Přestupové domino: Power po 17 letech opouští tým Penske

U Coyna končí VeeKay. Herta by mohl odejít do F2
První a nejdůležitější dílek přestupové skládanky v IndyCar je známý – Will Power po 17 letech končí u týmu Penske. Stáj to oznámila v úterý v tiskovém prohlášení. Prezentovala to tak, že se australský pilot rozhodl, že se v kariéře chce posunout dál.
„Když jsme se sešli, abychom si promluvili o naší společné budoucnosti, Will cítil, že je čas na změnu, která začne příští sezónou,“ řekl Roger Penske. „Byl vynikajícím jezdcem a týmovým kolegou pro naši organizaci. Jeho výsledky mluví samy za sebe a přejeme mu vše nejlepší v další fázi jeho kariéry.“
Power s týmem získal dva tituly, jednou vyhrál Indy500, na kontě má také 45 vítězství v závodech, přičemž všechny až na tři získal s týmem Penske, a také rekordních 71 pole position.
„Bylo mi velkou ctí jezdit pro Rogera a tým Penske,“ dodal Power. „Společně jsme toho dosáhli opravdu hodně a vždy budu vděčný za čas strávený s týmem a kolegy, kteří mě po celou dobu podporovali. Po dlouhém zvažování jsem dospěl k závěru, že změna je pro mě v tuto chvíli tím správným krokem.“
Will Power v amerických formulích závodí od roku 2005. Debutoval u týmu Walker Racing v Champ Cars, po spojení sérií pokračoval v IndyCar u týmu KV Racing Technology. Tým Penske jej v roce 2009 angažoval jako náhradu za Hélia Castronevese, který čelil soudnímu stíhání kvůli podezření z daňových úniků. Když se Castroneves u soudu obhájil, přepustil mu Power vůz s číslem 3, ale tým pro něj do vybraných závodů nasadil monopost s číslem 12 a díky partnerství s telekomunikačním gigantem Verizonem se od další sezony stal Power plnohodnotným členem týmu.
O Powerově budoucnosti se spekulovalo prakticky od prvního závodu letošní sezony. Bylo známé, že mu po sezoně končí smlouva a spekulace se umocňovaly, když nepřicházelo oznámení o jejím prodloužení. S Powerovým místem byl navíc stále více spojován David Malukas, který závodí za tým A. J. Foyta, který má s týmem Penske technickou alianci.
Tým v prohlášení potvrdil, že vůz s číslem 12 sponzorovaný Verizonem bude nasazovat dál, a uvedl, že jezdce oznámí později. Že by to měl být Malukas, ale naznačuje další dění na přestupovém trhu.
VeeKay končí u Dale Coyne Racingu
Malukase by totiž měl u týmu A. J. Foyta nahradit Rinus VeeKay. Nizozemec byl posledním jezdcem, který před letošní sezonou našel místo poté, co překvapivě skončil u týmu ECR. Dale Coyne mu tak prakticky zachránil kariéru. VeeKay se odvděčil 14. místem v šampionátu, kdy jeho vrcholem bylo druhé místo z Toronta. To představovalo výrazné zlepšení oproti tomu, jaké výsledky měli vloni jezdci, kteří se ve stejném voze střídali.
Velkou roli hrál také zkušený inženýr Michael Cannon, který se v týmu připojil po Indy500. Tým také oznámil, že má zajištěné sponzory pro vůz na nadcházející ročník. VeeKay byl u týmu spokojený a je tak zřejmé, že musel dostat výrazně atraktivnější nabídku, která by zajištěné místo u Coyna trumfla.
To by podle webu Racer.com mělo představovat právě místo u týmu A. J. Foyt Enterprises. Foytova stáj těží s partnerství s týmem Penske a chtěla zjevně dál vsázet na jezdce, kteří dokážou doručit dobré výsledky. VeeKaye pak mohlo lákat i to, že u této stáje na něj „uvidí“ tým Penske a bude mít vyšší šanci, aby se u stáje prosadil, kdyby Roger Penske sáhl k další změně v jezdecké sestavě.
„Dali jsme Daleovi vědět, že Rinus (VeeKay) se nevrátí,“ potvrdil agent VeeKaye Adrian Sussman pro RACER. „Také jsme mu řekli, jak moc si ceníme všeho, co Dale pro Rinuse udělal, a myslím, že to platí oběma směry. Rinus rozhodně pomohl Daleovu týmu vrátit se na pevnou půdu a všichni z toho vyšli jako vítězové. Byl to fantastický rok. Rinus miloval být součástí týmu, miluje kluky. A všichni předčili sami sebe.“
Podle Raceru bude tým hledat dva piloty, protože dál nepočítá ani s loňským vicemistrem IndyNXT Jacobem Abelem. O místa u týmu se ovšem hlásí zajímavá jména. Na místo po VeeKayovi by mohli usednout bývalí piloti Romain Grosjean či Rinus Lundqvist, Abelův vůz by mohl převzít letošní šampion IndyNXT Dennis Hauger. Ten titul vyhrál s týmem Andretti Global, ale stáj pro něj zřejmě v IndyCar nebude mít příští rok místo, tak si jej „uklidí“ k týmu Dale Coyne, jako si před časem poslala na první sezonu k týmu A. J. Foyt Enterprises Kylea Kirkwooda.
Power nahradí Hertu a ten zamíří do F2
U Andretti Global ovšem přesto zřejmě k jezdecké změně dojde. Před týdnem se objevily původně divoké spekulace, že by Colton Herta měl opustit IndyCar a přesunout se do Formule 2. Spekuluje se třeba o týmu PREMA.
Ačkoliv to vypadá trochu jako krok zpět, má jít o přesně spočítanou strategii, za níž stojí majitelé týmu Andretti Global TWG Motorsports. Ti totiž vlastní také tým F1 Cadillac. Sice pro nadcházející sezonu potvrdili jezdecké duo Bottas – Pérez, ale Cadillac chce do kokpitu výhledově dostat Američana a Herta se zdá jako nejlepší volba.
Herta debutoval v IndyCar ve finálovém závodě sezony 2018. V dalším ročníku se stal nejmladším vítězem závodu v historii IndyCar. Na kontě má devět vítězství, to poslední ve finálovém závodě loňského ročníku, kdy se stal také vicemistrem. Letos skončil na sedmém místě.
Tím pádem ale pětadvacetiletý jezdec nemá dost bodů, aby získal superlicenci. Řešením má být rok ve Formuli 2, což Hertovi navíc umožní poznat některé ze závodních okruhů, kde Formule 1 závodí. Herta se zatím ke spekulacím vyjádřil pouze neurčitě.
Že ale IndyCar opustí, naznačuje skutečnost, že Andretti Global jedná s Powerem a to dokonce tak intenzivně, že měl být Australan původně u týmu potvrzen už v úterý, aktuálně bychom se měli dozvědět, jak to bude, během středy.
Zdroj: Původní článek redakce, úvodní foto: Penske Entertainment