Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Před VC Maďarska 2018

Před VC Maďarska 2018

Dvanáctá velká cena 69. ročníku mistrovství světa F1

Ferrari má tady možná šanci na reparát za zpackaný Hockenheimring. Na tradičně rozpáleném okruhu u Budapešti budou hrát klíčovou roli kvalifikace a start.

Historie okruhu

Pro českého fanouška je návštěva Hungaroringu stále nejlevnější možností, jak se podívat na velkou cenu F1. Okruh už neleží za železnou oponou, ale patří dnes k nejdéle „sloužícím“ tratím v seriálu.

Premiérová VC Maďarska F1 1986 prorazila jeden z prvních otvorů v pověstné železné oponě. Nový okruh nicméně nebyl považován za příliš povedený a také prodělal v průběhu let několik úprav (1989, 1997, 2003). Rekordmanem Hungaroringu, pokud jde o počet vyhraných velkých cen, je Lewis Hamilton. Uspěl zde pětkrát.

Při premiéře v roce 1986 musel být závod dokonce o kolo zkrácen, jak je trať pomalá. Dvě úpravy v letech 1989 a 2003 ji alespoň trochu zrychlily. V roce 1986 jel vítěz Nélson Piquet průměrnou rychlostí 151,804 km/h, zatímco loňský vítěz Sebastian Vettel dosáhl průměru 184,386 km/h.

Maďarský okruh se podobá spíš Monaku než současným moderním autodromům. Hlavním cílem všech týmů je dosáhnout na trati se 14 zatáčkami a jedinou rovinkou co největšího přítlaku. Protože trať není pravidelně využívaná, přidávají se i problémy s přilnavostí. Většinou bývá velké horko a trpí pneumatiky. Od roku 2005 jen čtyřikrát vyhrál jezdec z první pozice na startu. Třikrát to byl Lewis Hamilton (2007, 2012 a 2013) a jednou Sebastian Vettel (2017). Naopak na mokru v roce 2006 vyhrál Jenson Button až ze 16. pozice! Fernando Alonso zde vybojoval své první a Heikki Kovalainen jediné vítězství.

Vzpomínka na rok 2017

Na Hungaroring dorazil coby lídr průběžné klasifikace Vettel. Hamilton na něj ale ztrácel jediný bod, zatímco Bottas plných třiadvacet. Velká cena byla premiérovou pro Fréderica Vasseura ve funkci šéfa stáje Sauber.

V kvalifikaci si vybojoval svoje 48. pole position Vettel. Vedle něj stál v první řadě jeho týmový kolega Räikkönen. Na Hülkenbergově voze se měnila převodovka a Němec putoval na roštu o pět míst zpět. O tři pozice vzad zamířil i Kvjat za blokování Strolla. U Williamse zaskočil za indisponovaného Massu narychlo povolaný Di Resta.

Kompletní špička začínala na superměkké směsi pneumatik, pouze Kvjat a Di Resta zvolili měkkou. Start se podařil nejen oběma ferrari, ale také red bullům, které se dostaly před Hamiltona. Jenže ve druhé zatáčce Verstappen nezvládl jízdu na vnitřní straně a Ricciardovi dal ránu do levého boku. Poškodil mu hydraulický systém, vůz se roztočil a zůstal stát uprostřed trati. K dalšímu kontaktu došlo mezi Hülkenbergem a Grosjeanem. Na trať vyjel safety car.

Od 6. kola se znovu začalo závodit. Okamžitě vypukla velká bitva o čtvrté místo mezi bránícím se Verstappenem a útočícím Hamiltonem. Nizozemec se zároveň dozvěděl, že jeho počínání bylo oceněno penalizací 10 vteřin. Jezdecké pole kroužilo v pořadí Vettel, Räikkönen, Bottas, Verstappen, Hamilton, Sainz, Alonso, Pérez, Vandoorne, Ocon…

Po deseti kolech zaostával pátý Hamilton za vedoucím Vettelem o 10,554 vteřiny. Räikkönen nestačil Vettelovu tempu a ztrácel kolem tří vteřin. Ale naopak si budoval slušný náskok na Bottase, pronásledovaného Verstappenem a Hamiltonem. Grosjean odjel od mechaniků s nedostatečně upevněným levým zadním kolem. Vzápětí svoje auto nuceně odstavil.

Ve 30. kole měnil jako první ze špičky pneumatiky Bottas, ale klesl jen na páté místo za Hamiltona. Vzápětí si po zastávce Hamiltona zase pořadí vyměnili. O kolo později zamířil do boxů Vettel a vrátil se pouhých pět vteřin před Bottasem. 

V roce 2017 slavilo na Hungaroringu Ferrari double 

V polovině závodu zůstával v čele nepřezutý Verstappen, za ním se pak drželi Vettel +10,619, Räikkönen +11,849, Bottas +14,794 a Hamilton +15,707. Až ve 42. kole se v boxové uličce objevil Verstappen. Absolvoval i desetisekundovou penalizaci a klesl na 5. pozici.

Ve 45. kole Bottas v první zatáčce pustil před sebe Hamiltona. V 50. kole bylo pořadí Vettel, Räikkönen +1,277, Hamilton +2,316, Bottas +5,854 a Verstappen +14,520. Nejrychleji jel Verstappen, který měl před sebou volný prostor a postupně stahoval ztrátu na čelní skupinku. Hamilton se v 55. kole znovu přiblížil Räikkönenovi.

Posledních pět kol už žádné velké drama nepřineslo. V předposledním kole Hamilton výrazně zvolnil a pustil před sebe Bottase.

Tým Ferrari vybojoval double a Vettel 46. prvenství ve velké ceně F1. Bottas se popáté za sebou dostal na pódium. Na dalších příčkách se umístili Hamilton, Verstappen, Alonso, Sainz, Pérez, Ocon a Vandoorne.

MaďarskoVC Maďarska

Okruh: Hungaroring

Místo: Budapešť, Mogyoród

mapa okruhu
DRS detekce DRS úsek Měřený úsek Cíl
Charakteristika závodního okruhu z pohledu brzd.
 
  • PRVNÍ VELKÁ CENA F11986
  • POČET KOL70
  • DÉLKA OKRUHU4381 m
  • DÉLKA ZÁVODU306,630 km
  • REKORD OKRUHU1:19.071 (2004)
  • DRŽITEL REKORDUMichael Schumacher
 
  • Počet zatáček14
  • Nadmořská výška204,2 – 238,9 m
  • Opotřebení pneumatikstřední
  • Opotřebení brzdvysoké
  • Spotřeba palivamalá
 

27. - 29. července 2018

  • První tréninkPÁ   11:00 – 12:30
  • Druhý tréninkPÁ   15:00 – 16:30
  • Třetí tréninkSO   12:00 – 13:00
  • KvalifikaceSO   15:00 – 16:00
  • ZávodNE   15:10 – 17:10
 

Charakteristika okruhu

Jediná východoevropská velká cena se jezdí od roku 1986. Z přírodních tribun je velmi dobrý přehled o dění na většině trati. Úzká trať plná zatáček prakticky vylučuje předjíždění a nedopřává jezdci oddech. Povrch neustále pokrývá vrstva písku, což zvyšuje riziko vyjetí ze závodní stopy. Závod se jezdí v horku, což jej v kombinaci s největší časovou délkou činí mimořádně fyzicky náročným.

 

Vítězové VC Maďarska

Rok Vítěz závodu Pole Position
Jezdec Vůz Motor Jezdec Vůz Motor
2017 Sebastian Vettel Ferrari Ferrari Sebastian Vettel Ferrari Ferrari
2016 Lewis Hamilton Mercedes Mercedes Nico Rosberg Mercedes Mercedes
2015 Sebastian Vettel  Ferrari Ferrari Lewis Hamilton Mercedes Mercedes
2014 Daniel Ricciardo  Red Bull Renault Nico Rosberg Mercedes Mercedes
2013 Lewis Hamilton Mercedes Mercedes Lewis Hamilton Mercedes Mercedes
2012 Lewis Hamilton  McLaren Mercedes Lewis Hamilton McLaren Mercedes
2011 Jenson Button McLaren Mercedes Sebastian Vettel Red Bull Renault
2010 Mark Webber Red Bull Renault Sebastian Vettel Red Bull Renault
2009 Lewis Hamilton McLaren Mercedes Fernando Alonso Renault Renault
2008 Heikki Kovalainen McLaren Mercedes Lewis Hamilton McLaren Mercedes
2007 Lewis Hamilton McLaren Mercedes Fernando Alonso McLaren Mercedes
2006 Jenson Button Honda Honda Kimi Räikkönen McLaren Mercedes
2005 Kimi Räikkönen McLaren Mercedes Michael Schumacher Ferrari Ferrari
2004 Michael Schumacher Ferrari Ferrari Michael Schumacher Ferrari Ferrari
2003 Fernando Alonso Renault Renault Fernando Alonso Renault Renault
2002 Rubens Barrichello Ferrari Ferrari Rubens Barrichello Ferrari Ferrari
2001 Michael Schumacher Ferrari Ferrari Michael Schumacher Ferrari Ferrari
2000 Mika Häkkinen McLaren Mercedes Michael Schumacher Ferrari Ferrari
1999 Mika Häkkinen McLaren Mercedes Mika Häkkinen McLaren Mercedes
1998 Michael Schumacher Ferrari Ferrari Mika Häkkinen McLaren Mercedes
1997 Jacques Villeneuve Williams Renault Michael Schumacher Ferrari Ferrari
1996 Jacques Villeneuve Williams Renault Michael Schumacher Ferrari Ferrari
1995 Damon Hill Williams Renault Damon Hill Williams Renault
1994 Michael Schumacher Benetton Ford Michael Schumacher Benetton Ford
1993 Damon Hill Williams Renault Alain Prost Williams Renault
1992 Ayrton Senna McLaren Honda Riccardo Patrese Williams Renault
1991 Ayrton Senna McLaren Honda Ayrton Senna McLaren Honda
1990 Thierry Boutsen Williams Renault Thierry Boutsen Williams Renault
1989 Nigel Mansell Ferrari Ferrari Riccardo Patrese Williams Renault
1988 Ayrton Senna McLaren Honda Ayrton Senna McLaren Honda
1987 Nélson Piquet sen. Williams Honda Nigel Mansell Williams Honda
1986 Nélson Piquet sen. Williams Honda Ayrton Senna Lotus Renault
 

 

Základní údaje z ročníku 2017:

Jízda na plný plyn (čas): 33 %

Jízda na plný plyn (vzdálenost): 44 %

Počet řazení za kolo: 44

Spotřeba paliva: nízká

Největší přetížení: 3,6 g ve 4. zatáčce

Největší rychlost: 326 km/h

Vzdálenost od startu do 1. zatáčky: 617,6 m

Poloha pole position: vlevo

Délka uličky před boxy: 363,1 m

Průjezd uličkou před boxy (80 km/h): 16,339 s

Počet zastávek v boxu: 21

Počet předjetí: 0

Počet předjetí s DRS: 6

Pravděpodobnost vyjetí safety caru: 60 %

Pravděpodobnost deště: 16 %

Průměrná teplota vzduchu: 31,7 °C

Průměrná teplota asfaltu: 47,7 °C

Doba věnovaná brzdění : 22 %

Průměrné přetížení: 4,0 g

Náročnost na brzdy: 7