Novinky

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

  • 29.04.2024 Neutral Rozhodnutí o změně bodovacího systému bylo odloženo

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

Facebook Instagram

Další z kontroverzních kroků FIA

Další z kontroverzních kroků FIA

Provinění neprovinění, penalizace nepenalizace.

Jako již několikrát v minulosti i v Japonsku ovlivnila FIA závod svým kontroverzním rozhodnutím. Ředitel závodu a technický delegát FIA Charlie Whiting jakoby ztratil cit pro situace, jakkoli je jeho přínos pro sport nepopiratelný. Ve Velké Británii nechal nesmyslně odstartovat závod, ačkoli na startu byl nepohyblivý Sato, aby vzápětí nechal vyjet safety car, který má v drtivé většině případů vliv na strategii (a nebo třeba už jenom proto, že pomalá jízda formulím nesvědčí).

V Japonsku Alonso předjel Christiana Kliena tak, že probrzdil před šikanou a Španěl si tak zkrátil trať. Pustil před sebe Kliena, aby neriskoval penalizaci, ovšem okamžitě se pověsil za jeho zadní přítlačné křídlo, aby jej vzápětí předjel zpět.

Když na něj Alonso najel náskok sedmi vteřin a bojoval o pozici s Michaelem Schumacherem, pustil Kliena z nařízení FIA před sebe.

"To jej stálo devět vteřin," řekl Flavio Briatore o rozhodnutí, se kterým nebyl Renault spokojen.

Jakkoli bylo Alonsovo počínaní ne zcela fér vzhledem k situaci, komisaři tím, že počkali až do doby, kdy měl Alonso velký náskok, který musel odevzdat, ovlivnili závod. Jak moc, zůstává otázkou, Alonso v cíli na druhého Fisichellu ztrácel 16 vteřin. Na celkové situaci v boji o titul by se nejspíš nic nezměnilo, ale podobných přehmatů  by se měla FIA vyvarovat.

Přehmatem je mj. i skutečnost, že pustit před sebe jezdce za sebou, případně toho, nad kterým jsem získal nefér výhodu, je penalizace, kterou pravidla neznají. Pokud komisaři usoudili, že si Alonso nepočínal správně, měli mu udělit drive through penalty a nikoli šachovat s pořadím. Pokud přišel Alonso jen o devět vteřin, může být rád, jsou-li komisaři přesvědčeni o tom, že se provinil proti pravidlům.

Směšné na celé situaci je, že Charlie Whiting ještě během závodu změnil názor a že pouštět Kliena před sebe nebylo nutné. Škoda již ale byla napáchána. FIA se poté omluvila.

Možná by to chtělo změnu na postu sportovních komisařů a ředitele závodu...