Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

A tak šel čas s Fernandem Alonsem

A tak šel čas s Fernandem Alonsem

Část druhá: Peklo u McLarenu

Ve druhé části našeho ohlédnutí za kariérou a výroky Fernanda Alonsa se dostáváme do jeho nejkontroverznějšího období. Velmi mladý Španěl, dvojnásobný mistr světa, opustil Renault, kde mu jeho manažer Flavio Briatore vytvářel domovskou atmosféru. Ze dne na den se ocitl v britském McLarenu, pod přísným dozorem Rona Dennise (což se projevilo i na zcela novém sestřihu) a stojíc proti ze dne na den lepšímu Lewisi Hamiltonovi, britskému odchovanci McLarenu a Mercedesu.

Zde je vhodné uvést, že za celých 17 sezon se pouze jednou stalo, že Alonso získal pro svůj tým méně bodů než jeho kolega. V roce 2015 se to povedlo Jensonu Buttonovi. V roce 2007 měl Alonso stejně bodů jako Lewis Hamilton a v tabulce je na horším místě pouze kvůli nižšímu počtu lepších umístění. Ze stejného důvodu byl v roku 2001 u Minardi za zapomenutým Brazilcem jménem Tarso Marques. Pojďme už ale do roku 2007.

"Jestli se to, co je na papíře, ukáže také na dráze, pak budeme mít velmi dobré auto," řekl Španěl. "Jsem více ambiciózní. V poslední době jsem chtěl s testy začít později, ale teď je to jako bych byl ve formuli 1 nový, chci jezdit hned."

A Lewis Hamilton?

"Jsem realista, chci závodit s nejlepšími, ale muž vedle mě je zrovna ten nejlepší. Má o hodně víc zkušeností s formulí 1, ví, co auto potřebuje. Je lepší držet se zpátky a říct si: OK, on bude jedničkou, on bude tím měřítkem. Musím zabrat a stáhnout ztrátu."

Hamilton byl od prvního závodu sezony nečekaně rychlý, ale Alonso si s tím ještě nedělal hlavu.

"Ano, byl to skvělý souboj, vypadá to, že si je v Austrálii vždy užívám," řekl obhájce titulu. "Pamatuji si, že tu Fisichella v roce 2005 vyhrál. S Trullim to bylo těžké, v Monaku vyhrál a má větší počet umístění na stupních vítězů než já. Takže nesouhlasím, že Lewis je ten nejrychlejší, s kým jsem jezdil.


V Malajsii Alonso poprvé vyhrál za McLaren, jenže média (ve F1 převážně britská) ještě více nadchly druhé místo a rychlost nováčka Hamiltona.

"Vcelku pochopitelně vládne kolem Hamiltona nadšení, a oprávněně, ale Fernando odvedl práci světového šampiona," řekl šéf týmu Martin Whitmarsh. "Hodně nám všem pomohl, motivuje celou organizaci. Myslí na práci svou a všech ostatních. V Malajsii odvedl fantastickou práci."

A začalo to vřít. V Bahrajnu se to ještě svedlo na techniku, ale v Barceloně Hamilton Alonsa regulérně porazil.

Dělal chyby, míjel neustále vrchol první zatáčky," řekl Jackie Stewart po VC Španělska. "Udělal tři velké chyby, moc tlačil na pilu, po první chybě měl ubrat. Místo toho je kupil.

Psalo se, že Alonso pro sebe žádá všechny testovací dny na okruhu Paul Ricard. Nakonec ale zůstal doma.

Možná byl Lewis plánován pro test, možná ne," řekla mluvčí McLarenu. "Výběr jezdců pro testy se mění s ohledem na engineering termíny. Myslím, že se kolem toho dělá příliš velký povyk ."

U Renaultu mezitím ztrátu Alonsa kvantifikovali na 0,3 sekundy na kolo.

"Dá se to vyhodnotit, a my jsme tak učinili," řekl Pat Symonds. "Je to statistická analýza, která nám říká, že tam jsou tři desetiny vteřiny."

V Monaku Hamilton vedl závod, ale dostal "alternativní strategii", jednu výměnu pneumatik navíc, prý aby McLaren pokryl možný výjezd safety caru. Alonso vyhrál, ale za mediálního hrdinu byl opět Hamilton, jenž lakonicky poznamenal, že má na voze číslo 2, čímž bylo řečeno všechno.

V Kanadě a v USA vyhrál Hamilton a dostal se do čela šampionátu.

"Už od začátku jsem se necítil úplně v pohodě. Mám britského kolegu v britském týmu, a odvádí skvělou práci, veškerá podpora a pomoc jde jemu, už od začátku jsem to tak vnímal,“ žaloval Alonso.


Okamžitě se začalo spekulovat, že Alonsovi takové podmínky nevoní a na konci sezony zdrhne do BMW, Toyoty nebo kamkoliv jinam. Před VC Maďarska se ani nezúčastnil tiskovky. A tato velká cena zůstane navždy v paměti. Klubko strategií, polopravd a obvinění se rozmotává těžko, připomeňme si jen to zřejmé.

Alonso po výměně pneumatik před posledním kolem kvalifikace ne a ne odejet od mechaniků, kteří tak nemohli přezout Hamiltona, jenž pak nestihl vjet do svého závěrečného kola. Alonso získal pole position, ale vstoupila do toho FIA, odsunula ho na šesté startovní místo a závod vyhrál Hamilton.

Alonso se pak odvolával na tým…

"Při prvních zastávkách mě tým držel 40 vteřin," řekl Alonso s tím, že je to zcela běžné. "Kvůli provozu a tak. A pak ten problém s botičkou. Mohlo to být tak 50 vteřin. Dostal jsem se úplně mimo schéma. Ocitl jsem se pak v nepříjemné pozici ohledně provozu. Proťal jsem startovní čáru tak dvě vteřiny před koncem kvalifikace, i z mé strany to bylo jen tak tak. Jak Ron řekl, vše se dostalo trochu mimo kontrolu."

... a na odpočet.

"Nechcete slyšet o odpočtu, o kterém vám Ron Dennis už říkal, to je ta neshoda!“ zlobil se Alonso na tisk.

"S Lewisem jsme si včera promluvili, já nemám problém s ním, on ho nemá se mnou," řekl obhájce titulu. "Snažíme se pochopit, proč se nás média snaží dostat do nějaké vzájemné bitvy, protože to není pravda.

Týmu dávám všechno. Když jsem přišel v prosinci, pamatuji si na vůz, který jsem řídil, a také na výsledky týmu v roce 2006. Nyní jsem posunul McLaren o půl vteřiny, šest desetin, tak nějak, a nevidím, že bych dostal za to něco zpátky.


A do toho ještě vypukla špionážní aféra. Policie zajistila emaily, ve kterých testovací jezdec Pedro de la Rosa a Alonso diskutují o informacích získaných McLarenem od člověka z Ferrari. Alonso před Světovou radou motorsportu svědčil proti McLarenu výměnou za beztrestnost. Následně byl McLaren diskvalifikován z Poháru konstruktérů a dostal největší pokutu v historii motorsportu, rovných 100 milionů amerických dolarů. Náladě v týmu to rozhodně nepomohlo.

"Je hloupé, že si někdo myslí, že bych vypovídal jen proto, abych tím poškodil tým. Ublížil bych tím hlavně sobě. Nesmíte zapomenout, že bojuji o titul. Bylo naší povinností říct, že jsme s tím také měli něco společného. Nebyla jiná možnost. Doufám, že to všichni pochopí."

Jezdci bojovali mezi sebou i s Kimim Räikkönenem o vítězství a mistrovský titul a ne vždy se to obešlo bez tvrdých soubojů na trati a skuhrání mimo ni.

"Náš vztah s Alonsem je velmi chladný, a to je ještě mírně řečeno," přiznal Dennis. "Alonso je přesvědčen, že naše politika rovného zacházení s jezdci není v souladu s jeho statutem světového šampiona. Opíral to o zkušenosti a přidanou hodnotu, kterou do týmu přivedl. Jsou tak velké, že by měl mít výhodu."

Nervy napnuté k prasknutí vedly k chybám. McLaren měl jezdecký titul prakticky v kapse, s jedním nebo druhým jezdcem, jenže Alonso havaroval v Japonsku…

"O tomto šampionátu už nepřemýšlím, byl rozhodnut mimo trať.

… a Hamilton zůstal v Číně uvězněn ve štěrkovém kačírku vedle nájezdu do boxové uličky.

"Očekával jsem mnohem víc, my všichni jsme očekávali mnohem víc. Zvenčí dělá stáj úplně jiný dojem: vážného, ale velmi profesionálního týmu. Když jsem přišel, byl jsem už dvojnásobný šampion, vylepšil jsem vůz tak moc, jak jen to šlo. Loni měli problémy dostat se do poslední části kvalifikace a tento rok se stanou mistry, a pravda je taková, že se mnou nezacházeli moc dobré. Nebylo hodné dvojnásobného šampiona, pouze obyčejné."


Jezdci McLarenu stále vedli šampionát, Hamilton s bodovým náskokem před Alonsem a třetím Räikkönenem. Při posledním závodě sezony na McLaren dohlížel španělský zástupce FIA, tak špatná byla atmosféra uvnitř týmu. Pekelnou Alonsovu sezonu nakonec rozhodla kvalifikace na VC Brazílie. Po startu až ze čtvrtého místa dojel třetí, vedoucí Massa před sebe pustil Räikkönena a ten se stal mistrem světa. Hamilton po startu prohrál souboj s Alonsem, ve stresu na volantu zmáčkl nesprávný knoflík a propadl se na chvost pole.

"Především bych chtěl pogratulovat Kimimu. Mnohokrát jsem řekl, že kdo získá v posledním závodě více bodů, zaslouží vyhrát. Každý z nás měl tuto sezonu lepší a horší chvilky. Kimi si to zaslouží, ještě jednou gratulace,“ uzavřel sezonu Alonso.

"Je to skutečný šampion, v každém slova smyslu, výjimečný jezdec. Skutečně oceňuji jeho sportovní přístup. Ztratil titul kvůli bodu a myslím, že to nebyla jeho chyba. Myslím, že to bylo důsledkem špatného vedení jezdců,“ smekl před Alonsem Luca di Montezemolo.

Alonso se vrátil domů, do Renaultu. Nebyl to ale silný Renault, jaký opouštěl v roce 2006. V roce 2007 jezdil jen lepší střed pole. Říkalo se, že Alonso se takto rozhodl, protože pouze Briatore mu byl ochoten dát smlouvu, která mu za rok nebo dva umožní přestup do Ferrari…