmu oznámil, že s touto sadou pneumatik skončil. Vettel byl beztak v nedohlednu, osm sekund před ním a zastávkou klesl pouze za Bottase. "Přestaňte mě otravovat s přepínači, dobře?!" slyšeli jsme z jeho vysílačky. Vývoj závodu se mu evidentně nelíbil.


Pokračující souboje jezdců Red Bullu bavily diváky, ale boxová zídka s Adrianem Neweym si další těsný souboj v 27. kole užívala podstatně méně. Verstappen absolutně nehodlal Ricciarda pustit vpřed.

Vettel si pro zastávku vybral konec 30. kola, dalších 21 měl absolvovat na žluté sadě. První pozici přebral Bottas. Ukazovalo se, že Bottas velmi dobře zvládl management pneumatik, na starých supersoftech byl rychlejší než Hamilton na nových softech a blížil se k hranici, kde to vypadalo na málo vídaný overcut. Jenže úřadující šampion pak svou ztrátu opět zmenšoval a Mercedes nechal Bottase pokračovat v jízdě. V 35. kole se Ricciardo na hlavní rovince konečně přehnal kolem Verstappena stěžujícího si na studené pneumatiky.

Pak Red Bull konečně odkryl karty, jeho jezdci se po zastávce vrátili na trať na fialových pneumatikách. Zdálo se, že výhodu prvního v boxech dostal Ricciardo, jenže opak se ukázal být pravdou. Ricciardo se musel po výjezdu z boxů věnovat zahřívání pneumatik a Verstappen se vrátil před něj. Jenže v tomto kole potřeboval zahřívat Verstappen. Ricciardo ho během kola dohnal, jezdci Red Bullu kolidovali a navzájem se vyřadili ze závodu! Toto u Red Bullu prostě zašlo příliš daleko, což potvrdil okamžitý Neweyho odchod z boxové zídky. Verstappen na hlavní rovince naznačil, že před první zatáčkou bere vnější stopu, Ricciardo se vrátil vlevo, Verstappen se vrátil vlevo a Ricciardo zabořil nos monopostu do Verstappenovy převodovky.

A co víc, následoval výjezd safety caru, což dalo Bottasovi možnost vyměnit dožívající pneumatiky za nové ultrasofty a zůstat na prvním místě. Avšak Ferrari nespalo a dalo fialové i Vettelovi a nové sady supersoftů dostali i Hamilton a Räikkönen. Zbytek pole také přezouval a primární volbou byly fialové pneumatiky, ale Pérez se vrátil na trať pátý na červených pneumatikách.

Za safety carem se vytvořilo pořadí: 1. Bottas, Vettel, Hamilton, Räikkönen, Pérez, Grosjean, Sainz, Leclerc, Stroll a na 10. místě se objevil Alonso. Když to už vypadalo na stažení safety caru, Grosjeanův haas se zapíchl do bariéry. Francouz zahříval pneumatiky příliš agresivně. Safety car musel zůstat na trati, zatímco počet zbývajících kol se blížil k nule. 


O dramatický konec závodu jsme ale nebyli připraveni, bezpečnostní vozidlo opustilo trať čtyři kola před cílovým praporkem a opět se děly věci.

Bottas Vettela překvapil dupnutím na plynový pedál daleko před začátkem hlavní rovinky, Němec to dohnal jízdou v jeho vzduchovém stínu a dokonce zaútočil, ale vyrobil velkou botu. Zablokoval kola, ze souboje o první místo klesl na čtvrté a pak kvůli poškozeným pneumatikám i za Péreze. Že by vítězství zvedlo Bottasovo sebevědomí? Ne! Finský jezdec Mercedesu někde přejel přes neodklizené pozůstatky havárií a dostal defekt. A aby toho nebylo málo, tak zrovna minul boxovou uličku, takže to vypadalo na dlouhou cestu k mechanikům, kterou ale vůbec nedokončil. Už to nemělo žádný smysl.

A tak se vítězem dramatické Velké ceny Ázerbájdžánu 2018 stal šťastný Hamilton. Na stupních vítězů mu dělal společnost Räikkönen, který na místo na stupních vítězů jistě nepomýšlel, když 51 kol předtím kolidoval s Oconem. Třetí místo senzačně získal Pérez. Na ázerbájdžánské stupně vítězů se vrátil po dvou letech a k dosud jedinému bodu na kontě Force India přidal dalších patnáct. Vettel bral body za páté místo, osmý Stroll získal první letošní body pro tým Williams.

  jezdec tým motor čas kol body
1. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 1:43:44,291 51 25
2. Kimi Räikkönen Ferrari Ferrari +2,460 51 18
3. Sergio Pérez Force India Mercedes +4,024 51 15
4. Sebastian Vettel Ferrari Ferrari +5,329 51 12
5. Carlos Sainz Renault Renault +7,515 51 10
6. Charles Leclerc Sauber Ferrari +9,158 51 8
7. Fernando Alonso McLaren Renault +10,931 51 6
8. Lance Stroll Williams Mercedes +12,546 51 4
9. Stoffel Vandoorne McLaren Renault +14,152 51 2
10. Brendon Hartley Toro Rosso Honda +18,030 51 1
11. Marcus Ericsson Sauber Ferrari +18,512 51 0
12. Pierre Gasly Toro Rosso Honda +24,720 51 0
13. Kevin Magnussen Haas Ferrari +30,663 51 0
14. Valtteri Bottas Mercedes Mercedes - 48 0
  Romain Grosjean Haas Ferrari - 42 0
  Max Verstappen Red Bull TAG Heuer - 39 0
  Daniel Ricciardo Red Bull TAG Heuer - 39 0
  Nico Hülkenberg Renault Renault - 10 0
  Esteban Ocon Force India Mercedes - 0 0
  Sergej Sirotkin Williams Mercedes - 0 0

Komentáře ke článku