Novinky

  • 12.12.2018 Neutral Valtteri Bottas pojede v lednu finskou Arctic Lapland Rally

  • 11.12.2018 Neutral Laurent Mekies se stane novým sportovním ředitelem Scuderie Ferrari

  • 07.12.2018 Good Francouz Hermano da Silva Ramos, 4. nejstarší žijící jezdec F1, slaví 93. narozeniny

Facebook Instagram

A tak šel čas s Fernandem Alonsem

A tak šel čas s Fernandem Alonsem

Část první: Cesta ke hvězdám

Fernanda Alonsa čeká jen poslední velká cena a svým fanouškům v F1 zamává naposled. Se závoděním ještě nekončí, ale královna motorsportu ho bude postrádat na trati i mimo ni. Španělský závodník začal jezdit v monopostech v roce 1999, v roce 2001 již závodil ve F1 za slabounký tým Minardi. Rok strávil v roli testovacího jezdce Renaultu a v roce 2003 již závodil v celkem dobrém voze Renault R23. Ještě v tomto roce poprvé vyhrál velkou cenu a dokonce už ve druhém závodě sezony stál na pole position. Reportéři mu začali nabízet mikrofon stále častěji a on měl téměř vždycky co říct.

Že má pusu patřičně prořízlou, jsme si mohli všimnout na začátku roku 2004, kdy v Monaku držel třetí místo až do chvíle, kdy se pokusil dát kolo Ralfu Schumacherovi. Skončilo to tak, že Alonso stojící vedle svého zničeného stroje ukázal (stále závodícímu) Schumacherovi na odiv svůj vztyčený prostředníček.

"Možná je barvoslepý. Chystal jsem se jej předjet v tunelu, ale když jsem byl na jeho úrovni, tak opět přidal plyn. Díky tomu jsem byl příliš široký a narazil do bariéry. Doufám, že mu odeberou na tři nebo čtyři závody superlicenci."

FIA ale mladšího bratra Michaela Schumachera nepotrestala.

Šel jsem za nimi, protože to co se stalo, nebylo normální, ale jeho příjmení má příliš velkou váhu. Pokud by jeho příjmení bylo Baumgartner, byl by nemilosrdně kritizován. Na Nürburgring by ho nepustili."


V Monze jej naštvali traťoví maršálové, když ho odmítli dostat ze štěrku zpátky na trať.

"Řekl bych, že do vás prostě nestrčí, když neřídíte červený vůz.

V roce 2005 platilo pravidlo jedny pneumatiky na jeden závod a Renault s Alonsem a Michelinem byli na koni. Jejich hlavním soupeřem byl McLaren.

Jsem první Španěl, který kdy byl v čele šampionátu a pro mladého jezdce je to fantastický pocit. Je to sen, který se stal skutečností,“ těšil se Alonso po druhém závodě sezony.

O jeho talentu již nebylo pochyb.

Je to zcela jiný jezdec než Alonso, pro mě je Alonso daleko větší talent,“ řekl tehdy Jenson Button o Marku Webberovi.

V San Marinu došlo k památné bitvě s Michaelem Schumacherem. Ferrari bylo na konci závodu evidentně rychlejší, ale Alonsův vůz byl všude tak široký, že prostě nedostal šanci dostat se vedle něj.

"Věděl jsem, že je Michael Schumacher o více jak vteřinu na kolo rychlejší než já. Jedinou mou šancí bylo udržet jej uprostřed zatáčky a jít na plyn o něco dříve, abych dostal potřebnou rychlost na rovince."

A opět se obouval do Ferrari.

Dva týmy tu podvádějí. Jedním je BAR, jak jsme mohli vidět v Imole, a druhým Ferrari, které testuje víc, než je povoleno dohodou.

Soupeření s Kimim Räikkönenem si užíval.

"Je to skvělý jezdec a já jsem velice pyšný, že s ním mohu bojovat. Je pravděpodobně nejlepším pilotem v současném závodním poli, takže soupeřit s ním je daleko lepší než s kýmkoli jiným. Znám ho od roku 1997 nebo 1998, kdy jsme spolu jezdili motokáry a vždy mezi námi panovalo přátelství bez větších problémů. Jako se všemi dalšími jezdci formule 1, ani s ním už nepřijdu moc do styku, a tak nebyl prostor si pořádně popovídat, ale stále mezi námi zůstává respekt vůči tomu druhému.


A zase to Ferrari…

"Každý bod, který jsem získal, jsem si vybojoval sám. Ve Ferrari byla vždy jednička a dvojka a pozice byly vždycky jasné. V ostatních týmech si myslím, že je to stejné. Podle mě je normální, že jezdci ve stejném týmu závodí proti sobě. Zvyšuje to motivaci. Neočekávám od svého parťáka žádné dary. Je to tak dobře."

Zároveň to u Renaultu s Briatorem začalo skřípat.

Nikdy bychom nikomu nezaplatili závratné částky, aby k nám přišel," řekl Flavio Briatore. "Neplatíme dvacet nebo třicet melounů jednomu člověku. V téhle firmě pracuje na 800 lidí a práce každého z nich je důležitá k tomu, čeho dosáhneme v neděli odpoledne. Pokud se Fernando rozhodne odejít, přivedu sem Heikkiho Kovalainena,“ vyhlásil Alonsův manažer a šéf Renaultu v jedné osobě.

"Má skvělou sezonu, propásl jen málo příležitostí vytěžit v každém závodě maximum. Vyhrát závod je jako skládanka, musíte mnoho kousků vložit na správné místo. To mnoho jezdců neumí, mimo jiné je k tomu potřeba i inteligence,“ smekl klobouk Michael Schumacher.

Získal svůj první titul, jako nejmladší jezdec v historii.

"Nejspíš si až za pár dní uvědomím, co se stalo. Již jsem stihl hovořit se španělským králem, princem a premiérem. Rád bych titul věnoval své rodině, přátelům a všem, kteří mě podporovali. Velké díky týmu, nejlepšímu ve formuli 1. Mohu říci, že jsem šampion, ale znamená to, že my jsme šampioni.

A projevily se jeho sklony k sebechvále na úkor technického personálu.

"Jsem extrémně šťastný, že jsem vyhrál šampionát s druhým nejrychlejším vozem. To se často nestává, ale já to dokázal. McLaren je o moc silnější, takže jsem více než nadšený."

"Flavio mi řekl, že tím, že jsme teď všechno vyhráli, máme prostředky na to mít dvě vítězná auta," ozval se týmový kolega Giancarlo Fisichella.

S ročním předstihem podepsal a oznámil přestup do McLarenu v roce 2007.

"Toho, co jsem chtěl v životě dokázat, jsem dosáhl letos v Renaultu a cítil jsem, že z hlediska mé kariéry byl čas na novou výzvu. Tou je zopakovat to s jiným týmem. Určitě budu smutný, až budu opouštět Renault, ale někdy se prostě naskytnou příležitosti, které jsou příliš dobré na to, aby je člověk promarnil."


V roce 2006 ale McLaren ustoupil do pozadí a sezona 2006 se stala sezonou bojů Alonso vs. Schumacher, Renault vs. Ferrari a Michelin vs. Bridgestone.

"Jsem rád, že Rossi testuje s Ferrari, protože to znamená, že tým přichází o drahocenný čas potřebný pro přípravu auta. Jen ať ho nechají jezdit. Bude to dobré, poněvadž se zvýší zájem médií. Dokud ho neuvidíme v závodě, nepoznáme jeho skutečný potenciál. Bezpochyby by to pro něj ale bylo těžké. Možná by mohl dojíždět pátý, nebo se dokonce sem tam dostat na stupně vítězů, ale to bych zvládl na motorce taky, kdybych měl trochu času se na ní připravovat,“ řekl Alonso, když Ferrari do zimních testů nasadilo šampiona dvou kol.

Emoce opět vyvřely na povrch v Itálii, kde byl Alonso penalizován za zdržení Felipeho Massy v kvalifikaci.

"Zajel jsem své kolo, aniž bych kohokoli vědomě blokoval. Miluju tenhle sport, miluju fanoušky, kteří sem jezdí, mnozí z nich ze Španělska, ale formule 1 už pro mě není sport.

"Bohužel jsou jen tři lidé, kteří si myslí, že ano, a to jsou tři sportovní komisaři.

V Monze Alonso nakonec nedojel a vítězný Schumacher oznámil ukončení kariéry.

"Zidane odešel s větší slávou než Schumacher. Je to ten nejnesportovnější a nejvíce penalizovaný pilot historie F1. Což nic nemění na tom, že je to nejlepší jezdec a byla čest proti němu závodit.

A na konci roku se projevila rostoucí nedůvěra odcházejícího jezdce vůči vlastnímu týmu. Hlavně když Renault v Číně Fisichellovi nezakázal ho předjet.

"V poslední zatáčce okruhu jsem ho předjel, pak se přede mě dostal on a já mu manévr zase vrátil. Bylo to riskantní, do konce zbývají už jen dva závody.

Věřím, že se tým snaží dělat maximum. Postavil pro mě skvělý vůz, loni mi dopomohl k titulu mistra světa. Renault podává neuvěřitelné výkony v každém závodě. Držíme se na úplné špici v obou pohárech. Jak už jsem řekl, vůz máme skvělý, jen mám občas pocit, že jsem na trati sám, bez pomoci. V Indy a v Číně pro mě mohl tým udělat víc. Všechny z Renaultu samozřejmě boj o titul velmi zajímá, zdá se mi ale, že je pro ně důležitější Pohár konstruktérů."


Alonso ale druhý titul beztak vybojoval a týmu pak patřičně poděkoval.

"Děkuji, moc vám všem děkuji za vaši tvrdou práci. Všichni jsme dvojnásobnými mistry. Společně jsme to dokázali. Je to úžasné. Díky vám jsem měl skvělé motory, loňské desetiválce i letošní osmiválce byly výborné. Za celé dva roky mě motor zradil pouze letos v Monze. Když se ohlédnu zpět, připadá mi to až trochu zvláštní. Měl jsem super motor a vynikající vůz, také jsem se snažil vždy jet  co nejlépe. Oba tituly jsme získali především díky vám a vaší tvrdé práci zde ve Viry a v Enstone. Děkuji vám všem."

Komentáře ke článku