Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Koronavirus ohrožuje i 500 mil v Indianapolisu

Koronavirus ohrožuje i 500 mil v Indianapolisu

Náhradní termín by se mohl najít v létě

Pandemií koronaviru je ohrožený i slavný závod 500 mil v Indianapolisu. Navzdory tomu, že představitelé IndyCar nadále ujišťují, že jsou připraveni odjet květnový program tak, jak je zatím plánován, tedy s Velkou cenou Indianapolisu 9. května, následovanou tréninky, kvalifikací (16. a 17. května) a 104. ročníkem závodu na 500 mil (24. května).

Americké Centrum pro kontrolu chorob ale vydalo doporučení, aby byly zrušeny všechny velké akce s účastí nad 50 osob a to minimálně až do 10. května. IndyCar na to reagovala prohlášením, že bere doporučení na vědomí.

„Naší prioritou je splnit povinnost, pokud jde o ochranu zdraví, zároveň ale odjet 104. ročník Indy500 tak, jak je v plánu, tedy 24. května. Je to dynamická situace, kterou stále sledujeme ve spolupráci s federálními, státními a místními úřady. Připravujeme se na všechny možnosti a budeme připraveni odjet Velkou cenu Indianapolisu a Indy500, jakmile to situace s nemocí Covid-19 umožní,“ uvedla IndyCar.

Z května by mohl být srpen, bojuje se o vysílací čas

Faktem je, že IndyCar má v letošním kalendáři prostor, kam by za určitých podmínek mohla květnový závod přesunout. Mezi závody v Iowě (18. července) a Ohiu (16. srpna) zeje třítýdenní okno. To tam není ale úplně náhodou – 24. července začínají, respektive mají začínat, v Tokiu letní olympijské hry, které končí 9. srpna.

IndyCar ovlivňují významněji, než by se na první pohled mohlo zdát – výhradní práva na přenosy z olympijských her, v Americe mimochodem velmi sledované, má televize NBC. Ta má ovšem také výhradní práva na přenosy závodů IndyCar, a aby to nebylo tak snadné, tak od 21. června do konce sezony má také na podniky NASCAR.

Letošní Indy500 má být premiérou pro aeroscreen. Otázka je, kdy se pojede... Foto: IndyCar

Reportér webu Racer Marshall Pruett upozornil, že s předstihem se rozjíždí v zámoří velký boj – o vysílací čas v televizi. Nejsou to totiž jen závodění a olympiáda, které budou soupeřit o pozornost televizních diváků, ale také o kapacitu televizních štábů. NBC na svých stanicích vysílá i další sledované sporty, které už jsou pandemií zasaženy.

Jsou to například French Open (přesunuto z přelomu května a června na přelom září a října), dostihy (slavné Kentucky derby bylo přeloženo z první květnové na první zářijovou sobotu), závody IMSA (nový termín se hledá pro podnik v Ohiu, který měl připadnout na 3. květen, 12 hodin v Sebringu se posouvá na 14. listopad), mistrovství světa MotoGP a superbiků či Tour de France.

V situaci, kdy další závodní série ruší či přesouvají své největší závody, které také připadají na květen, konkrétně Velkou cenu Monaka a 24 hodin v Le Mans, se zdá přesvědčení IndyCar, že se v Indianapolisu v květnu pojede, jako hodně velký risk. Pruett upozorňuje, že to bude televize, kdo rozhodne o tom, který závod se kam podaří přesunout. Na druhou stranu Indy500 je tak významná značka, že IndyCar prostě věří, že když přijde se srpnovým termínem, NBC jí vyhoví.

Zrušené závody jsou opravdu zrušené

Na pandemii koronaviru IndyCar reagovala zrušením úvodních čtyř závodů. Velký spor se v zámoří vedl o to, jestli rozhodnutí znamená, že jsou závody skutečně zrušené, či se pro ně hledá jen nový termín. Bohužel ta první varianta je zřejmě správná.

Nejjasněji je v tomto směru okolo Long Beach. Tam se sice promotér nejprve snažil závod přeložit, ideálně na září, kdy IndyCar na západním pobřeží závodí v Portlandu a v Laguně Sece. Teď ale oznámil, že se jiný termín najít nepovedlo. Závod se ruší a ti, kteří si koupili lístky, si je mohou vyměnit za vstupenky na příští ročník či si nechat vrátit peníze.

S přeložením závodu také příliš nepočítají v St. Petersburgu, kde je stejný problém jako v Long Beach – je těžší přebukovat závod na městském okruhu než na permanentním závodišti. Promotér ale k fanouškům tak vstřícný nebyl, peníze jim nevrátí. Mohou si lístky vyměnit za ty na příští rok, nebo dostat kredit ve výši 110 % zaplacené částky na jiné závody, které pořádá stejná firma (tedy na Ohio, Toronto a Portland).

Plnou cenu vstupného vrací fanouškům promotér závodu v Alabamě. V Austinu se zatím nerozhodli, jak s těmi, kteří vstupné zaplatili, naloží. Což může být signál, že na Circuit of the Americas stojí o to, aby se závod jel v pozdějším termínu.

Podstatné pro veškeré plánování ale bude, kdy se svět vrátí k normálnímu životu. Jenže to je teď ve hvězdách.