Novinky

  • 08.10.2024 Bad Michael Andretti již neřídí tým Andretti Global, zůstal jako poradce

  • 10.09.2024 Neutral Magnussena v Baku nahradí Bearman.

  • 31.08.2024 Good Ital Andrea Kimi Antonelli nahradí u Mercedesu pro příští rok Lewise Hamiltona

Facebook Instagram

Sprinty i kvalifikace se pojedou v sobotu

Sprinty i kvalifikace se pojedou v sobotu

Komise F1 se dohodla na několika změnách.

Formule 1 pořád hledá správný recept na sprinterské víkendy, které se letos uskuteční v Šanghaji, Miami, Spielbergu, Austinu, São Paulu a Kataru. Komise F1 se již dohodla na hlavních změnách pro letošní sezonu, které byly předem avizovány po slabším zájmu fanoušků o sobotní sprintérský program ve druhé polovině loňského roku.

Hlavní zprávou je, že sprinterské závody se přesouvají na sobotní dopoledne a kvalifikace díky tomu mohou být i o sprinterských víkendech v sobotu odpoledne, jak jsou fanoušci zvyklí. Harmonogram víkendu velké ceny se sprinterským závodem tedy bude vypadat tak, že v pátek se odjede jeden trénink a rozstřel (kvalifikace na sprint), v sobotu sprint a kvalifikace a v neděli velká cena. Šéfové týmů, FOM a FIA se ještě nedohodli na všech detailech, ale mají čas, jelikož nejbližší setkání Světové rady motorsportu, která musí nová pravidla schválit, bude 28. února.

Kromě atraktivního programu na sobotu pro fanoušky přinese nový formát i pozdější nástup pravidel parc-fermé, na která si stěžovaly týmy. Nastavení vozů se po kvalifikaci již nesmí měnit, musí být jedno pro kvalifikaci i velkou cenu. Když se kvalifikace jela v pátek po jediném tréninku, velmi záleželo na tom, zda tým dokázal alespoň přibližně trefit správné nastavení vozu už před víkendem. I v novém formátu bude pouze jediný trénink, ovšem jezdci a jejich inženýři budou mít před kvalifikací data z tréninku, rozstřelu i sprintu.

Bude sobotní kombinace sprintu a kvalifikace pro Katarany dostatečným lákadlem? Foto: McLaren

Ještě jsme dlužni upřesnit, že v sobotu se kvalifikace letos nepojede v Bahrajnu, Saúdské Arábii a Las Vegas. Ve Vegas se prostě zopakuje loňský harmonogram, kdy kvalifikace i start závodu v sobotu v noci dává největší smysl s ohledem na místní fanoušky lákané na tribuny i na televizní diváky ve vzdálených časových pásmech. V našich končinách beztak už bude nedělní ráno.

V Bahrajnu a Džiddě se bude jednat o jednorázovou výjimku. Problém měla Saúdská Arábie, kde se mělo jet v neděli 10. března, jenže zrovna v ten den letos začne ramadán. Proto se celý program VC Saúdské Arábie posunul o jeden den, tedy tréninky začnou ve čtvrtek, kvalifikace se přesunula na pátek a velká cena na sobotu. Jenže pak by mezi první velkou cenou sezony v Bahrajnu a velkou cenou v Džiddě zbylo pouze šest dní, což pravidla nepřipouštějí. Proto se majitelé seriálu i s Bahrajnem dohodli na jednodenním posunu.

Komise se dále rozhodla znovu uvolnit omezení počtu kusů spalovacího motoru, turba, MGU-K a MGU-H ze tří na jezdce a sezonu zpět na čtyři, s platností na roky 2024 a 2025. Automobilky už mají rozjetý vývoj pohonných jednotek nové generace a nechtějí se zabývat zvyšováním výdrže současných.

Ředitel závodu nově smí povolit použití DRS po prvním kole, nemusí se čekat dvě kola. Pravidlo se aplikuje také na restart a ukončení fáze safety-caru. Opatření má vylepšit show.

Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Red Bull