Novinky

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

  • 29.04.2024 Neutral Rozhodnutí o změně bodovacího systému bylo odloženo

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

Facebook Instagram

Rozhovor se Sebastianem Vettelem

Rozhovor se Sebastianem Vettelem

Bezprostřední pocity novopečeného šampiona Formule 1.

Sebastian Vettel v infarktové Velké ceně Brazílie dotáhl tažení sezónou 2012 do úspěšného konce a stal se nejmladším trojnásobným mistrem světa Formule 1.

Krátce po dojetí do cíle Vettel zamířil na narychlo uspořádaného setkání s novináři. Jelikož totiž neskončil na stupních vítězů, nezúčastnil se oficiální tiskové konference.

Otázka: Už jste svůj úspěch vstřebal?

Sebastian Vettel: "Ne. Ještě jsem popravdě neměl žádný čas pro sebe, je velice těžké najít správná slova, zejména po dnešním závodě - co se mohlo pokazit, to se pokazilo. My jsme tomu však nepřestávali věřit, místo toho být naštvaný a frustrovaný, představte si, že jste ve čtvrté zatáčce v protisměru. Vypadalo to, že na mě pojede spousta aut, tak jsem uvolnil brzdu, jak kolem mě všichni projížděli, přidal se k nim a snažil se jet z kopce dolů a vyhnout se autům jízdou pozpátku.

Udrželi jsme poškození auta v mezích, viděli jsme, že za sucha jsme rychlost neměli a byli jsme pomalí na rovinkách, což ostatním usnadnilo předjet nás a nám ztížilo předjet někoho jiného. Pak jsme přišli o vysílačku, zastavili ve špatnou chvíli, nasadili suché pneumatiky, když začalo pršet, pak přechodné nebyly připravené, protože jsme neměli vysílačku, pak nás zastihly mokré podmínky.

Naštěstí jsme měli rychlost, ztrátu na tempu auta můžete dohnat, když jedete jiné stopy a děláte jiné věci než ostatní, pak dojet domů za safety carem, samozřejmě jsem v tu chvíli nevěděl, jestli to stačí. Pár kol před tím mi bylo řečeno, že je to dobré, ale pak jsem viděl nehodu Nica (Hülkenberga) a (Lewise) Hamiltona a věděl jsem, že Fernando (Alonso) byl vpředu a oni byli před ním, takže jsem nevěděl, když vám pak řeknou (že to stačí), je to úžasné, ale kluci neslyšeli mojí odpověď, protože vysílačka nefungovala.

Ještě jsem plný adrenalinu, dnes to byl neuvěřitelný závod, těžší pro nás, nejen pro ostatní, podmínky a poškozené auto, přijít o vysílačku v podmínkách, kdy je komunikace klíčová, brzká zastávka, nepřipravené pneumatiky. Vy jste si užili svou show a my jsme museli opravdu bojovat až do konce."

O: Co pro vás znamená být nejmladším trojnásobným šampionem?

SV: "Je těžké najít ta správná slova. Myslím, že jsou dva lidé, kteří to zvládli přede mnou, samozřejmě musíte být ve správný čas na správném místě, ale já také věřím, že je každý svého štěstí strůjcem a dopracuje se k tomu, co přijde. Myslím, že jednou ze skvělých věcí ve Formuli 1 je, že můžete porovnat svůj čas, svou éru s dobou před deseti, dvaceti, třiceti, čtyřiceti lety.

Časy se změnily, ale měnit se budou dál, protože tak to chodí, když se podíváte po světě, spousta věcí se změnila ve světě, v každodenním životě... Nevím, co na to říct.

Jsme tady v Sao Paulu, kde se narodil, odkud pocházel a kde byl pochován Ayrton Senna a přijet sem a potřetí vyhrát šampionát, opravdu nevím, co k tomu říct.

Musím vyjádřit velké poděkování všem v týmu, vám to zní jako standardní fráze a my jsme někdy kritizováni za opakování stejných vět, já si připadám jako jeden z kluků v týmu. Nepřipadám si více nebo méně důležitý, protože řídím auto. To, čeho jsme dnes dosáhli, kvůli tomu jsme pracovali už od té doby, co jsem k týmu přišel. Za celý rok jsme odvedli obrovské množství práce.

Zítra bude po sezóně a kluci už jedou naplno na voze RB9 a příštím roce. Nemůžete si dovolit polevit a já jsem samozřejmě ve velice, velice pohodlné pozici v porovnání s řadou kluků v týmu, ale tuhle práci neděláte, můžou být někteří, ale všichni kluci v garáži a vím, že i v továrně, tuhle práci neděláte, protože by vás zajímalo, co je napsáno na šeku na konci měsíce, tuhle práci děláte, protože milujete motorsport, Formuli 1.

Včera jsem klukům řekl, jsem nervózní? Já řekl ano, jinak co tady dělám. Kdybych nebyl, proč jsem tady? Jsem nervózní pokaždé, takže jsme na to zvyklí, když zhasnou světla, jsme připraveni a ve střehu. Dnes jsme měli spoustu situací, ve kterých musíte být soustředění, jinak se to pokazí.

My jsme se soustředili celou dobu, zůstali jsme sami sebou po celí rok, i když někteří dělali věci, o kterých my bychom nikdy neuvažovali, není v našich rukou o tom moc psát a komentovat to, my musíme udělat všechno proto, abychom udělali svou práci.

Řekl jsem to už mnohokrát, někdy lidé hlasitě podporují Alonsa, Rosberga, Schumachera, o to ale nejde, vy jste jedním z nich a je ctí závodit před spoustou diváků. A když máte šanci, kterou jsme my měli dnes, užijete si to daleko víc, za takových situací, jako je tato, je ale tak snadné ztratit koncentraci.

Vyhráli jsme v roce 2010, 2011 a jeden velice chytrý člověk mi říkal, že nejtěžší je vyhrát poté, co už jste jednou vyhráli, pozornost se upíná na vás, jste pod tlakem, soustředíte se spíš na to, jak vyhrát znovu, než na ty malé krůčky. Proto se snažím neustále pamatovat na to, že je to jiný den, jiný závod, snažím se si to užít a je to dobré."

O: Co se stalo při té nehodě v prvním kole?

SV: "Start byl docela dobrý, byl jsem docela spokojený, pak jsem to trochu uspěchal s KERSem a až do první zatáčky jsem ho nemohl použít, byl jsem vedle Marka (Webbera) a on se na mě namáčkl, takže máte stále horší a horší úhel. Pokud jste tvrdohlaví a míříte na apex, všichni zatočí a vy můžete přijít o přední křídlo.

Já jsem musel zvolnit, podřadit na jedničku a všichni na vnějšku využili své rychlosti a já o ty pozice přišel. Ve čtvrté zatáčce jsem byl bezdůvodně trefen, myslím, že někdo, Bruno (Senna), zřejmě s někým bojoval, už od začátku zaváděcího kola pršelo, klouzalo to a on na to možná zapomněl. Byla to stejná věc, jako jsem řekl o první zatáčce, úhel se zužuje a já byl tím vozem, o který on zabrzdil, což nám nepomohlo."

O: Byl tohle váš nejtěžší titul a je tak zaslouženější?

SV: "Myslím, že je to vždycky těžké, protože se nakonec porovnáváte s něčím, co se stalo v minulosti a není to v hlavě tak čerstvě, jako tenhle. Nicméně, byla to pro nás velice těžká sezóna, na trati i mimo ni. Sezóna, ve které byl každý chvíli nahoře, chvíli dole, ale jak už jsem zmínil, my jsme si neustále připomínali a nadále se starali o sebe a to rozhodlo.

Myslím, že pro nás a pro mě jde o to být spokojený s tím, co vidíte zrcadle, sami se sebou, proč se snažit hrát si na někoho jiného, víte, že když lžete, lžete sami sobě.

Bylo to těžké, protože se někteří snažili udělat všechno, co bylo v mezích i mimo ně, aby nás porazili, to množství otázek, kterým jsme čelili, věci, se kterými jsme se museli vypořádat během sezóny, klíčem bylo zůstat sami sebou a to rozhodlo.

Já nejsem svatý, udělal jsem chyby jako všichni ostatní, ale já jsem byl vychován tak, abych byl upřímný, když udělám něco špatně. Ve třetí části kvalifikace jsem tlačil příliš tvrdě a překročil jsem hranici, takže to nebylo perfektní a já nemám problém to přiznat. Takhle jsem byl vychován a také věřím, že to je důvod, proč jsme nakonec uspěli."

O: Je další výzvou získat titul v jiném týmu?

SV: "Chci si užít to, co je teď. Pokusil jsem se vám vysvětlit, že pro celý tým je nejdůležitější přítomnost, nechci se nechat unést tím, co bude v příštím roce nebo v příštích letech, chci si užít dnešní večer a uvidíme, jak dlouho... V určité fázi musíte dobít baterky, vrátit se na další sezónu v dobré formě.

Já jsem s týmem, mám s nimi kontrakt do roku 2014, jsem velice spokojený s tím, čeho jsme dosud dosáhli a tenhle příběh ještě neskončil. Jsem velice šťastný a neuvěřitelně oddaný tomu vydat ze sebe v příštích letech všechno, co mám, v tuhle chvíli nevidím důvod vidět se v jiném týmu nebo s někým jiným.

Jsem velice šťastný v pozici, ve které jsem a to, čeho jsme dosáhli, je neuvěřitelné... Christian pustil vysílačku a zmínil jména, která dosáhla podobných úspěchů a zapomněl na (Alaina) Prosta. Mně vysílačka nefungovala, takže jsem mu to nemohl říct! On zmínil všechny kromě Prosta, ten měl čtyři tituly!

Byla to těžká sezóna, sedm různých vítězů v sedmi různých závodech, vzestupy a pády pro každého. Už tehdy jsem věděl, že každá pozice, každý bod se bude počítat. Nakonec to bylo těsnější, než jsme doufali, ale v určité fázi lidé nezmiňovali nás, když se mluvilo o titulu.

Bylo důležité, abychom tomu neustále věřili a my jsme od začátku sezóny bojovali se svým vozem, vozem, který nebyl podobný tomu loňskému. Nemohl jsem využít své triky nebo svého stylu, aby to fungovalo, abych to ovlivnil, neměl jsem dost dobrou stabilitu na zadní nápravdě, abych mohl pracovat s brzdami a dostat auto do zatáčky, na apex, vyzkoušeli jsme všechno a myslím, že jsem v určité fázi udělal krok, který byl dost velký a ve správném směru, takže mi to umožnilo dělat více to, co preferuji.

A pak nám to přirozeně začalo hrát do karet, získali jsme na rychlosti, byli jsme konkurenceschopnější a v lepší pozici. V některých závodech to bylo těžké, nebyla to hračka, samozřejmě každý ztratil na stabilitě a přítlaku.

My jsme byli neustále proti tomu, soustředili jsme se na každičký krok, snažili jsme se pracovat na autě, občas jsme se vydali špatným směrem, zaplatili jsme za to a možná se naučili příliš sami sebe nemást. Člověk dělá chyby a učí se z nich a auta se zlepšují."

O: Byl tohle nejtěžší závod vaší kariéry?

SV: "Já to řekl do vysílačky, ale vy jste to neslyšeli, řekl jsem, že to rozhodně byl ten nejtěžší závod. Nejen, že být v boji o titul znamená, že to není procházka růžovým sadem, podívejte se, co všechno se pokazilo. Dost těžké je už to, když se rozbije rádio, jakékoli okolnosti, které potřebujete prodiskutovat, pak nás roztočili a auto bylo poškozené, v první kole jsme byli zoufale poslední a vrátili jsme se, podmínky se neustále měnily, udělali jsme zbytečnou zastávku, což nás stálo 20-22 sekund a o kolo později jsme museli zajet znovu do boxů, když začalo pršet.

I přesto jsme skončili šestí, takže to byl stále velice dobrý výsledek. V některých závodech bychom byli šťastní, kdybychom skončili šestí, můžeme s tím být velice spokojení a on to byl poslední závod, který rozhodoval o titulu a vyšlo to nám, takže už není moc, co dodat."