Novinky

  • 18.06.2021 Good Max Verstappen (Red Bull) byl nejrychlejší ve 2. tréninku na VC Francie

  • 18.06.2021 Good Valtteri Bottas (Mercedes) vyhrál úvodní trénink na VC Francie F1

  • 17.06.2021 Bad Grosjeanův rozlučkový test byl odložen z důvodu omezení cestování z USA do Francie.

Facebook Instagram

Vozy F1 budou mít aktivní aerodynamiku

Vozy F1 budou mít aktivní aerodynamiku

FIA připravuje další velkou změnu.

Příští rok čeká F1 velká změna, návrat vozů s přísavným efektem, ale už na rok 2025 je naplánována jiná velká změna. Do motorů se má začít tankovat palivo ze 100% obnovitelných zdrojů. To má umožnit snížení hmotnosti vozů na začátku závodu a v rámci šetření se mají zavést i prvky aktivní aerodynamiky.

"F1 bojuje s nadváhou. Současné vozy jsou velmi těžké. Pokud by se před kvalifikačním kolem natankovalo 2 kg paliva místo 7,5, tak by se tím nic nezměnilo. Ale pokud je na začátku závodu ve voze 100 kilogramů paliva s nepříliš dobrou energetickou hustotou, tak tam je prostor pro zlepšení," vysvětluje Pat Symonds, technický ředitel F1.

Pokud by se v roce 2025 podařilo do F1 dostat syntetická paliva, vozům by stačila nádrž na 75 kilogramů tohoto paliva, neboť v jednom kilogramu má uloženo více energie než palivo vyrobené z ropy. A pokud by vozy budoucnosti měly menší aerodynamický odpor, než mají současné, také by tím klesla spotřeba.

"Cílem je udržet rychlost na stejné úrovni a spotřebovat přitom pouze dvě třetiny paliva. A když říkám stejnou rychlost, tak to znamená přibližně stejné časy na kolo, přibližně stejná akcelerace, přibližně stejná brzdná dráha.

A člověk nemusí být inženýrem, aby pochopil, že tyto vozy spotřebují hodně paliva, protože mají velký aerodynamický odpor. Takže kromě toho, že posílíme rekuperační systémy, potřebujeme hlavně snížit odpor. Jenže prostým snížením odporu snížíte i přítlak a bez přítlaku vozy nebudou tak rychlé v zatáčkách. Z toho nám vychází, že budeme potřebovat aktivní aerodynamiku."

V podstatě aktivní aerodynamiku již vůz F1 má na zadním křídle díky systému DRS, který redukuje odpor vozu na rovinkách, ale ten se zatím v závodě používá pouze při jízdě v závěsu za jiným vozem.

Uvažuje se také o přechodu na pohon všech čtyř kol, což umožní lepší management energie. Avšak takový vůz by byl v zatáčkách až příliš poslušný, Symonds použil přirovnání "jako na kolejích". Může se převzít pravidlo z WEC, kde se přední náhon zapíná až když vůz vyjede ze zatáčky a přestává na něj působit boční přetížení.

V roce 2025 čeká F1 další restart. Foto: Aston Martin

Zdroj: RaceFans, úvodní foto: Red Bull

Komentáře ke článku