Novinky

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

Facebook Instagram

Velká cena Ruska se již nevrátí

Velká cena Ruska se již nevrátí

FIA omezila ruské závodníky

Ozvěna střelby a výbuchů na Ukrajině se donesly i do světa motorsportu. Dotkla se kalendáře velkých cen F1, jezdce Nikity Mazepina i jeho týmu Haas, jakož i závodníků v jiných sériích pod dohledem Mezinárodní automobilové federace.

Formule 1 v maximální stručnosti oznámila, že zrušena už není pouze letošní Velká cena Ruska. Zrušená byla Velká cena Ruska obecně. Letos se přitom mělo naposled jet na okruhu v Soči. Jen v létě loňského roku bylo oznámeno, že počínaje sezonou 2023 se velká cena přestěhuje na okruh Igora Drive ležící v blízkosti Petrohradu. Smlouva byla zrušena a F1 v příštích letech Rusko určitě nenavštíví. Je jasné, že mnozí sponzoři a pořadatelé z jiných zemí by nechtěli mít nic společného se sportem, který má obchodní vztahy s Ruskem.

Na stole byl i návrh zákazu startu všem závodníkům s ruskou nebo běloruskou licencí. Ten Mezinárodní automobilová federace nepřijala, ale jezdci se mohou z mezinárodní scény vyloučit sami. O licenci přijdou, pokud by měli problém s vyjádřením podpory Ukrajině ze strany FIA, pokud by prezentovaly ruské/běloruské národní symboly na veřejnosti nebo prostřednictvím sociálních médií, nesouhlasili s tím, že během závodních víkendů za žádných okolností nebude hrát ruská/běloruská hymna. A v neposlední řadě i pokud u nich bude pozorován byť sebemenší náznak podpory ruských/běloruských aktivit na Ukrajině. Za těchto podmínek smějí závodit, avšak nikoli pod národní vlajkou, ale pod vlajkou FIA.

Ruský autoklub již opatření nazval diskriminačními. Prý jdou proti zásadám sportování, které má lidi učit jednotě a míru. Nedokážeme odhadnout, zda prezident autoklubu mohl svá slova myslet vážně.

Ještě než se FIA ​​rozhodla, ozval se Daniil Kvjat, aby ruským závodníkům nezakázala účastnit se závodů. V jeho odkazu najdete, že doufá v nalezení mírového řešení situace na Ukrajině, že ho děsí konflikt bratrských národů a že o budoucnosti lidstva by neměly rozhodovat armády. Nenajdete v něm odsouzení agrese nařízené ruským prezidentem.

Návodu FIA se však nebude držet Spojené království. To oznámilo, že na jeho území nebude závodit žádný jezdec s ruskou nebo běloruskou licencí. Tím se dostáváme k týmu Haas, jelikož jeho jezdec, Nikita Mazepin, se nebude smět zúčastnit VC Velké Británie. Pokud si tedy udrží místo, beztak za něj bude muset být připravena náhrada. Spojené království přitom nemusí být poslední, které se odhodlalo k tomuto kroku. Další země možná prostě ruskému občanovi odmítnou udělit víza.

V poslední den testů v Barceloně Haas narychlo stáhl ruskou vlajku. Foto: Haas

Vzhledem k zákazu ukazování ruských národních symbolů bude muset Haas určitě změnit barevný design svého vozu. Když byl loni zákaz kvůli dopingovým skandálům ruských sportovců, Haasu ještě prošly barvy ruské vlajky, seřazeny jako na ruské vlajce, ale ne ve tvaru ruské vlajky. Dnes by to už nejspíš neprošlo. A i kdyby ano, Haas přijde o všechny neruské sponzory. A hlavně, týmovou pokladnu od jeho vzniku každý rok plní Haas Automation, americká společnost vyrábějící obráběcí stroje. V současné situaci nepřipadá v úvahu, že bude její jméno na voze s ruskou vlajkou, nebo s čímkoli podobným ruské vlajce.

A tak je pravděpodobné, že Haas se zcela odstřihne od Ruska. To znamená od titulárního sponzora Uralkali i od ním podporovaného Mazepina. Určitě nepomáhají zvěsti, že Dmitrij Mazepin, majitel firmy a otec závodníka, má prý dobrý osobní vztah s ruským prezidentem.

Zdroj: Racer, FIA, úvodní foto: Haas