Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Ricciardo má rekord i pole position

Ricciardo má rekord i pole position

VC Monaka – kvalifikace

Red Bull Racing měl v monacké kvalifikaci v akci pouze jediný vůz. S ním si ovšem Ricciardo vyjel postavení v čele startu a fantastický kvalifikační rekord 1:10,810. Verstappen to vše jen smutně pozoroval, protože po nehodě v poledním tréninku se nepodařilo dát jeho auto dohromady.

Rudí býci byli obecně považováni za favority. Hojně se však diskutovalo o tom, zda poměr sil nezvrátí tajemný „kvalifikační režim“ Mercedesu a Ferrari.

Otazník visel také nad Verstappenem, jenž v závěru třetího tréninku havaroval v pasáži u bazénu. Nejprve ohledně zvládnutí opravy převládal optimismus, s odhalováním rozsahu škod ovšem postupně vyprchával. Musela se vyměnit i převodovka, což automaticky znamenalo posun na roštu o pět míst zpět. Sen o dvou red bullech v první řadě se tak rozplynul. Šedá eminence rakouské ekipy Helmut Marko obvinil v přestávce mezi oběma seancemi ze zavinění bouračky Sainze, který údajně vjel Nizozemci do stopy.

Max Verstappen kvalifikaci jen přihlížel 

Úvod první fáze patřil druhému sledu. Jenže časy Hartleyho (1:13,8), Gaslyho (1:13,8) a Magnussena (1:13,9) nechaly protagonisty v klidu. Z nich Vettel zaznamenal 1:13,2 a Hamilton 1:13,3. Pozornost se však spíše soustředila do boxu Red Bullu, kde se mechanici pokoušeli ze všech sil zprovoznit Verstappenův vůz. Pohled na pilota, apaticky postávajícího bez přilby a nálady, nicméně nevěstil nic dobrého. Jeho parťák zajel bez větší námahy impozantních 1:12,0. Na druhou příčku se posunul Räikkönen (1:12,7), stěžující si na blokující mercedes.

Kromě Verstappena to měli řádně nahnuté Hartley, Ericsson, neustále na něco žehrající Stroll a Magnussen. Jak se později ukázalo, spasit se nedokázal ani jeden z nich. V pásmu ohrožení se dočasně pohyboval i Bottas. Z průběžné třinácté pozice se v jedné chvíli ocitl na sestupové šestnácté. Senzace se ovšem nekonala, druhým pokusem poskočil až na třetí místo za Ricciarda a Vettela.

Odhad ze třetího tréninku, že to ve druhé části kvalifikace nikdo nezkusí na ultraměkkých gumách, se ukázal jako mylný. Vyrukovali na nich Bottas a Hamilton. Ricciardo se dostal časem 1:11,4 do jiné dimenze a Vettel na něj ztrácel jen dvě desetiny. Räikkönenův kvalifikační rekord z loňského roku tak vzal podle očekávání zasvé. Jeho vlastník se ho ovšem nehodlal tak lehce vzdát a Australanovi se přiblížil na rozdíl pouhých čtyř setin sekundy.

Sázka na ultrasofty stříbrným šípům nevyšla. Ani jedno auto se na nich nedokázalo probít do první desítky a tak následoval pokorný návrat k většinové volbě. Vypjatou situaci oba jezdci s přehledem vyřešili a postoupili. To neplatilo pro Hülkenberga, Vandoornea, Sirotkina, Leclerka a Grosjeana, kteří se museli spokojit s umístěním na jedenáctém až patnáctém místě.

Ve finálovém rozstřelu se tak představili Ricciardo, Räikkönen, Vettel, Hamilton, Bottas, Ocon, Pérez, Alonso, Sainz a Gasly. Dosud nevýrazné mercedesy byly náhle jako postříkané živou vodou. Hamiltonovi změřili 1:11,3, Bottasovi 1:11,4. Jenže Ricciardo měl tuto sobotu obuté sedmimílové boty. Skokově se zlepšil na těžko uvěřitelných 1:10,8. Vettel a Räikkönen se vklínili mezi duo Mercedesu, rozestupy ale byly minimální. Čekalo se na závěrečnou rundu. 

Největší odpor kladl Ricciardovi Sebastian Vettel 

V ní zaútočili Hamilton a Vettel. Ani jednomu to nevyšlo, byť obhájce titulu byl absolutně nejrychlejší v prvním sektoru. Nakonec na něj zbylo až místo ve druhé řadě vedle Räikkönena. Dobrou formu Force Indie potvrdili šestý Ocon a devátý Pérez.

Ricciardo (na titulním snímku s Jackiem Stewartem) si v Monaku vybojoval už své druhé pole position. A nyní se bude usilovně snažit vytěsnit z paměti vzpomínky na ročník 2016, kdy o tuto výhodu a téměř jisté vítězství přišel hrubou chybou během zastávky v boxech.

 

p. jezdec tým motor Q1 Q2 Q3 kol
1. Daniel Ricciardo Red Bull TAG Heuer 1:12,013 1:11,278 1:10,810 17
2. Sebastian Vettel Ferrari Ferrari 1:12,415 1:11,518 1:11,039 21
3. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 1:12,460 1:11,584 1:11,232 22
4. Kimi Räikkönen Ferrari Ferrari 1:12,639 1:11,391 1:11,266 22
5. Valtteri Bottas Mercedes Mercedes 1:12,434 1:12,002 1:11,441 25
6. Esteban Ocon Force India Mercedes 1:13,028 1:12,188 1:12,061 27
7. Fernando Alonso McLaren Renault 1:12,657 1:12,269 1:12,110 26
8. Carlos Sainz Renault Renault 1:12,950 1:12,286 1:12,130 28
9. Sergio Pérez Force India Mercedes 1:12,848 1:12,194 1:12,154 23
10. Pierre Gasly Toro Rosso Honda 1:12,941 1:12,313 1:12,221 29
11. Nico Hülkenberg Renault Renault 1:13,065 1:12,411   22
12. Stoffel Vandoorne McLaren Renault 1:12,463 1:12,440   19
13. Sergej Sirotkin Williams Mercedes 1:12,706 1:12,521   19
14. Charles Leclerc Sauber Ferrari 1:12,829 1:12,714   20
15. Romain Grosjean Haas Ferrari 1:12,930 1:12,728   21
16. Brendon Hartley Toro Rosso Honda 1:13,179     12
17. Marcus Ericsson Sauber Ferrari 1:13,265     11
18. Lance Stroll Williams Mercedes 1:13,323     10
19. Kevin Magnussen Haas Ferrari 1:13,393     12